Pedagog i psihoterapeut dr. sc. Petar Smontara nakon završene srednje škole na Gornjem gradu nastavlja školovanje na Sveučilištu u Zagrebu. Na Filozofskom fakultetu stječe diplomu iz pedagogije, a na Institutu za religijske znanosti diplomu iz rel. pedagogije i katehetike. Od 1998. godine zaposlen je u Gimnaziji Antuna Gustava Matoša u Samoboru, kao stručni suradnik – pedagog i kao nastavnik. Odlukom Agencije za odgoj i obrazovanje 2016. godine promoviran je u zvanje profesora savjetnika, koje je potvrđeno reizborom 2021. godine.
U odgojno-obrazovnom i savjetodavnom radu sve češće se susreće sa socijalnopedagoškim izazovima i poteškoćama učenika – adolescenata, koji žive na rubu unutarnjega i vanjskoga svijeta. To ga motivira na znanstveno usavršavanje u području pedagogijskih znanosti. Istovremeno se permanentno stručno usavršava u području mentalnog zdravlja djece i adolescenata, pohađajući brojne kolokvije, konferencije, susrete, škole te znanstveno-stručne skupove.
Godine 2011. brani znanstveni magistarski rad „Utjecaj školskog ozračja na nasilje među učenicima“, pod vodstvom prof. dr. sc. Vlatka Previšića i postaje magistar društvenih znanosti iz znanstvenoga polja pedagogija, znanstvene grane socijalna pedagogija (5.07.08). Potom upisuje doktorski studij pedagogije, smjer Kurikulum suvremenog odgoja i škole. Godine 2018. brani doktorski rad "Vrijednosti i motivacija za učenje kao prediktori školskoga uspjeha", pod vodstvom prof. dr. sc. Nevena Hrvatića i ocjenom magna cum laude postaje doktor društvenih znanosti iz znanstvenoga polja pedagogije. Akademske godine 2016./2017. postaje vanjski suradnik Odsjeka za pedagogiju Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, gdje sudjeluje u izvođenju nastave iz modula Posebna pedagogija i Socijalna pedagogija. Na jednopredmetnom preddiplomskom studiju Pedagogije izvodi nastavu iz kolegija Pedagoška dijagnostika, a na diplomskom studiju iz kolegija Pedagoška resocijalizacija. Osim toga, iz navedenih je modula mentor studentima u izradi diplomskih radova od kojih je do sada njih 22 obranilo diplomski rad.
U fokusu njegovog profesionalnog i znanstvenog interesa su pedagoška dijagnostika, socijalni razvoj i rizična ponašanja adolescenata, preventivne intervencije, promocija mentalnog zdravlja i psihoterapija te zaštitna prava djece u riziku. Autor je brojnih stručnih i znanstvenih radova (https://www.croris.hr/crosbi/searchByContext/2/35550) te recenzent tri znanstvena rada koja su bila podvrgnuta dvostrukoj slijepoj recenziji (eng. double-blind review). Aktivno sudjeluje na znanstvenim i stručnim skupovima od lokalne do međunarodne razine.
Osim formalnoga, sudjeluje i u informalnim oblicima obrazovanja: od 1995. do 1997. pohađao je transakcijsku analizu - teoriju ličnosti i socijalnog ponašanja te humanističko-egzistencijalni psihoterapijski pravac koji je utemeljio Eric Berne. Izobrazbu pri HUTA vodila je psihologinja mr. sc. Nada Žanko, intenzive psihijatar dr. Carlo Moiso, a supervizije Mary Cox, dugogodišnja predsjednica EATA. Od 2000. do 2004. pohađao je četverogodišnju poslijediplomsku stručnu izobrazbu iz integrativne psihoterapije, u organizaciji Sherwood Psychotherapy Institute University of Derby (Ujedinjeno Kraljevstvo), Klinike za psihijatriju KB-a Dubrava i HUIP-a kod prof. dr. sc. Dragice Kozarić Kovačić i prof. dr. sc. Dubravke Kocijan Hercigonja. Od 2016. do 2019. godine pohađao je izobrazbu iz Egzistencijalne analize / Logoterapije, u organizaciji Viktor Frankl Institut für Logotherapie und Existenzanalyse Wien (Austrija) i LOGOS-a Hrvatska, a održavala se na Klinici za psihijatriju Vrapče. Psihoterapijsku izobrazbu završio je obranom diplomskog rada na temu "Subsindromski depresivni poremećaj kod adolescenata - logoterapijski pristup (studija slučaja)", pod vodstvom dr. sc. Cvijete Pahljina, dr. med., spec. psihijatrije i logoterapije. Nakon što je od 2018. do 2023. godine kao asistent, mentor, supervizor i logoterapeut sudjelovao u izobrazbi polaznika iz LT/EA, na VII. hrvatskom logoterapijskom kongresu s međunarodnim sudjelovanjem 21. svibnja 2022. godine dodijeljeno mu je u počasno zvanje učitelja logoterapije. Trenutno pohađa izobrazbu iz sistemske obiteljske psihoterapije u organizaciji Instituta za učenje i razvoj sistemskih ideja, a izvode je stručnjaci različitih profila s Klinike za psihijatriju KBC-a Sestre Milosrdnice u Zagrebu.
Od 2022. godine je član Vijeća za prevenciju grada Samobora koji sudjeluje u projektu Zajedno za mentalno zdravlje čiji je nositelj udruga Ježeva kućica u suradnji s Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu. Stekao je licence za izvođenje sljedećih preventivnih programa:
Poticanje pozitivnog razvoja djece putem emocionalnog opismenjavanja (Društvo psihologa Zadar, 17. veljače 2017.).
Tko zapravo pobjeđuje? Program prevencije kockanja mladih (Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 16. veljače 2019.).
Aktivno se služi engleskim, francuskim i talijanskim jezikom.
Član je Hrabrog telefona i Hrvatskog pedagogijskog društva (od njihovog utemeljenja).