Naziv
Dječja neuropsihologija
Organizacijska jedinica
Odsjek za psihologiju
ECTS
4
Šifra
235649
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Auditorne vježbe
15
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Upoznati studente s neuropsihološkim obilježjima neurorazvojnih poremećaja (ADHD, poremećaj iz spektra autizma, teškoće učenja), bolestima mozga (epilepsije) i stečenim ozljedama mozga (traumatska ozljeda mozga) te neuropsihološkom procjenom u dječjoj dobi.
Sadržaj
  1. 1. Uvod u dječju neuropsihologiju.
  2. 2. Odnos između razvoja mozga i ponašanja.
  3. 3. Abnormalni razvoj mozga i kognitivnih funkcija pažnje, pamćenja, izvršnih funkcija u djece predškolske dobi, školske dobi i adolescenata.
  4. 4. Neurorizično dijete. Prijevremeno rođenje. Perinatalna oštećenja mozga.
  5. 5. Specifičnosti neuropsihološke procjene djece.
  6. 6. Izbor mjernih instrumenata za neuropsihološku procjenu djece (kognitivne funkcije, izvršne funkcije, ponašanje).
  7. 7. Poremećaj pažnje/hiperaktivni poremećaj. Mjerni instrumenti koji se koriste u procjeni.
  8. 8. Poremećaj iz spektra autizma. Mjerni instrumenti koji se koriste u procjeni.
  9. 9. Epilepsije. Mjerni instrumenti koji se koriste u procjeni.
  10. 10. Teškoće učenja. Mjerni instrumenti koji se koriste u procjeni.
  11. 11. Stečene ozljede mozga (traumatska ozljeda mozga). Mjerni instrumenti koji se koriste u procjeni.
  12. 12. Utjecaj navedenih poremećaja na svakodnevni život te kognitivno, emocionalno-socijalno, bihevioralno i akademsko funkcioniranje i obitelj.
  13. 13. Klinički intervju s djetetom i roditeljima
  14. 14. Sažimanje rezultata procjene na osnovi različitih izvora podataka (intervju, testovi, opažanje ponašanja, ljestvice za procjenu ponašanja).
  15. 15. Smjernice za intervenciju i primjeri rane intervencije u djetinjstvu.

Ishodi učenja
  1. Opisati abnormalni razvoj mozga i kognitivnih funkcija, izvršnih funkcija i ponašanja
  2. Opisati i razlikovati glavne vrste neurorazvojnih poremećaja
  3. Planirati korake neuropsihološke procjene djeteta
  4. Odabrati neuropsihološke mjerne instrumente za procjenu djeteta
  5. Interpretirati nalaze neuropsiholoških mjernih instrumenata i sažeti nalaze iz različitih izvora podataka.
  6. Primijeniti neuropsihološke nalaze s ciljem boljeg razumijevanja cjelokupnog funkcioniranja djeteta, uključujući i obrazovni kontekst.
  7. Planirati smjernice za intervenciju.
Metode podučavanja
predavanja, vježbe, e-učenje
Metode ocjenjivanja
Prati se pohađanje nastave, spremnost na vježbama, pismeni ispit.

Obavezna literatura
  1. Wicks-Nelson, R. i Israel, A. C. (2021). Psihologija abnormalnog doživljavanja i ponašanja djece i adolescenata s dopunama iz DSM-a-5. Naklada Slap. (odabrana poglavlja)
  2. Galić, S. (2002). Neuropsihologijska procjena. Naklada Slap. (odabrana poglavlja)
  3. McCloskey, G. i Perkins, L. A. (2020). Osnove procjenjivanja izvršnih funkcija. Naklada Slap.
Dopunska literatura
  1. Cooper, P., Hughes, L. Razumijevanje djece s ADHD sindromom i pružanje potpore. Naklada Slap.
  2. Keith Owen Yeates, M. Douglas Ris, H. Gerry Taylor & Bruce F. Pennington. (2010) Pediatric Neuropsychology, second edition The Guilford Press.
  3. Salkičević, S. i Tadinac, M. (2017). Neuropsihološki aspekti istraživanja ADHD-a kod djece. Naklada Slap.
  4. Semrud-Clikeman, M. i Teeter Ellison,P.A. (2009). Child Neuropsychology: Assessment and Interventions for Neurodevelopmental Disorders. Springer.
  5. Šimleša, S. (2008). Razvoj izvršnih funkcija i njihovih neuroloških korelata. Suvremena psihologija, 11, 1.
  6. Šimleša, S. (2011). Izvršne funkcije i teorija uma kod osoba s poremećajem iz autističnoga spektra. Psihologijske teme, 20, 1.
  7. Velki, T. Priručnik za rad s hiperaktivnom djecom u školi. Naklada Slap.
  8. Yeates, K.O., Ris, M.D, Taylor, H.G. i Pennington, B.F. (2010) Pediatric Neuropsychology, Second Edition: Research, Theory, and Practice (The Science and Practice of Neuropsychology). York: Guilford Press.

Izborni predmet na studijima
  1. Psihologija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2., 4. semestar