Naziv
Napredna kognitivna znanost
Organizacijska jedinica
Primijenjena kognitivna znanost
ECTS
5
Šifra
251793
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Cilj je kolegija upoznati studente s glavnim idejama, problemima i raspravama utjelovljene (ili 4E) spoznaje, međudisciplinarnog programa istraživanja koji predstavlja izazov dominantnoj reprezentacijsko-računarskoj paradigmi kognitivne znanosti. Nasuprot reprezentacijsko-računarskom poimanju uma kao sustava za procesiranje informacija koji izvodi računarske operacije nad mentalnim reprezentacijama, utjelovljena spoznaja zastupa tezu da spoznaju konstituira dinamička interakcija mozga/uma, tijela i okoline. Ova je temeljna ideja formulirana na različite načine (spoznaja kao utjelovljena, ukorijenjena, proširena, enaktivna i situirana) u mnogim disciplinama (filozofija, psihologija, lingvistika, teorija dinamičkih sustava, umjetna inteligencija/robotika), a cilj je kolegija studente upoznati sa svim navedenim aspektima. Studenti će naučiti promišljati važnost interakcije mozga, tijela i okoline za spoznaju, kritički prosuđivati doprinose istraživanja utjelovljene spoznaje u odnosu na reprezentacijsko-računarsku paradigmu kognitivne znanosti te primijeniti stečeno znanje u drugim srodnim istraživačkim područjima. Kolegij se izravno nastavlja na kolegij Uvod u kognitivnu znanost. Dok potonji kolegij naglasak stavlja na reprezentacijsko-računarsku paradigmu koja je bila dominantna u prvoj fazi razvoja kognitivne znanosti, ovaj kolegij u fokus postavlja izazove toj paradigmi iz perspektive utjelovljene (ili 4E) spoznaje, koji su obilježili drugu fazu razvoja kognitivne znanosti.
Sadržaj
  1. Uvod u kolegij. Utjelovljena spoznaja – pojam, termin, problemi, discipline.
  2. Povijest filozofskog bavljenja problemom odnosa uma i tijela. Temelji utjelovljene spoznaje u fenomenologiji.
  3. Ekološka psihologija (Barker, Gibson) nasuprot kognitivnoj psihologiji.
  4. Utjelovljenost jezika i pojmova (Lakoff, Johnson).
  5. Utjelovljeni um (Varela, Thompson i Rosch).
  6. Enaktivna spoznaja.
  7. Ukorijenjena i situirana spoznaja.
  8. Prošireni um (Clark i Chalmers).
  9. Teorija dinamičkih sustava i spoznaja – dinamička hipoteza (Van Gelder).
  10. Utjelovljena spoznaja i neurofenomenologija.
  11. Umjetni život, robotika i utjelovljena spoznaja.
  12. Utjelovljenost, ukorijenjenost i situiranost društvene spoznaje.
  13. Utjelovljenost, ukorijenjenost i situiranost emocija.
  14. Situirana kreativnost.
  15. Utjelovljena spoznaja naspram klasičnom računarskom i konektivističkom pristupu spoznaji.

Ishodi učenja
  1. Opisati i objasniti glavna načela utjelovljene (engl. embodied) spoznaje.
  2. Opisati i objasniti glavna načela ukorijenjene (engl. embedded) spoznaje.
  3. Opisati i objasniti glavna načela proširene (engl. extended) spoznaje.
  4. Opisati i objasniti glavna načela enaktivne (engl. enactive) spoznaje.
  5. Opisati i objasniti glavna načela dinamičke spoznaje.
  6. Ustanoviti sličnosti i razlike među navedenim pristupima proučavanju spoznaje.
  7. Sintetizirati i integrirati njihove zajedničke uvide, posebice s obzirom na njihovu kritiku reprezentacijsko-računarske paradigme.
  8. Kritički prosuditi navedene pristupe u odnosu prema reprezentacijsko-računarskom poimanju uma.
Metode podučavanja
Predavanja, Seminari i radionice, Samostalni zadaci
Metode ocjenjivanja
Pohađanje nastave, Pismeni ispit, Seminarski rad

Obavezna literatura
  1. Newen, A., De Bruin, L., and Gallagher, S. (Eds.). (2018). The Oxford Handbook of 4E Cognition. Oxford: OUP. (Odabrana poglavlja)
  2. Varela, F. J., Thompson, E., & Rosch, E. (1991). The embodied mind: Cognitive science and human experience, Cambridge, US: MIT Press. (Odabrana poglavlja)
  3. Lakoff, G., & Johnson, M. (1999). Philosophy in the Flesh: the Embodied Mind and its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books. (Odabrana poglavlja)
  4. Menary, R. (Ed.). (2010). The extended mind. Cambridge, US: MIT Press. (Odabrana poglavlja)
Dopunska literatura
  1. Lakoff, G., & Johnson, M. (1999). Philosophy in the Flesh: the Embodied Mind and its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books. (Odabrana poglavlja)
  2. Clark, A. (1997). Being There: Putting Brain, Body and World Together Again. Cambridge MA: MIT Press.
  3. Clark, A. (2010). Supersizing the Mind: Embodiment, Action, and Cognitive Extension. Oxford: OUP.

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Primijenjena kognitivna znanost, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2. semestar