Naziv
Podrijetlo kreativnosti i kreativni ekosustavi
Organizacijska jedinica
Primijenjena kognitivna znanost
ECTS
5
Šifra
251792
Semestri
ljetni
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Cilj je kolegija upoznati studente s evolucijskim izvorištima kreativnosti, izazovima u istraživanju kreativnosti te načinima stvaranja ekosustava kojima je cilj omogućiti pojedinačne i suradničke kreativne poduhvate. Studente će se poučiti o temeljnim procesima koji se povezuju s kreativnošću, poput divergentnog i konvergentnog mišljenja te konceptualne integracije, kao i elementima tzv. situirane kreativnosti koja podrazumijeva međudisciplinarnu suradnju i primjenu novih i kreativnih ideja. Studenti će kroz timski rad i rad na projektu istražiti aspekte individualne i situirane kreativnosti te naučiti kako prepoznati i poticati individualni potencijal kreativnog razmišljanja i djelovanja.
Sadržaj
  1. Uvodna pitanja: struktura i ciljevi kolegija. Što je kreativnost? Kako znam jesam li kreativan/kreativna?
  2. Što znamo o podrijetlu i počecima kreativnosti? Što o kreativnosti kažu kognitivni znanstvenici?
  3. Priroda konceptualne integracije. Što je konceptualna integracija te tko ju i kako istražuje?
  4. Odnos perceptivnih, strukturnih i funkcionalnih sličnosti.
  5. Prva faza rada na projektima: studentska rasprava.
  6. Konceptualna integracija i međudiciplinarnost.
  7. Konceptualna divergencija i konceptualna integracija u kreativnom razvoju pojedinca i timova.
  8. Proces rekonceptualizacije.
  9. Druga faza rada na projektima: studentska rasprava, odabir tema i krearanje timova.
  10. Ljudski um kao ishodište kreativnih ekosustava.
  11. Vrste i karakteristike kreativnih ekosustava.
  12. Treća faza rada na projektima: timska izlaganja o izabranim temama/problemima.
  13. Je li moj tim kreativan?
  14. Prezentacija projekata.
  15. Prezentacija projekata.

Ishodi učenja
  1. Objasniti osnovne pretpostavke o podrijetlu i prirodi kreativnosti.
  2. Objasniti sastavnice konceptualne integracije kao ključnog kognitivnog mehanizma u kreativnom procesu.
  3. Primijeniti načela konceptualne integracije u međudisciplinarnim stvaralačkim procesima.
  4. Objasniti strukturu i ulogu kreativnog ekosustava.
  5. Objasnite razlike između divergentnog i konvergentnog mišljenja te njihove uloge u kreativnom procesu.
  6. Objasniti ulogu uočavanja perceptivnih, strukturnih i funkcionalnih sličnosti u kreativnom procesu.
  7. Objasniti sastavnice situirane kreativnosti kao ključnog konstrukta kontekstualno-društvenih preduvjeta ostvarivanju kreativnog procesa.
  8. Osmisliti projektnu temu koja uključuje međudiciplinarnu suradnju.
Metode podučavanja
Predavanja, Seminari i radionice, Samostalni zadaci
Metode ocjenjivanja
Pohađanje nastave, Pismeni ispit, Projekt

Obavezna literatura
  1. Peschl, M. F. & Fundneider, T. (2013). Theory-U and Emergent Innovation: Presencing as a Method of Bringing Forth Profoundly New Knowledge and Realities. In O. Gunnlaugson, C. Baron, & M. Cayer (Eds.). Perspectives on Theory U: Insights from the Field (pp. 207–233). Hershey, PA: Business Science Reference/IGI Global.
  2. Peschl, M.F. (2019). Design and innovation as co‐creating and co‐ becoming with the future. Design Management Journal 14(1), 4–14.
  3. Clark, A. (2008). Supersizing the mind: Embodiment, Action, and Cognitive Extension. Oxford, UK: Oxford University Press.
  4. Fagerberg, J., Mowery, D. C., & Nelson, R. R. (Eds.). (2006). The Oxford Handbook of Innovation. Oxford UK: Oxford University Press.
  5. Johnson, Steven (2012). Where Good Ideas Come From: The Natural History of Innovation. New York: Riverhead Books.
Dopunska literatura
  1. Peschl, M. F. & Fundneider, T. (2008). Emergent Innovation and Sustain-able Knowledge Co-creation: A Socio- Epistemological Approach to “Innovation from Within.” In M. D. Lytras, J. M. Carroll, E. Damiani, D. Tennyson, D. Avison, & G. Vossen (Eds.). The Open Knowledge Society: A Computer Science and Information Systems Manifesto: CCIS (Communications in Computer and Information Science) (Vol. 19, pp. 101–108). NY: Springer.
  2. Nonaka, I., & Zhu, Z. (2012). Pragmatic Strategy: Eastern Wisdom, Global Success. NY: Cambridge University Press.

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Primijenjena kognitivna znanost, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2. semestar