Naziv
Globalni trendovi u obrazovanju
Organizacijska jedinica
Odsjek za pedagogiju
ECTS
3
Šifra
265589
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
Upoznavanje studenata sa složenošću globalizacijskih procesa i aktera te s njihovim proturječnim učincima na promjene odgoja i obrazovanja na nacionalnoj razini.
Sadržaj
  1. Uvod: predstavljanje ciljeva, ishoda i sadržaja kolegija te dogovor o obvezama studenata
  2. Promjene obrazovanja: politizacija i pluralizacija svrhe obrazovanja
  3. Četiri globalizacije i promjene obrazovanja - globalizacija „odozgo“: tržišno ujedinjenje svijeta
  4. Četiri globalizacije i promjene obrazovanja - globalizacija „odozdo“: stvaranje međunarodne zajednice i globalna etika održivog razvoja
  5. Četiri globalizacije i promjene obrazovanja – globalizacija kao pokretač procesa diferencijacije
  6. Globalizacija odgoja i obrazovanja iz perspektive teorije posuđivanja
  7. Obrazovanje u sustavu UN-a: Milenijski ciljevi i Globalni ciljevi održivog razvoja
  8. Obrazovanje u sustavu UN-a: Uloga UNESCO-a u razvoju područja odgoja i obrazovanja
  9. Obrazovanje u sustavu UN-a: Politike i programi Svjetske banke
  10. Programi međunarodnog vrednovanja odgoja i obrazovanja i njihovi učinci na nacionalne politike obrazovanja I
  11. Programi međunarodnog vrednovanja odgoja i obrazovanja i njihovi učinci na nacionalne politike obrazovanja II
  12. Utjecaj Općeg sporazuma o trgovini uslugama (GATS) na nacionalne sustave odgoja i obrazovanja
  13. Uloga međunarodnih nevladinih organizacija u unapređivanju odgoja i obrazovanja
  14. Obrazovanje u europskom kontekstu
  15. Zaključna rasprava

Ishodi učenja
  1. Usporediti četiri vrste globalizacijskih procesa i protumačiti njihov utjecaj na promjene nacionalnih sustava odgoja i obrazovanja
  2. Izdvojiti neke od gorućih svjetskih problema i objasniti načine na koje se ti problemi nastoje riješiti na globalnoj, europskoj i nacionalnoj razini
  3. Imenovati i usporediti djelovanje svjetskih i europskih organizacija koje se bave odgojem i obrazovanjem
Metode podučavanja
Predavanja
Rasprave
Samostalni zadaci
Rad u manjim skupinama
Terenska nastava
Seminaski radovi s prezentacijom
Metode ocjenjivanja
Seminarski (istraživački) rad s prezentacijom:
- maksimalni broj bodova = 6 (prolazni prag 3 boda)

Sudjelovanje u diskusijama:
- maksimalni broj bodova = 1

Završni usmeni ispit:
- maksimalni broj bodova = 3 (prolazni prag 1 bod)

Konačna ocjena: (usmeni ispit + seminarski rad + sudjelovanje u diskusijama):
4,00 – 6,00 bodova = dovoljan (2)
6,00 – 7,50 bodova = dobar (3)
7,50 – 9,00 bodova = vrlo dobar (4)
9,00 – 10,00 bodova = izvrstan (5)

Obavezna literatura
  1. Spajić-Vrkaš, V. (1999). Međunarodna polazišta razvoja odgoja i obrazovanja. U: Mijatović, A. (ur.). Osnove suvremene pedagogije. Hrvatski pedagoško-književni zbor, 615-638.
  2. Van der Walt, J.L. (2017). Some Recent Responses to Neoliberalism and its Views on Education. Theological Studies, 73 (3), 1-8.
  3. Jurčević, R. (2019). Suvremeno sveučilište između humanističkih ideala i tržišnih interesa (Doktorska disertacija). Sveučilište u Zagrebu (poglavlja: Uvod, Visoko obrazovanje i ideja sveučilišta danas)
  4. Jurčević, R. (2021). Usporedba europske i azijske odgojno-obrazovne tradicije i njihova važnost u suvremenom kontekstu. Filozofska istraživanja, 41 (4), 751 – 764.
  5. Peters, Michael A. i Besley, T. (2024). Educational Philosophy and Post-Apocalyptical Survival An Educational Philosophy and Theory Reader Volume XIV. Routledge. (poglavlja: Introduction: Global Apocalypse: Educational Philosophy and Post-apocalyptical Survival, Life and death in the Anthropocene: Educating for survival amid climate and ecosystem changes and potential civilisation collapse, Education for ecological democracy, Cultural Apocalypse, Western colonial domination and ‘the End of the World’, The Armageddon Club: education for the future of humanity, Postscript: Zombie Education and Culture in the Global Apocalypse: Pedagogies of the Walking Dead)
Dopunska literatura
  1. Harvey, D. (2005). A Brief History of Neoliberaslim. Oxford University Press.
  2. Giroux, H. A. (2011). The Disappearing Intellectual in the Age of Economic Darwinism. Policy Futures in Education, 9(2), 163-171.
  3. Steiner-Khamsi, G. (2006). The Economics of Policy Borrowing and Lending: A Study of Late Adopters. Oxford Review of Education, 32(5), 665-678.

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Pedagogija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1. semestar
  2. Pedagogija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar