Naziv
Povijest Republike Turske
Organizacijska jedinica
Katedra za turkologiju
ECTS
3
Šifra
265768
Semestri
ljetni
Nastavnici
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Cilj je predmeta problematizacija temeljnih problema povijesnog razvitka Republike Turske u 20. stoljeću i prvom desetljeću 21. stoljeća. Naglasak je na problemima iz političke, društvene i kulturne povijesti kako bi se u studenata razvilo produbljeno razumijevanje burnih vojnopolitičkih događaja i kompleksnih društvenih i kulturnih promjena kroz koje je turski narod prolazio tijekom 20. stoljeća. Značaj se naročito pridaje problematizaciji i razumijevanju kemalističkog naslijeđa za politički i društveni razvoj turskog naroda.
Cilj je seminarske nastave osposobiti studente za samostalan rad sa relevantnom historiografskom literaturom, kao i razviti umijeće primjerene pismene i usmene obrade i prezentacije temeljnih problema i pitanja iz povijesti Republike Turske u 20. stoljeću i prvom desetljeću 21. stoljeća kroz odabrane seminarske teme.
Sadržaj
  1. Političke i društvene okolnosti u Osmanskom Carstvu početkom krajem 19. i početkom 20. stoljeća; vladavina Abdulhamida II, Mladoturska revolucija
  2. Osmansko Carstvo u Balkanskim ratovima i I. svjetskom ratu
  3. Kraj I. svjetskog rata, mirovna konferencija u Parizu, okupacija osmanskih teritorija, Turski rat za nezavisnost (tijek i značenje), kemalisti, organiziranje Velike narodne skupštine u Ankari, Misak-i Milli
  4. Sporazum u Lausanni, proglašenje Republike, osnivanje Narodne stranke, gospodarske i demografske posljedice rata
  5. Radikalne reforme i proces pretvaranja Turske u modernu građansku državu, uloga Mustafe Kemala Atatürka
  6. Aspekti promjena (nacija, država, religija, kultura); sekularizam u kontekstu turske države
  7. Republika Turska od 1938. do 1945.; Ismet Inönü i II. svjetski rat, Turska i NATO savez
  8. Razdoblje političkih, društvenih i gospodarskih promjena 50-ih godina; tranzicija prema višestranačju; Demokratska stranka i Adnan Menderes
  9. Razdoblje unutarnjih političkih i gospodarskih kriza 60-ih i 70-ih godina; vojni udari; uloga vojske u turskom društvu
  10. Ciparsko pitanje
  11. Politički i društveni događaji koji su obilježili osamdesete i devedesete godine 20. stoljeća; problem Kurda i PKK
  12. Povijest odnosa Republike Turske s Europskom Unijom; prilagođavanje europskim demokratskim standardima i pitanje nacionalnih, vjerskih i kulturnih sloboda
  13. Gospodarska emigracija; Turci u zapadnoeuropskim zemljama
  14. Turska na početku 21. stoljeća (političke stranke)
  15. Završna diskusija, sumiranje spoznaja i eventualna otvorena pitanja iz povijesti Republike Turske

Ishodi učenja
  1. Navesti temeljne godine, događaje, činjenice i ličnosti iz povijesti Republike Turske u 20. stoljeću
  2. Analizirati i argumentirano obrazložiti temeljne procese i fenomene političke, društvene i kulturne povijesti Republike Turske u 20. stoljeću
  3. Analizirati političko, društveno, kulturno itd. djelovanje pojedinih povijesnih ličnosti i njihov značaj za tursku povijest 20. stoljeća
  4. Argumentirano obrazložiti temeljne političke, društvene i kulturne promjene kroz koje je tursko društvo prošlo tijekom 20. stoljeća i prvih godina 21. stoljeća
  5. Samostalno oblikovati i napisati kvalitetan seminarski rad na odabranu temu iz turske povijesti 20. stoljeća
  6. Samostalno analizirati i procjenjivati relevantnost stručne historiografske literature (kritički se služiti stručnom literaturom)
  7. Razviti sposobnost konceptualizacije, argumentacije i znanstveno utemeljenog zaključivanja na teme iz povijesti suvremene Turske
  8. Suvereno ovladati i služiti se stručnim pojmovljem (npr. kemalizam, sekularizam, politički islam itd.)
Metode podučavanja
Predavanja će biti oblikovana kao pregledna izlaganja odabranih tematskih cjelina, odnosno kao pregled političke, društvene i kulturne povijesti 20. stoljeća. Naglasak će biti na problematizaciji najvažnijih povijesnih događaja, političkih ličnosti, društvenih procesa i fenomena u 20. stoljeću. Predavanja uključuju i dvosmjernu komunikaciju između predmetnog nastavnika i studenata. Usmeno predavanje popraćeno je Power Point prezentacijama i drugim dostupnim audiovizualnim sredstvima poučavanja poput dokumentarnih filmskih isječaka, zemljovida itd. kako bi studenti lakše usvojili temeljna znanja iz povijesti Republike Turske.
Rad u seminaru obuhvaća: odabir seminarske teme iz povijesti Republike Turske, analizu relevantne historiografske literature, usmenu prezentaciju odabranih tema popraćenu diskusijom o otvorenim pitanjima, eventualnim prijeporima i nejasnoćama u historiografiji. Svi studenti imaju obvezu napisati i predati predmetnom nastavniku seminarski rad na odabranu temu. Rad se potom objavljuje u aplikaciji Omega pod predmet "Povijest Republike Turske" kako bi bio vidljiv svim studentima u seminarskoj grupi. Nastava se izvodi kroz 1 sat predavanja i 1 sat seminara tjedno.
Metode ocjenjivanja
Nastavnik tijekom semestra kontinuirano prati i zasebno vrednuje svaki tip pojedinačnog studentskog doprinosa na predavanjima i na seminaru.
Student može dobiti potpis i ocjenu samo ako sakupi sve ECTS-bodove. ECTS bodovi se prikupljaju na sljedeći način: redoviti dolazak na nastavu 1,25 ECTS bod, prezentiranje 0,5 i pisanje kraćeg seminarskog rada do 8 kartica teksta 0,75 bod, pismeni ispit 0,5 bod.
Konačna ocjena formira se na osnovu ocjene iz ispita znanja, na osnovu ocjene rada u seminaru i aktivnosti. Pismeni ispit znanja izvodi se na kraju semestra, u predviđenim ispitnim rokovima. Pitanja za ispit znanja pripremaju se na osnovu ispitne historiografske literature i predavanja. Sastoje se od pitanja iz faktografije, pojmovlja itd. (test znanja) te jednog esejističkog pitanja. Uspjeh na ispitu znanja čini 50% ukupne ocjene (25% test znanja, 25% esejističko pitanje), ocjena seminarskog rada i prezentacije rada čini 40% ukupne ocjene, a 10% čini aktivnost na satu. Ocjena seminarskog rada određuje se na osnovu sljedećih odrednica: pravilna uporaba bilježaka, ispravno citiranje, korištenje relevantne stručne literature, kvaliteta sadržaja (koncepcija obrade teme, ispravnost argumentacije, znanstvena utemeljenost zaključaka).

Uspješnost nastavnikove izvedbe provjerava se anonimnom anketom koju ispunjavaju studenti na kraju semestra.

Obavezna literatura
  1. Biagini, Antonello. Povijest moderne Turske. Zagreb, 2012.
  2. Muharemi, Amir. Turska. Uvod u povijest, unutarnju i vanjsku politiku. Zagreb, 2012. (izabrana poglavlja)
  3. Hrvatska i Turska. Povijesno-kulturni pregled. Uredili: K. Jurčević – O.Ramljak – Z. Hasanbegović. Zagreb, 2016. (izabrana poglavlja)
Dopunska literatura
  1. Artuç, Ibrahim. The Rebirth of a nation. The Turkish war of Independence. Vol. 1, 2. Istanbul, 2004.
  2. Davison, Roderic. Turkey. A Short History. Eothen. 1981
  3. Kinross, Patrick. Atatürk. Rebirth of a nation. London. 2001.
  4. Lewis, Bernard. The Emergence of Modern Turkey. Oxford. 2001.
  5. Mango, Andrew. Atatürk. Biografija tvorca moderne Turske. Zagreb. 2011. (prijevod Dino Mujadžević).
  6. McCarthy, Justin. The Ottoman Peoples and the End of Empire. New York. 2001.
  7. Şen, F. Türkei. München. 1991
  8. Shaw, Stanford J. History of the Ottoman Empire and Modern Turkey. Cambridge. 1976.
  9. Steinbach, U. Geschichte der Türkei. München. 2003
  10. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I, II (neko od postojećih izdanja)
  11. Çağaptay, Soner. Novi sultan. Erdoğan i kriza suvremene Turske. Zagreb, 2017. (prijevod Branka Maričić).
  12. Mango, Andrew. The Turks today. London. 2004.
  13. Zurcher, Erik. Turkey: A Modern History. 1998.
  14. Metin Heper, Nur Bilge Criss: Historical Dictionary of Turkey. Lanham Maryland - Toronto - Plymouth, UK. 2009.