Naziv
Pravopisno-gramatičke vježbe
Organizacijska jedinica
Odsjek za kroatistiku
ECTS
3
Šifra
265848
Semestri
zimski
Satnica
Lektorske vježbe
45

Cilj
Temeljni je cilj kolegija osposobiti studente za pravilno pisano izražavanje u hrvatskome standardnom jeziku.
Sadržaj
  1. Uvod u kolegij i detaljan izvedbeni nastavni plan i program. Normativni priručnici i njihova uporaba. Ortografska i gramatička norma, odnos pravopisa prema drugim razinama jezika. Pravopisna načela. (Studenti će moći definirati i opisivati temeljne standardološke pojmove, osobito iz područja pravopisanja što će im omogućiti kompetentniju usporednu analizu dvostrukosti suvremenih pravopisnih priručnika, razlikovanje pravopisnih načela te argumentiranje odabira pojedinoga pravopisnoga rješenja u vlastitome pravopisanju.)
  2. Morfološko ustrojstvo jezika. Vrste riječi. (Studenti će moći analizirati vrste riječi, a taj će im ishod omogućiti lakše opisivanje i analiziranje morfološki i tvorbeno uvjetovanih alternacija.)
  3. Morfološko ustrojstvo jezika. Vrste promjena imenskih riječi. (Studenti će moći pravilno deklinirati riječi u hrvatskome jeziku.)
  4. Morfološko ustrojstvo jezika. Gramatičke kategorije glagola; promjena glagola. (Studenti će moći analizirati i definirati glagolske oblike u hrvatskome jeziku, pravilno konjugirati glagole.)
  5. Glasovne promjene (kombinacije fonema: suglasnički fonemi u međusobnim kombinacijama, suglasnički fonemi ispred sufikasa i nastavaka, samoglasnički fonemi u međusobnim kombinacijama). Studenti će moći definirati glasovne promjene na razini suvremenoga standardnog jezika, razlikovati dvije temeljne razine: ortografsku i ortoepsku; primijeniti znanja u vlastitome izgovoru i pisanju razlikujući da pravopis propisuje kada se bilježe ili ne bilježe promjene pojedinih fonema na morfemskim granicama do kojih dolazi u izgovoru.
  6. Glasovne promjene (kombinacije fonema).
  7. 7.1. KOLOKVIJ - vrste riječi, padeži, glagolski oblici, glasovne promjene. 7.2. Interpunkcijski znakovi (razgoci). (Studenti će moći definirati osnovna pravopisna pravila u dijelu razgodaka; analizirati, uspoređivati, razlikovati te primijeniti različita interpunkcijska načela, tj. pisani tekst razdijeliti, rastaviti te uspostaviti sintaktičke odnose unutar rečenice i teksta.)
  8. Pravopisni znakovi. (Studenti će moći analizirati i primijeniti pismene znakove kojima se obilježavaju pravopisni odnosi u tekstu: kako što treba čitati ili razumjeti.)
  9. Veliko i malo početno slovo. (Studenti će analizom čestih pogrešaka u uporabi te definiranjem i opisivanjem osnovnih pravila doseći razinu očekivane pravopisne korektnosti. Moći će također razlikovati jezično od nejezičnoga u pravopisima.)
  10. Pisanje riječi sastavljeno i nesastavljeno. (Studenti će analizom različitih pravopisnih rješenja u različitim pravopisima uspostaviti načela sastavljenoga i nesastavljenoga pisanja te moći argumentirati odabir pojedinoga rješenja u vlastitome pisanju.)
  11. Fonem č, fonem dž, fonem ć, fonem đ. (Studenti će analizom pogrešaka u zasićenim tekstovima opisati osnovna pravila o pisanju zadanih fonema te ih primijeniti u vlastitome pisanju i izgovoru.)
  12. Smjenjivanje ije/je/e/i/0. (Studenti će definirati pravila o kraćenju i duljenju jata i provesti ih u vlastitome pisanju.)
  13. Smjenjivanje ije/je/e/i/0. (Studenti će definirati pravila o kraćenju i duljenju jata i provesti ih u vlastitome pisanju.)
  14. Pisanje riječi iz stranih jezika. (Studenti će moći analizirati i definirati pravila o pisanju i sklonidbi stranih imena i izvedenica od njih te ih provesti u vlastitome pisanju.)
  15. Zaključni sat. Rješavanje probnoga testa. Evaluacija kolegija. (Sinteza pravopisnih pravila, primjena stečenih znanja i vještina u tekstovima zasićenim pogreškama.)

Ishodi učenja
  1. Nakon položenoga ispita studenti će moći: služiti se normativnim priručnicima hrvatskoga jezika – pravopisima i gramatikama
  2. analizirati pravopisna načela te iz njih izvedena pravopisna pravila
  3. objasniti osnovna pravopisna i gramatička pravila
  4. izbjeći pravopisne i gramatičke pogreške u vlastitim tekstovima te uočiti i otkloniti pogreške u tuđim tekstovima
Metode podučavanja
Poučavanje, multimedijalna prezentacija, rasprava, analiziranje, sintetiziranje, istraživanje, rad na tekstu.
Metode ocjenjivanja
Pohađanje nastave i aktivnost u nastavi, kontinuirana provjera znanja (kolokviji i domaće zadaće), završni ispit.

Obavezna literatura
  1. Badurina, L. – Marković, I. – Mićanović, K.: Hrvatski pravopis, Matica hrvatska, Zagreb, 2008[2].
  2. Hrvatski pravopis, Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, 2013, e-dokument: http://pravopis.hr/
  3. Težak, S., Babić, S.: Gramatika hrvatskoga jezika – priručnik za osnovno jezično obrazovanje, Školska knjiga, Zagreb, 2005[15].
Dopunska literatura
  1. Anić, V.: Veliki rječnik hrvatskoga jezika, Novi Liber, Zagreb, 2004.
  2. Barić, E. i suautori: Hrvatska gramatika, Školska knjiga, Zagreb, 2005[4].
  3. Jojić, Lj. (prir.): Pravopisni priručnik (dodatak Velikom rječniku hrvatskoga jezika), Novi Liber, Zagreb, 2004.
  4. Jojić, Lj. (ur.): Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika, Školska knjiga, Zagreb, 2015.

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Kroatistika, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1. semestar
  2. Kroatistika, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar