Naziv
Pravopisno-gramatičke vježbe
Organizacijska jedinica
Odsjek za kroatistiku
ECTS
3
Šifra
265848
Semestri
zimski
Satnica
Lektorske vježbe
45
Kolegij je preduvjet za upis ili polaganje
Kolegij je potrebno položiti za

Cilj
Temeljni je cilj kolegija osposobiti studente za pravilno pisano izražavanje u hrvatskome standardnom jeziku.
Sadržaj
  1. Uvod u kolegij i detaljan izvedbeni nastavni plan i program. Normativni priručnici i njihova uporaba. Ortografska i gramatička norma, odnos pravopisa prema drugim razinama jezika. Pravopisna načela. (Studenti će moći definirati i opisivati temeljne standardološke pojmove, osobito iz područja pravopisanja što će im omogućiti kompetentniju usporednu analizu dvostrukosti suvremenih pravopisnih priručnika, razlikovanje pravopisnih načela te argumentiranje odabira pojedinoga pravopisnoga rješenja u vlastitome pravopisanju.)
  2. Morfološko ustrojstvo jezika. Vrste riječi. (Studenti će moći analizirati vrste riječi, a taj će im ishod omogućiti lakše opisivanje i analiziranje morfološki i tvorbeno uvjetovanih alternacija.)
  3. Morfološko ustrojstvo jezika. Vrste promjena imenskih riječi. (Studenti će moći pravilno deklinirati riječi u hrvatskome jeziku.)
  4. Morfološko ustrojstvo jezika. Gramatičke kategorije glagola; promjena glagola. (Studenti će moći analizirati i definirati glagolske oblike u hrvatskome jeziku, pravilno konjugirati glagole.)
  5. Glasovne promjene (kombinacije fonema: suglasnički fonemi u međusobnim kombinacijama, suglasnički fonemi ispred sufikasa i nastavaka, samoglasnički fonemi u međusobnim kombinacijama). Studenti će moći definirati glasovne promjene na razini suvremenoga standardnog jezika, razlikovati dvije temeljne razine: ortografsku i ortoepsku; primijeniti znanja u vlastitome izgovoru i pisanju razlikujući da pravopis propisuje kada se bilježe ili ne bilježe promjene pojedinih fonema na morfemskim granicama do kojih dolazi u izgovoru.
  6. Glasovne promjene (kombinacije fonema).
  7. 7.1. KOLOKVIJ - vrste riječi, padeži, glagolski oblici, glasovne promjene. 7.2. Interpunkcijski znakovi (razgoci). (Studenti će moći definirati osnovna pravopisna pravila u dijelu razgodaka; analizirati, uspoređivati, razlikovati te primijeniti različita interpunkcijska načela, tj. pisani tekst razdijeliti, rastaviti te uspostaviti sintaktičke odnose unutar rečenice i teksta.)
  8. Pravopisni znakovi. (Studenti će moći analizirati i primijeniti pismene znakove kojima se obilježavaju pravopisni odnosi u tekstu: kako što treba čitati ili razumjeti.)
  9. Veliko i malo početno slovo. (Studenti će analizom čestih pogrešaka u uporabi te definiranjem i opisivanjem osnovnih pravila doseći razinu očekivane pravopisne korektnosti. Moći će također razlikovati jezično od nejezičnoga u pravopisima.)
  10. Pisanje riječi sastavljeno i nesastavljeno. (Studenti će analizom različitih pravopisnih rješenja u različitim pravopisima uspostaviti načela sastavljenoga i nesastavljenoga pisanja te moći argumentirati odabir pojedinoga rješenja u vlastitome pisanju.)
  11. Fonem č, fonem dž, fonem ć, fonem đ. (Studenti će analizom pogrešaka u zasićenim tekstovima opisati osnovna pravila o pisanju zadanih fonema te ih primijeniti u vlastitome pisanju i izgovoru.)
  12. Smjenjivanje ije/je/e/i/0. (Studenti će definirati pravila o kraćenju i duljenju jata i provesti ih u vlastitome pisanju.)
  13. Smjenjivanje ije/je/e/i/0. (Studenti će definirati pravila o kraćenju i duljenju jata i provesti ih u vlastitome pisanju.)
  14. Pisanje riječi iz stranih jezika. (Studenti će moći analizirati i definirati pravila o pisanju i sklonidbi stranih imena i izvedenica od njih te ih provesti u vlastitome pisanju.)
  15. Zaključni sat. Rješavanje probnoga testa. Evaluacija kolegija. (Sinteza pravopisnih pravila, primjena stečenih znanja i vještina u tekstovima zasićenim pogreškama.)

Ishodi učenja
  1. Nakon položenoga ispita studenti će moći: služiti se normativnim priručnicima hrvatskoga jezika – pravopisima i gramatikama
  2. analizirati pravopisna načela te iz njih izvedena pravopisna pravila
  3. objasniti osnovna pravopisna i gramatička pravila
  4. izbjeći pravopisne i gramatičke pogreške u vlastitim tekstovima te uočiti i otkloniti pogreške u tuđim tekstovima
Metode podučavanja
Poučavanje, multimedijalna prezentacija, rasprava, analiziranje, sintetiziranje, istraživanje, rad na tekstu.
Metode ocjenjivanja
Pohađanje nastave i aktivnost u nastavi, kontinuirana provjera znanja (kolokviji i domaće zadaće), završni ispit.

Obavezna literatura
  1. Badurina, L. – Marković, I. – Mićanović, K.: Hrvatski pravopis, Matica hrvatska, Zagreb, 2008[2].
  2. Hrvatski pravopis, Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, 2013, e-dokument: http://pravopis.hr/
  3. Težak, S., Babić, S.: Gramatika hrvatskoga jezika – priručnik za osnovno jezično obrazovanje, Školska knjiga, Zagreb, 2005[15].
Dopunska literatura
  1. Anić, V.: Veliki rječnik hrvatskoga jezika, Novi Liber, Zagreb, 2004.
  2. Barić, E. i suautori: Hrvatska gramatika, Školska knjiga, Zagreb, 2005[4].
  3. Jojić, Lj. (prir.): Pravopisni priručnik (dodatak Velikom rječniku hrvatskoga jezika), Novi Liber, Zagreb, 2004.
  4. Jojić, Lj. (ur.): Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika, Školska knjiga, Zagreb, 2015.

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Kroatistika, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1. semestar
  2. Kroatistika, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar