Naziv
Uvod u mađarsku kulturu
Organizacijska jedinica
Katedra za hungarologiju
ECTS
5
Šifra
265888
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30
Kolegij je preduvjet za upis ili polaganje
Kolegij je potrebno položiti za

Cilj
Pružiti uvid u međusobnu povezanost kulture i povijesti, objasniti proces formiranja kulture i prikazati mađarsku kulturu kroz povijesni i geografski kontekst s naglaskom na kulturne kontakte kroz povijest.
Sadržaj
  1. P.: Prvi pogled na Mađarsku i na Mađare (Bartók, Puskás, „Piroska”; "nerazumljiv" jezik, ciganska glazba, Sziget-festival; Budimpešta, Balaton) S.: Mađarski jezik unutar uralske jezične skupine i povijest Mađara prije dolaska u Karpatski bazen
  2. P.: Imaginarna domovina (Attila i Huni) od srednjeg vijeka do 20-og stoljeća S.: Definiranje kulture - počinje li kultura kultiviranjem? Najraniji mađarski jezični i kulturni kontakti
  3. P.: Pradomovina (etnogeneza i jezično srodstvo Mađara, seoba i dolazak u Karpatski bazen) S.: Sv(j)et(ovn)i vladari - rani hrvatsko-mađarski kulturni kontakti. Zagrebačka katedrala i samostan sv. Marije u Zadru kao prvi dokazi međukulturne razmjene
  4. P.: Domovina (Ugarska i Mađarska; Mađarska kao zemljopisni prostor) S.: Biograd - Višegrad - Beograd: Od Pacte convente do Bibliothece Corviniane; mađarski povijesni i kulturni kontakti od 1102. do 1526.
  5. P.: Nacionalni simboli (kruna, zastava, himna; putujući sabor) S.: I više je izgubljeno (k)od Mohača: povijest jedne izreke i podjela jedne Ugarske (Trojna Ugarska, osmanski kulturni utjecaji)
  6. P.: Trojedna Kraljevina i Ugarska (kulturni odnosi i dodiri od srednjeg vijeka do nacionalnih preporoda) S.: Obitelj Zrinski - hrvatski Mađari ili mađarski Hrvati?
  7. P: Hrvatska i Mađarska (kulturni odnosi i dodiri u 19-20. stoljećima) S.: Erdelj - kralj Matija, Franjo II. Rákóczi, Ferenc Kölcsey, Endre Ady
  8. P.: Mjesta mađarskih poraza i njihova uloga u formiranju nacionalne samosvijesti (Augsburg, Muhi, Mohács, Világos, Trianon, Auschwitz-Birkenau, Budapest '56) S.: Revolucije, nacije, sentimenti - pregled mađarskog romantizma i povijesni pregled devetnaestoga stoljeća
  9. P.: Vode: kulturna povijest mađarskih rijeka i jezera (Balaton, Fertő, Velence jezero, Duna, Tisza) S.: Rijeka i Kvarner unutar Ugarske - mađarski putopisi o Kvarneru
  10. P.: Kultura vina - vinske regije i mađarska kultura S.: Umjetnost, književnost i kultura na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, fin-de-siecle
  11. P.: Književnost u kuhinji: povijest i kulturni kontekst mađarske gastronomije S.: Povijest pismenosti u Ugarskoj / Mađarskoj - povijest pisanih dokumenata, tiskanja i tiska na mađarskom jeziku
  12. P.: „Drugdje“ (poznati emigranti i mađarska emigracija u svijetu) S.: Endre Ady - Sin Goga i Magoga: Karpatski bazen tisuću godina nakon dolaska Mađara
  13. P.: Imagologija: Mađari u očima Hrvata S.: Sloboda, ljubav - Mađarska revolucija 1956. godine i njena ekranizacija
  14. P.: Kavana, knjižnica i uredništvo: formiranje modernog književnog kanona S.: Prikaz mađarske revolucije 1956. kroz film Szabadság, Szerelem Krisztine Gode
  15. P.: Od javne kuće do stadiona: alegorije političkog života u književnosti S.: Svjedok - Mađarska od 1956. do 1989. godine: analiza filma "Svjedok" (A tanú)

Ishodi učenja
  1. Identificirati temeljne karakteristike razvoja mađarske kulture (zemljopisne i geopolitičke pojmove, nacionalne simbole, promjene državnog teritorija, jezika i naziva, s posebnim obzirom na hrvatsko-mađarskih političke i kulturološke dodire), te naučene karakteristike staviti u okvir povijesnih i književno-povijesnih razdoblja.
  2. Sažeti najvažnije događaje iz mađarske povijesti i nabrojiti kroz povijest usvojene kulturne sastavnice mađarskog identiteta (povijesne ličnosti, povijesni dokumenti, međukulturni kontakti).
  3. Prepoznati i komentirati elemente i kulturne topose Mađara i o Mađarima, s obzirom na njihov povijesni razvoj, u kontaktu bilo sa širom europskom kulturom, bilo sa užim srednjoeuropskim kulturama
  4. Prepoznati posljedice jezično-književno-kulturoloških promjena, staviti na mapu suvremene Mađarske rezultate koronološki stečenog znanja (gospodarske, prometne i turističke regije, demografska, religijska i jezična raslojenost današnjeg stanovništva, regionalne varijante pismene i građene kulturne i umjetničke baštine), te ocijeniti integraciju mađarske kulture i civilizacije u međunarodni kulturno-politički i civilizacijski kontekst.
  5. Svjesno i promišljeno razlikovati različite znanstvene smjerove i metodologije u tumačenju (tradicionalne nacionalne znanosti – etnologija, povijest, povijest književnosti, lingvistika – s jedne strane, i kulturološki studiji s druge)
  6. Usporediti i komentirati kulturne, društvene i povijesne procese u današnjoj Mađarskoj i na mađarskim govornim područjima u susjednim zemljama na temelju interdisciplinarnog pristupa hungarologije
  7. Primijeniti poznavanje okolnosti mađarske političke, društvene i kulturne povijesti u analizi svakodnevnih unutarnjih te međunarodnih političkih procesa i događaja
Metode podučavanja
Predavanje: zbog prirode gradiva struktura kolegija nije kronološka, ​​već grupira segmente mađarske kulture (jezik, književnost, glazba, umjetnost, materijalna kultura) prema „mjestima sjećanja“ (pradomovina, domovina, peregrinacija, iseljavanje, planine, vode, kavana i kazalište itd.) - unutar svake tematske cjeline rasprava je kronološka.
Seminarski rad: objašnjavanje gradiva, podučavanje kroz poticanje studenata na dijalog.
Metode ocjenjivanja
Pismeni i usmeni ispit, s obzirom i na seminarsku aktivnost.

Obavezna literatura
  1. Povijest Mađarske. ur. Péter Hanák, Zagreb: Barbat, 1995.
  2. Povijest Mađarske. László Kontler, Zagreb: Srednja Europa, 2007.
  3. Hrvatski motivi u mađarskoj književnosti. Franciska Ćurković-Major, Zagreb: Srednja Europa, 2021.
  4. Hrvati u očima Mađara, Mađari u očima Hrvata. Dinko Šokčević, Zagreb: Naklada Pavičić, 2006.
  5. The Magyars: The Birth of a European Nation. György Balázs i Károly Szelényi, Budapest: Corvina, 1989.
  6. Ars et Virtus Hrvatska-Mađarska: 800 godina zajedničke kulturne baštine. Zagreb, Budimpešta: Galerija Klovićevi dvori, Mađarski nacionalni muzej, 2021.
  7. István Fried, „Imagološka pitanja“, in Kulturni stereotipi: Koncepti identiteta u srednjoeuropskim književnostima, uredili Dubravka ORAIĆ TOLIĆ, Ernő KULCSÁR SZABÓ, Zagreb, 2006, 71-80.
  8. Sándor Bene, „Povijest jedne obiteljske povijesti (Rađanje i žanrovska pozadina genealogije Zrinskih)“, in Susreti dviju kultura: Obitelj Zrinski u hrvatskoj i mađarskoj povijesti: Zbornik radova, urednici izdanja Sándor Bene, Zoran Ladić, Gábor Hausner, Zagreb, 2012, 251-302.
  9. Gábor Richly (ed.), Looking in the Historical Mirror, Budapest, Balassi, 2011
Dopunska literatura
  1. Abondolo, Daniel. Introduction (str. 1-43) in: Daniel Abondolo, The Uralic Languages, Routledge, 2006.
  2. Abondolo, Daniel. Introduction (str. 428-457) in: Daniel Abondolo, The Uralic Languages, Routledge, 2006.
  3. Dömötör, Tekla. Hungarian Folk Beliefs (str. 21-51), Corvina Kiadó, 1982.
  4. Varga, Darko. Hrana, kuhinja i blagovanje u doba Zrinskih, Zagreb: Meridijani, 2016.
  5. Claudio MAGRIS, Dunav, prev. Liljana AVIROVIĆ RUPENI, Zagreb, 1988

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Hungarologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar
Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Filozofija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Zimski semestar