Naziv
Uvod u etnologiju i kulturnu antropologiju
Organizacijska jedinica
Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju
ECTS
4
Šifra
266132
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
45

Cilj
Cilj kolegija je dati uvid u razvoj discipline u globalnom okviru i spram srodnih disciplina; u temeljne pojmove i koncepte discipline u okviru širih teorijskih pristupa i konteksta u kojima su nastali; u generalna znanstvena etička načela i specifične etičke premise struke. Također, cilj kolegija je ponuditi teorijsko znanje o kulturi kao fenomenu i o kulturnim procesima, te razvijati senzibilitet za kulturnu raznolikost i različitost kulturnih perspektiva.
Sadržaj
  1. predstavljanje sadržaja, izvedbe i ishoda kolegija te studentskih obveza
  2. mijene predmeta istraživanja i poimanja discipline; odnosi discipline prema srodnim znanostima
  3. kultura, kulturna dinamika, kulturni procesi; čovjek u središtu svijeta i pojam Drugog, stereotipi
  4. motivi istraživanja kultura do formiranja discipline
  5. temeljni koncepti, pristupi i predstavnici
  6. temeljni koncepti, pristupi i predstavnici
  7. temeljni koncepti, pristupi i predstavnici
  8. temeljni koncepti, pristupi i predstavnici
  9. pojedinac, društvo i društvena organizacija
  10. jezik i komunikacija
  11. srodstvo, brak, zajednica, rod
  12. politika; ekonomija; religija i ritual
  13. politike identiteta i manjine, kulturna različitost
  14. temeljne etičke smjernice u etnologiji i kulturnoj antropologiji
  15. zaključak kolegija: diskusija, interna evaluacija, upute za ispit

Ishodi učenja
  1. Objasniti specifičnosti etnologije i kulturne antropologije i njezin odnos spram srodnih znanosti
  2. Definirati osnovne pojmove i teorijske koncepte u etnologiji i kulturnoj antropologiji i objasniti njihove odnose
  3. Raspraviti koncept kulture i njenu dinamičnost
  4. Objasniti osnovne vrste kulturnih interakcija i procesa te njihova utjecaja
  5. Objasniti i usporediti temeljne etnološke i kulturnoantropološke pravce i škole te njihove predstavnike
  6. Raspraviti etnološki i kulturnoantropološki doprinos u razumijevanju kulturnih različitosti
  7. Objasniti temeljna načela etnološke i kulturnoantropološke etike
Metode podučavanja
Nastava se sastoji od predavanja i vođenih rasprava. Kontinuirano i aktivno praćenje nastave osigurava se redovitim čitačkim zadacima (priprema za nastavu) i iniciranjem diskusija o pojedinim etnološkim i kulturnoantropološkim pojmovima, pristupima i problemima u odabranim tekstovima.
Metode ocjenjivanja
Rad studenta prati se tijekom cijelog semestra, a konačna ocjena iz predmeta je kumulativna. Prati se redovitost pohađanja nastave, sudjelovanje u vođenim raspravama na temelju istraživačkog čitanja odabranih tekstova, te uspjeh na pisanom ispitu. Stjecanje svih ishoda provjerava se završnim pisanim ispitom. Ocjena se formira prema omjeru: pisani ispit – 90%; aktivnost u raspravama i pohađanje nastave – 10%.

Obavezna literatura
  1. Eriksen, Thomas H. i Nielsen, Finn S. 2001.: A History of Anthropology. London: Pluto Press
  2. Haviland, William A. 2004.: Kulturna antropologija. Jastrebarsko: Naklada Slap
Dopunska literatura
  1. Eriksen, Thomas H.: Small Places, Large Issues - An Introduction to Social and Cultural Anthropology. London: PlutoPress

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Antropologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar
  2. Etnologija i kulturna antropologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar