Naziv
Uvod u muzeologiju i upravljanje baštinom
Organizacijska jedinica
Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti
ECTS
4
Šifra
266153
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30

Cilj
Nakon odslušanih predavanja studenti će upoznati osnovne pojmove unutar muzeologije i upravljanja baštinom. Studenti će biti upoznati s povijesnim razvojem i osnovnim teorijskim postavkama muzeologije i upravljanja baštinom. Nastavno oblici primjene u praksi biti će izloženi, te kontinuirani suodnos teorije i prakse. Studenti će naučiti razumijevati osnovne zahtjeve i izazove muzeološkog / baštinskog rada i upoznati pod-područja koja se, posebice u praksi uvijek isprepliću.
Sadržaj
  1. Uvodno predavanje
  2. Baština kao fenomen / Kratka povijest baštine
  3. UNESCO i druge internacionalne organizacije / Međunarodne konvencije povezane uz baštinu
  4. UNESCO liste baštine (materijalna i nematerijalna baština)
  5. Muzeologija ili bakologija? – oko pojma i različitog definiranja muzeologije u svijetu i Hrvatskoj
  6. Prvo je bila zbirka ... ili o najstarijem muzeološkom fenomenu
  7. Doba muzeja - muzeji s kraja 19. i početka 20. st.
  8. Muzeji 21. stoljeća - mjesta za doživljavanje i osjećanje
  9. Zaštita baštine - povijest, teorija i praksa
  10. Dokumentiranje u muzejskom i širem baštinskom kontekstu
  11. Oblici komunikacije u muzejima
  12. Edukativna uloga muzeja i srodnih ustanova i organizacija
  13. Uloga muzeja i srodnih ustanova / organizacija u izgradnji odnosa s korisnicima
  14. Komunikacija i interpretacija baštine u online okružju
  15. Završno predavanje - sumiranje iskustva

Ishodi učenja
  1. razumjeti širinu ideje baštine i što ju sve određuje (povijesno, i danas)
  2. razumjeti i dosjetiti se okolnosti nastanka i definiranja pojma muzeologija u različitim društvenim i kulturnim zajednicama
  3. razumjeti zbirke kao najstariji muzeološki fenomen / razumjeti promjene uloge muzeja u društvu
  4. opisati i razumjeti osnovne pojmove zaštite baštine na povijesnoj, teorijskoj i praktičnoj razini
  5. objasniti važnost standardizirane dokumentacije u muzejskom i širem baštinskom kontekstu
  6. usporediti razlike među vrstama edukativnog djelovanja muzeja i baštinskih mjesta
  7. objasniti pojmove uključivosti i suradnje u suvremenom djelovanju muzeja/srodnih ustanova
  8. usporediti oblike komunikacije u muzejima
  9. objasniti ključne pojmove vezane uz komunikaciju i interpretaciju baštine u on-line okružju
Metode podučavanja
Predavanja
Metode ocjenjivanja
Usmeni ispit

Obavezna literatura
  1. Mairesse, F. (ur.). Dictionary of Museology / London: New York, Routledge, 2023.
  2. Macdonald, S., Rees Leahy, H., Witcomb, A., Message, K. (ur.), (2015) Museum theory : the international handbooks of museum studies. Chichester, UK : Wiley.
  3. Simmons, J.E. (2015). Collection Care and Management: History, Theory, and Practice. U The International Handbooks of Museum Studies (ur. S. Macdonald & H. Rees Leahy)
  4. Zlodi, G. (2003). Muzejska vizualna dokumentacija u digitalnom obliku. Muzeologija, 40, 9–105.
  5. G. E. Hein, “Museum Education,” in S. MacDonald, editor, A Companion to Museum Studies, Oxford: Blackwell Publishing, 2006, 340 - 352
  6. Eilean Hooper Greenhill. 1999. Communication in theory and practice. U: The Educational Role of the Museum, E.Hooper Greenhill (ur.), 28-43. London: New York: Routledge
Dopunska literatura
  1. Helen Graham, Publics and Commons: The Problem of Inclusion for Participation , ARKEN Bulletin, 7 (2017):150 – 167.
  2. Russo, Angelina. 2012. The Rise of the 'Media Museum': Creating Interactive Cultural Experiences through Social Media. In E. Giaccardi (Ed.) Heritage and Social Media - Understanding heritage in a participatory culture, London, New York: Routledge, 145-157
  3. Staniforth, S. Conservation Heating to Slow Conservation: A Tale of the Appropriate Rather Than the Ideal. Contribution to the Experts’ Roundtable on Sustainable Climate Management Strategies, held in April 2007, in Tenerife, Spain.
  4. Bazin, G. The Museum Age. ed. Universe Books, 1967.
  5. Rampley, M., Prokopovych, M., Veszprémi, N. The museum age in Austria-Hungary : art and empire in the long nineteenth century. University Park Pennsylvania : The Pennsylvania State University Press, 2020.
  6. Stublić, Helena. "Lice i naličje baštine: prilog raspravi o pojmu teške baštine." Studia ethnologica Croatica, vol. 31, br. 1, 2019, str. 239-264.
  7. Šojat-Bikić, M. (2013). Modeliranje digitalnih zbirki i digitalnih proizvoda: Sadržajno-korisnički aspekt komuniciranja kulturne baštine u digitalnom obliku. Muzeologija, 50, 17–516.

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Informacijske znanosti, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 2. semestar
  2. Informacijske znanosti, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 2. semestar