Naziv
Fluentnost u jeziku i govoru
Organizacijska jedinica
Klinička lingvistika i fonetika
ECTS
4
Šifra
266245
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15
Vježbe u praktikumu
30

Cilj
Cilj je predmeta upoznati studente s kognitivnim i motoričkim mehanizmima koji omogućuju fluentan govor, te s vrstama disfluentnosti u tipičnom i atipičnom govoru. Također, cilj je osposobiti studente za analizu i interpretaciju disfluentnih obrazaca u tipičnom i atipičnom govoru.
Sadržaj
  1. P: Uvod u predmet: organizacija rada, upute. S: Podjela seminarskih zaduženja. V: Određenje izričaja – određenje početka i kraja izričaja i ostalih govornih jedinica. Dužina izričaja.
  2. P: Uvod u fluentnost u jeziku i govoru – temeljni pojmovi i koncepti. Vrste disfluentnosti. S: Analiza vrsta disfluentnosti u diskursu. V: Mjerenje brzinske fluentnosti: tempo govora i artikulacije; prosječna dužina sloga, prosječna dužina govorne protočnosti.
  3. P: Parametri mjerenja govorne fluentnosti. S: Analiza parametara mjerenja govorne fluentnosti. V: Mjerenje brzinske fluentnosti: interpretacija rezultata.
  4. P: Testiranje govorne fluentnosti – načini, principi, vrste testova. S: Test perceptivne fluentnosti. V: Mjerenje prekidne fluentnosti – prazne stanke.
  5. P: Testiranje govorne fluentnosti – govorni i jezični materijali. S: Analiza načina testiranja govorne fluentnosti. V: Mjerenje prekidne fluentnosti – pune stanke.
  6. P: Kognitivna osnova govorne fluentnosti. S: Upute za seminarski zadatak: osmisliti vlastiti materijal za testiranje govorne fluentnosti. V: Mjerenje učestalosti samoispravaka i ponavljanja i određenja njihova položaja unutar izričaja.
  7. P: Planiranje govora i govorna fluentnost: psiholingvistička perspektiva. S: Interpretacija pojedinih vrsta disfluentnosti u okviru modela jezične i govorne obrade. V: Prozodijske mjere fluentnosti: ritmičnost.
  8. P: Jezična fluentnost. S: Jezična fluentnost. V: Jezična fluentnost.
  9. P: Jezična fluentnost. S: Jezična fluentnost. V: Jezična fluentnost.
  10. P: Poremećaji fluentnosti – teorijski okvir. V: Rasprava na temelju pročitane literature. S: Vježbe za poboljšanje govorne fluentnosti: izgovorna spretnost.
  11. P: Razlikovanje disfluentnosti u tipičnom govoru i mucanju. S: Analiza disfluentnih obrazaca tipičnih za mucanje. V: Vježbe za poboljšanje govorne fluentnosti: protočnost govora i glatkoća.
  12. P: Razlikovanje disfluentnosti u tipičnom govoru i brzopletosti. S: Analiza govornih obrazaca tipičnih za brzopletost. V: Demonstracija vježbi za poboljšanje govorne fluentnosti.
  13. P: (Dis)fluentnost u atipičnim slučajevima: Downov sindrom. S: Provjera usvojenosti ishoda. V: Sažetak i ponavljanje vježbi mjerenja govorne fluentnosti.
  14. P: (Dis)fluetnost u atipičnim slučajevima: afazija, apraksija, shizofrenija. S: Provjera usvojenosti ishoda. V: Provjera usvojenosti ishoda.
  15. P: Završna razmatranja. S: Zaključak. V: Zaključak vježbi.

Ishodi učenja
  1. Osmisliti jezični i govorni materijal za testiranje fluentnosti
  2. Izmjeriti/utvrditi govornu fluentnost
  3. Izmjeriti/utvrditi jezičnu fluentnost
  4. Povezati rezultate jezične i govorne fluentnosti s teorijama i modelima jezične i govorne obrade
  5. Osmisliti i provesti vježbe za poboljšanje jezične i govorne fluentnosti
Metode podučavanja
Predavanja, seminar, samostalni zadatci i vježbe.
Metode ocjenjivanja
Pohađanje nastave, izrada seminarskih zadataka i zadaća, polaganje ispita.

Obavezna literatura
  1. de Jong, N. H., & Wempe, T. (2009). Praat script to detect syllable nuclei and measure speech rate automatically. Behavior research methods, 41(2). 385-390. https://doi.org/10.3758/BRM.41.2.385
  2. Fillmore, C. J. (1979). On fluency. In C. J. Fillmore, D. Kempler, & W. S. J. Wang (ur.), Individual Differences in Language Ability and Language Behavior. New York: AcademicPress. 85-101.
  3. Manning, W. H. i DiLollo, A. (2018). Clinical Decision Making in Fluency Disorders, Fourth Edition. San Diego, CA: Plural Publishing. 41-79, 141-185, 435-469.
  4. Pekkala, S. (2012). Verbal fluency tasks and the neuropsychology of language. In M. Faust (ur.), The handbook of the neuropsychology of language, Vol. 1. Language processing in the brain: Basic science, Vol. 2. Language processing in the brain: Clinical populations. Wiley-Blackwell. 619-634.
  5. Tavakoli, P., & Wright, C. (2020). Second Language Speech Fluency: From Research to Practice. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/9781108589109; 1-63.
Dopunska literatura
  1. Izbor recentnih znanstvenih članaka iz relevantnih časopisa

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Klinička lingvistika i fonetika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2. semestar