Naziv
Informacijska struktura rečenice: sintaktičko-semantičko sučelje
Organizacijska jedinica
Primijenjena kognitivna znanost
ECTS
5
Šifra
266308
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Upoznavanje s relevantnim lingvističkim problemima vezanima uz fonološko, sintaktičko i semantičko sučelje prilikom ostvarivanja informacijske strukture rečenice. Osposobljavanje za oblikovanje lingvističkih testova kojima se utvrđuje gramatičnost i/ili ovjerljivost rečenične strukture.
Sadržaj
  1. Uvod i upoznavanje sa strukturom kolegija i s literaturom.
  2. Razgovor o jezikoslovnim razinama i razinama jezične analize.
  3. Ispitivanje kombinatornosti i pravila gramatičnosti.
  4. Procjena gramatičnosti i ovjerljivosti rečenice.
  5. Rasprava o sintaktičkim i semantičkim sastavnicama rečenične semantike.
  6. Ispitivanje sastavnica informacijske strukture rečenice.
  7. Analiza sučelja fonoloških i sintaktičkih elemenata u oblikovanju informacijske strukture rečenice.
  8. Istraživanje uloge reda riječi u informacijskoj strukturi rečenice.
  9. Analiza sučelja semantičkih i sintaktičkih elemenata u oblikovanju informacijske strukture rečenice.
  10. Upute za izradu seminarskog rada. Razgovor o temama i metodologiji.
  11. Kolokvij.
  12. Ispitivanje gramatičnosti specifičnih tipova rečenica s obzirom na informacijsku strukturu rečenice.
  13. Izlaganja seminarskih radova i rasprava o njima.
  14. Izlaganja seminarskih radova i rasprava o njima.
  15. Izlaganja seminarskih radova i rasprava o njima.

Ishodi učenja
  1. Primijeniti specifična znanja i vještine iz odabranih disciplina kognitivne znanosti.
  2. Integrirati uvide, metode i razine analize iz različitih disciplina u objedinjeni objasnidbeni okvir ljudskoga uma i kognicije općenito.
  3. Kritički procijeniti rezultate istraživanja u kognitivnoj znanosti te sintetizirati informacije u svrhu primjene u kolaborativnom profesionalnom okruženju.
  4. Sudjelovati u inovacijskim projektima koji uključuju rad na podacima i korištenje prikladnih alata iz znanosti o podacima.
  5. Usporediti različite teorijske pristupe u okviru kojih se analizira informacijska struktura rečenice.
  6. Kritički procijeniti suvremene eksperimentalne pristupe jezičnoj građi.
  7. Primijeniti metode utvrđivanja sastavnica informacijske strukture rečenice.
  8. Procijeniti stupnjevitosti podataka i/ili stupnjevitosti gramatičnosti rečeničnih struktura.
  9. Analizirati informacijski neobilježene i obilježene tipove rečenica.
Metode podučavanja
frontalna predvačka metoda, metoda rasprave, seminarski rad
Metode ocjenjivanja
sudjelovanje na nastavi, kolokvij, seminarski rad

Obavezna literatura
  1. Caroline Féry and Shinichiro Ishihara (ur) (2016) The Oxford handbook of information structure. Oxford University press.
  2. Jackendoff, Ray (2002, 2009) Foundations of Language: Brain, Meaning, Grammar, Evolution. Oxford University Press.
  3. Lambrecht, Knud (1994) Information Structure and Sentence form. Topic, focus, and the mental representations of discourse referents. Cambridge University Press.
  4. Selkirk, Elisabeth (2001) «The syntax-phonology interface.» International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, eds. N.J. Smelser and Paul B. Baltes, 15407-15412. Oxford: Pergamon.
  5. Wedgwood, Daniel (2005) Shifting the Focus: From static structures to the dynamics of interpretation. Elsevier.
  6. Jana Willer-Gold, Boban Arsenijevic, Mia Batinic, Michael Becker, Nermina Cordalija, Marijana Kresic, Nedžad Leko, FL Marusic, Tanja Milicev, Nataša Milicevic, Ivana Mitic, Anita Peti-Stantic, Branimir Stankovic, T Suligoj, J Tusek, Andrew Nevins (2018) "When linearity prevails over hierarchy in syntax." Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 115 (3) pp. 495-500.
Dopunska literatura
  1. Cecilia Heyes (2018) Cognitive Gadgets: The Cultural Evolution of Thinking. The Belknapp Press of Harvard University Press.
  2. Arnold, Jennifer E. «Marking salience: The similarity of topic and focus» (unpublished article)
  3. Butler, Christopher S. (2005) «Focusing on focus: A comparison of Functional Grammar, Role and Reference Grammar and Systemic Functional Grammar.» Language Sciences 27 (2005) 585-618.
  4. Pereltsvaig, Asya (2004) «Topic and Focus as Linear Notions: Evidence from Italian and Russian.» Lingua 114 (2004). 324-344.

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Primijenjena kognitivna znanost, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 3. semestar