Naziv
Jezični i govorni poremećaji
Organizacijska jedinica
Klinička lingvistika i fonetika
ECTS
5
Šifra
266246
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Studenti će se upoznati s jezičnim poremećajima u strukturalnim oštećenjima mozga te jezičnim promjenama u psihotičnim poremećajima i organskim psihičkim promjenama.
Studenti će moći analizirati jezične, govorne i slušne stečene i razvojne poremećaje s obzirom na etiologiju, početak bolesti i dob pacijenta te osmisliti i pripremiti govorne i jezične evaluacijske postupke.
Sadržaj
  1. 2P – Klasifikacija govornih i jezičnih poremećaja (percepcija - produkcija; razvojni - stečeni, razvojno kašnjenje - odstupanje) 1S – Dimenzije procjene atipičnog jezika, govora i sluha 1
  2. 2P – Poremećaj jezične percepcije (leksičke kategorije, morfologija i sintaksa) u strukturalnim oštećenjima mozga i organskim psihičkim promjenama 1S – Dimenzije procjene atipičnog jezika, govora i sluha 2
  3. 2 P – Deficiti leksičkog pretraživanja i priziva u strukturalnim oštećenjima mozga i organskim psihičkim promjenama 1S – Dimenzije procjene atipičnog jezika, govora i sluha 3
  4. 2P – Deficiti leksičke pohrane u strukturalnim oštećenjima mozga i organskim psihičkim promjenama 1S – Prikaz slučaja 1
  5. 2P – Oštećenja leksičko-semantičkih kategorija 1 S – Prikaz slučaja 2
  6. 2P- Morfosintaktičke kakrakteristike kod strukuralnih oštečenja mozga 1S- Prikaz slučaja 3
  7. 2P – Razvojni i stečeni pragmatički poremećaji 1S – Prikaz slučaja 4
  8. 2P – Poremećaj fluentnosti 1S – Odabir istraživačkog pitanja s obzirom na patologiju
  9. 2P – Profil jezičnih promjena u psihijatrijskim poremećajima 1S – Odabir testnog materijala
  10. 1P – Poremećaj artikulacije/ fonološki poremećaji 1S – Testiranje 1
  11. 2P - Poremećaji slušnog procesiranja 1 S- Testiranje 2
  12. 2P – Karakteristike govorno-jezične percepcije i produkcije kod komunikacijskih poremećaja 1S – Testiranje 3
  13. 2P – Govorno-jezični poremećaji kao posljedica oštećenja sluha 1S – Analiza istraživanja 1
  14. 2P – Znakovni jezik i mozak 1S – Analiza istraživanja 2
  15. 2P – Govorno-jezični poremećaji (percepcija i produkcija) u odnosu na kronološku dob 1S – Analiza istraživanja 3

Ishodi učenja
  1. Analizirati jezične, govorne i slušne stečene i razvojne poremećaje s obzirom na etiologiju, početak bolesti i dob pacijenta
  2. Osmisliti i pripremiti govorne i jezične evaluacijske postupke
  3. Predložiti tijek rehabilitacijskih postupaka i oblik govornih i jezičnih i materijala
  4. Vrednovati postupke govorne i jezične rehabilitacije kvantitativnim i kvalitativnim metodama
Metode podučavanja
Predavanja, seminari i samostalni zadatci.
Metode ocjenjivanja
Pohađanje nastave, izrada praktičnih zadataka, polaganje ispita.

Obavezna literatura
  1. Cummings L. (2008). Clinical linguistics. Edinburgh University Press. 129-302.
  2. Damico, J.S., Müller, N. Ball, M.J. (ur.). (2021). The Handbook of Language and Speech Disorders, 2nd Edition) ISBN: 978-1-119-60696-3. Wiley-Blackwell. 53-80,95-110,131-230, 286-310, 313-390.
  3. Gregory, S. & Hickok, G. (ur.). (2016). Neurobiology of language. Academic Press. 841-1002.
  4. Hillis, A.E. (ur.) (2015). The Handbook of Adult Language Disorders. Taylor& Francis Edition. 139-251.
  5. Stimmer, B. &Whiteker H. A. (ur.). (2008). Handbook of Neuroscience of language, Oxford: Elsevier. 269-388.
Dopunska literatura
  1. Izbor recentnih članaka s obzirom na obaveze studenata

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Klinička lingvistika i fonetika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2. semestar