Naziv
Kulturološki aspekti u antropologiji
Organizacijska jedinica
Primijenjena kognitivna znanost
ECTS
5
Šifra
266316
Semestri
ljetni
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Kolegij će kroz različite pristupe studentima približiti razumijevanje dva ključna i neodvojiva koncepta u kulturnoj antropologiji - kulturu i identitet. Odnos između ovih dvaju koncepata prenosi se unutar društvenih i kulturnih okvira u kojima se formiraju i vokaliziraju identiteti, a predavanja će ponuditi bolje razumijevanje znanstvenoga konteksta iz kojih oni proizlaze. Predavanja i seminari usmjeravaju pažnju na koncept kulture i društvene prakse, na društvenu konstrukciju identiteta i na slojevitost identiteta u modernom društvu. Seminar je usmjeren na dubinsko čitanje tekstova i diskutiranje o tekstovima koji su uvedeni kroz sama predavanja. Kolegij ne samo što upoznaje studente s konceptima kao takvima, već ih predstavlja kroz kontekstualiziranu i poredbenu, interdisciplinarnu perspektivu. U drugom dijelu semstra kroz predavanja ćemo promatrati dinamiku procesa kulturnih praksi i formiranja identiteta kroz procese identifikacije, razlikovanja i stereotipiziranja, posebice unutar nacionalnih, etničkih ili društvenih okvira. Predavanja i seminari imaju za cilj postizanje dubljeg razumijevanja tih dinamika, diskursa multikulturalizma, konflikata kulture i sukoba kulturnih identiteta, kao i koncepata koji se temelje na fluidnosti i hibridnosti identitetskih konstrukcija, a blisko su vezani uz iskustva migracija, dijaspore i transnacionalizma.
Sadržaj
  1. Uvod u kolegij
  2. Uvodni pojmovi (kultura, etnos, etnicitet, identitet, identitetske prakse, procesi i strategije identifikacijskih resursa, globalizacija, lokalnost, glokalizacija)
  3. Kratka povijest antropologije
  4. Kultura kao praksa – klasična antropologija
  5. Koncepti razvoja, globalizacije, kulture i identiteta
  6. Kultura, agrarna društva, industrijska društva
  7. Kultura kao linija konflikta
  8. Interpretacije kulture
  9. Identitet / drugost – kulturno stereotipiziranje
  10. Kultura i etnicitet / etnički identitet
  11. Migrantski identiteti: višeslojni identiteti – hibridnost – integracija - transnacionalizam
  12. Antropologija i kognicija
  13. Uloga kulture u kognitivnim procesima
  14. Kulturna praksa i stigmatizacija

Ishodi učenja
  1. Objasniti glavne povijesne paradigme i prepoznati nove trendove u kognitivnoj znanosti.
  2. Primijeniti specifična znanja i vještine iz odabranih disciplina kognitivne znanosti.
  3. Koristiti različite disciplinarne alate u svrhu istraživanja i opisivanja prirode kognitivnih procesa.
Metode podučavanja
Predavanja, seminari, mješovito e-učenje
Metode ocjenjivanja
Nastava, seminarsko izlaganje, pismeni ispit

Obavezna literatura
  1. Eriksen, Thomas Hylland (2001): "Small Places, Large Issues - An Introduction to Social and Cultural Anthropology", Pluto Press, London
  2. Hall, Stuart (1996): “Who needs identity?” In: Stuart Hall and Paul du Gay (eds.): Questions of Cultural Identity, London: Sage Publications Ltd. (1-17)
  3. Gellner, Ernest (1983): Nations and Nationalism, Oxford: Basil Blackwell Ltd. Chapter 1-4.
  4. Appadurai, Arjun (1997): Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization, Minneapolis: University of Minnesota Press, Chapter 1 (1-23)
  5. Bender, A. S. Beller (2011): “The cultural constitution of cognition: taking the anthropological perspective”, Frontiers in psychology, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2011.00067
  6. Ross, N. (2004): Culture & cognition: Implications for theory and method. Sage Publications
Dopunska literatura

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Primijenjena kognitivna znanost, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 4. semestar