Naziv
Metode kvalitativnih istraživanja
Organizacijska jedinica
Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju
ECTS
4
Šifra
266183
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Cilj je predmeta studente upoznati s obilježjima i specifičnostima kvalitativnih istraživanja u društvenim i humanističkim znanostima, napose u etnologiji i kulturnoj antropologiji. Studenti će upoznati različite tehnike i metode kvalitativnih istraživanja uz primjenu etičkih smjernica struke te steći temeljno znanje potrebno za njihov odabir i primjenu. Poseban cilj je rasvijetliti povezanost kvalitativne metodologije s potencijalnim društvenim angažmanom te s aktualnim potrebama tržišta rada.
Sadržaj
  1. Predstavljanje sadržaja predmeta
  2. Pojašnjenje pojmova kvalitativno/kvantitativno istraživanje, teorijsko/empirijsko istraživanje, izvori spoznaje, etnografija, ciljevi istraživanja, kontekst, dijakronijski/sinkronijski pristup, intervju, promatranje, sudjelovanje, akcijsko istraživanje, fokusna skupina, studija primjera,...
  3. Definiranje i razlikovanje strategija kvalitativnih istraživanja u društvenim znanostima te etnologiji i kulturnoj antropologiji: autoetnografija, fenomenološko istraživanje, utemeljena teorija
  4. Definiranje i razlikovanje strategija kvalitativnih istraživanja u društvenim znanostima te etnologiji i kulturnoj antropologiji: feministički pristupi, teorija mreže aktera, kvalitativna analiza diskursa
  5. Tehnike kvalitativnih istraživanja: intervju, promatranje, sudjelovanje
  6. Tehnike kvalitativnih istraživanja: akcijsko istraživanje, studija primjera
  7. Odnos kvalitativnih i kvantitativnih istraživanja
  8. Etika u kvalitativnim istraživanjima: postupanje s podacima, anonimiziranje podataka, informirani pristanak, ranjive skupine, ljudska prava, dokumenti o etici istraživanja
  9. Postavljanje istraživačkih pitanja i oblikovanje nacrta istraživanja (sadržaj, struktura, ciljevi)
  10. Oblikovanje terenskih bilješki
  11. Obrada i interpretacija podataka
  12. Prezentacija, distribucija i dokumentacija podataka
  13. Kvalitativno istraživanje i društveni angažman
  14. Kvalitativna istraživanja na tržištu rada
  15. Rasprava o temama obrađivanim kroz predmet te priprema za pisani ispit

Ishodi učenja
  1. Pobrojati i razlikovati strategije kvalitativnih istraživanja u društvenim znanostima te etnologiji i kulturnoj antropologiji
  2. Razlikovati i definirati različite perspektive i značajke kvalitativnih istraživanja u društvenim znanostima te etnologiji i kulturnoj antropologiji
  3. Poznavati suvremene etičke standarde kvalitativnih istraživanja
  4. Navesti razlike i sličnosti kvalitativnih u odnosu na kvantitativna istraživanja
  5. Pobrojati tehnike kvalitativnih istraživanja
  6. Navesti temeljne elemente i strukturu nacrta istraživanja
  7. Navesti temeljne elemente i strukturu terenskih bilješki
  8. Objasniti potencijale odnosa kvalitativnog istraživanja i društvenog angažmana
Metode podučavanja
Predavanja i vođene rasprave, organiziranje zadataka na platformi za e-učenje
Metode ocjenjivanja
     
Redovito i aktivno sudjelovanje u nastavi, u vođenim raspravama uživo i na platformi za e-učenje, te polaganje ispita.

Obavezna literatura
  1. ČAPO ŽMEGAČ, Jasna, Valentina GULIN ZRNIĆ, Goran-Pavel ŠANTEK, eds. 2006. Etnologija bliskoga. Poetika i politika terenskih istraživanje. Zagreb: Jesenski & Turk, 7-52.
  2. POTKONJAK, Sanja. 2014. Teren za etnologe početnike. Zagreb: Hrvatsko etnološko društvo (hed-biblioteka).
  3. ŠKRBIĆ ALEMPIJEVIĆ, Nevena, Sanja POTKONJAK, Tihana RUBIĆ. 2016. Misliti etnografski. Kvalitativni pristupi i metode u etnologiji i kulturnoj antropologiji. Zagreb: Hrvatsko etnološko društvo (hed-biblioteka).
Dopunska literatura
  1. BERNARD, H. Russell, Clarence C. GRAVLEE, eds. 2015. Handbook of Methods in Cultural Anthropology. Second Edition. Lanham – Boulder – New York – London: Rowman & Littlefield.
  2. DENZIN K., Norman, Yvonna S. LINCOLN, eds. 2017. Handbook of qualitative research. Thousand Oaks – London – New Delhi – Singapore: Sage Publications.
  3. EMERSON M. Robert, Rachel I. FRETZ, Linda L. SHAW. 1995. Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago, London: University of Chicago Press.
  4. HANSON, Rebecca, Patricia RICHARDS. 2019. Harassed: Gender, Bodies, and Ethnographic Research. University of California Press.
  5. MCGRANAHAN, Carole, ed. 2020. Writing Anthropology: Essays on Craft and Commitment. Duke University Press.

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Etnologija i kulturna antropologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 2. semestar