Naziv
Percepcija i pamćenje
Organizacijska jedinica
Odsjek za psihologiju
ECTS
5
Šifra
266232
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
45
Seminar
15

Cilj
Cilj kolegija je upoznavanje studenata s područjem kognitivne psihologije koje se odnosi na percepciju i pamćenje. Apsolviranjem kolegija studenti će biti upoznati s osnovnim metodološkim pristupima u psihologiji percepcije i pamćenja, razumjet će različite istraživačke tradicije te znati razlikovati normativne od patoloških procesa pamćenja. Time se stvara temelj za praćenje nastave iz kolegija koji se također bave kognitivnom psihologijom (Učenje i viši kognitivni procesi; Inteligencija), kao i niza općih i primijenjenih kolegija na studiju psihologije.
Sadržaj
  1. Kognitivna psihologija i ljudska obrada informacija
  2. Uvod u percepciju. Metode u kognitivnoj psihologiji.
  3. Kemijska percepcija. Psihofizika.
  4. Tjelesna percepcija. Placebo učinak.
  5. Slušna percepcija. Teorija detekcije signala.
  6. Vidna percepcija. Obrada odzgo-prema-dolje i odozdo-prema-gore.
  7. Pažnja - kognitivni sustav i teorije pažnje. Učinak udešavanja.
  8. Uvod u psihologiju pamćenja. Kodiranje, organizacija i pronalaženje informacija u pamćenju.
  9. Osjetno, kratkoročno i dugoročno pamćenje.
  10. Radno pamćenje i izvršne funkcije.
  11. Dugoročno pamćenje: Organizacija informacija i sustavi pamćenja
  12. Zaboravljanje
  13. Propusti i poremećaji pamćenja
  14. Lažna sjećanja i vjerodostojnost svjedočenja
  15. Metamemorija i svakodnevno pamćenje

Ishodi učenja
  1. Razlučiti glavne skupine teorija percepcije i pamćenja, te navesti najznačajnije autore pojedinih teorija
  2. Objasniti i usporediti suvremene modele percepcije i pamćenja
  3. Analizirati metodologiju znanstvenih istraživanja primjerenu rješavanju problema iz područja kognitivnih procesa pri pamćenju i percepciji
  4. Definirati razliku između osjeta i percepcije i raspraviti specifičnosti procesa unutar pojedinog osjetnog modaliteta
  5. Razlikovati sustave pamćenja s obzirom na vrstu pohranjenih informacija i mehanizme u podlozi funkcioniranja pojedinog sustava
  6. Usporediti specifične propuste i smetnje pamćenja
Metode podučavanja
Predavanja, seminari i organizacija i provedba eksperimenata iz područja psihologije percepcije i pamćenja.
Metode ocjenjivanja
Obavezni pisani ispit. Ocjena se formira kroz seminarske zadatke i izlaganja (10%) te pismeni/usmeni ispit (90%).

Obavezna literatura
  1. Sternberg, R. (2005). Kognitivna psihologija. (poglavlje 4: Percepcija; poglavlje 5: Pamćenje: modeli i istraživačke metode; poglavlje 6: Procesi pamćenja). Jastrebarsko: Naklada Slap.
  2. Vranić, A. (2009). Kako se ono zove onaj Nijemac? Vrste i poremećaji pamćenja. U D. Čorkalo-Biruški (ur.), Primijenjena psihologija: Pitanja i odgovori (str. 143-162), Zagreb: Školska knjiga.
  3. Vranić, A., & Tonković, M. (2012). (Ur.). Lažna sjećanja: Izvještaj 21. Ljetne psihologijske škole. Zagreb: FF Press.
  4. Goldstein, E.B. (2011). Osjeti i percepcija. Jastrebarsko: Naklada Slap.
  5. Baddley, A.S. (1999). Essentials of Human Memory. East Sussex: Psychology Press.
Dopunska literatura
  1. Zarevski, P. (1995). Psihologija pamćenja i učenja. (str. 13-115; str. 173-188; str. 193-217, str. 259-277). Jastrebarsko. Naklada Slap
  2. Atkinson & Hilgard (2007). Uvod u psihologiju. (poglavlje 4. Senzorni procesi; poglavlje 5. Percepcija). Jastrebarsko: Naklada Slap.

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Psihologija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 2. semestar