Naziv
Razvoj jezika i govora
Organizacijska jedinica
Klinička lingvistika i fonetika
ECTS
5
Šifra
266237
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
Ciljevi predmeta su upoznati studente s: tipičnim razvojem jezika i govora ovisno kronološkoj dobi; odstupanjima od tipičnog razvojnog tijeka; kvalitativnim i kvantitativnim mjerama za procjenu razvoja slušanja, jezika i govora, načinima primjene testova i postupaka za razvojnu procjenu, postupcima izrade individualiziranih materijala za procjenu, načinima klasifikacije razvojnih jezičnih i govornih ostvarenja, postupcima za poticanje jezičnog i govornog razvoja u različitim okruženjima te vrednovanjem testova, postupaka i vježbi za poticanje jezičnog i govornog razvoja.
Sadržaj
  1. P: Uvodno predavanje – ključni pojmovi: razvoj, učenje, usvajanje. Dimenzije i razine govorno-jezičnog razvoja S: Dječji jezik i govor – prikazi slučaja različite kronološke dobi, predstavljanje korpusa dječjeg govora i načina njihovog korištenja
  2. P: Pregled bioloških, kognitivnih, socijalnih i komunikacijskih osnova jezičnog i govornog razvoja S: Ključna istraživačka pitanja iz područja jezičnog i govornog razvoja. Rasprava o pročitanom materijalu
  3. P: Ispitivanje jezičnog i govornog razvoja (1) – pregled kvalitativnih i kvantitativnih metoda analize jezičnih i govornih uzoraka kod djece S: Upoznavanje s laboratorijem za proučavanje jezičnog i govornog razvoja te instrumentalnim metodama
  4. P: Testovi za ispitivanje jezičnog i govornog razvoja – standardizirani i normirani testovi – pregled internacionalnih testova i testova za hrvatski jezik S: Primjena dostupnih testova za procjenu jezičnog i govornog razvoja
  5. P: Tipičan razvoj jezika i govora (1) – fonetski razvoj – anatomija artikulatora kod djece, uspostava motoričke kontrole, koartikulacijski mehanizmi kod djece S: Projektni zadatak (1) – primjena postojećih testova za procjenu jezičnog i govornog razvoja – izbor testa ovisno o dobi, karakteristikama govornih i jezičnih ostvarenja
  6. P: Tipičan razvoj jezika i govora (2) – fonetski i fonološki razvoj: razvoj percepcije, slušanja i razumijevanja, prvi oblici glasanja, razvoj fonološke reprezentacije i njezine dimenzije S: Projektni zadatak (2) – primjena postojećih testova za procjenu jezičnog i govornog razvoja, određivanje stupnja govornog i jezičnog razvoja
  7. P: Tipičan razvoj jezika i govora (3) – fonetski i fonološki razvoj: glasovna progresija, fonološki procesi, prepoznavanje i proizvodnja prozodije S: Projektni zadatak (3) – primjena dostupnih testova za procjenu razvoja slušanja
  8. P: Tipičan razvoj jezika i govora (4) – jezični razvoj – leksički razvoj: prva riječ, eksplozija imenovanja, razvoj i struktura dječjeg vokabulara S: Projektni zadatak (4) – razvoj materijala za procjenu fonetskog i fonološkog razvoja
  9. 9. P: Tipičan razvoj jezika i govora (5) – jezični razvoj – morfološki razvoj S: Projektni zadatak (5) – primjena i razvoj materijala za procjenu leksičkograzvoja
  10. 10. P: Tipičan razvoj jezika i govora (6) – jezični razvoj – sintaktički razvoj S: Projektni zadatak (6) – primjena i razvoj materijala za procjenu morfološkog razvoja.
  11. 11. P: Tipičan razvoj jezika i govora (7) – razvoj govorne interakcije, naracije, te čitalačkih vještina S: Projektni zadatak (7) – primjena i razvoj materijala za procjenu sintaktičkog razvoja
  12. 12. P: Procjena jezičnog i govornog razvoja (1) – uvod S: Projektni zadatak (8) – primjena i razvoj materijala za procjenu spontanog govora, govornih interakcija, narativnih i čitalačkih vještina
  13. 13. P: Procjena jezičnog i govornog razvoja (2) – tipičan razvoj – varijabilnost, odstupanja – kašnjenje u razvoju u odnosu na pojavu i zastupljenost atipičnih ostvarenja, razvojni parametri i jezični markeri S: Projektni zadatak (9) – analiza i interpretacija prikupljenih podataka o dječjem govoru i jeziku te utvrđivanje odstupanja od tipičnih razvojnih obrazaca
  14. 14. P: Poticanje jezičnog i govornog razvoja (1) – razvoj vježbi za poticanje govornog i jezičnog razvoja – metodička načela s obzirom na kronološku dob i individualne potrebe, postupci za vrednovanje i praćenje napretka. S: Projektni zadatak (10) – izrada materijale za vježbe u svrhu poticanja razvoja jezika i govora s obzirom na zadanu kronološku dob i individualne potrebe korisnika
  15. 15. P:Poticanje jezičnog i govornog razvoja (2) utjecaj znakovnog jezika na jezični razvoj S: Predstavljanje rezultata projektnih zadataka i analiza kolegija

Ishodi učenja
  1. Primijeniti testove za procjenu stupnja razvoja jezika i govora
  2. Utvrditi odstupanja od tipičnog razvoja jezika i govora na temelju kvalitativne i kvantitativne analize
  3. Predložiti vježbe i procijeniti uspješnost provedenih vježbi za poticanje razvoja jezika i govora s obzirom na kronološku dob i individualne potrebe korisnika
  4. Usporediti faze razvoja učenja i usvajanja jezika, govora i slušanja te govorne interakcije
Metode podučavanja
Predavanja, seminari, samostalni zadatci i laboratorijski rad.
Metode ocjenjivanja
Redovito pohađanje nastave, sudjelovanje u seminarskim raspravama i zadacima, izrada projektnog zadatka, usmeni ispit.

Obavezna literatura
  1. Hoff, E. i Shatz, M. (ur.). (2007). Blackwell handbook of language development. Blackwell Publishing Ltd.
  2. McLeod, S. (2007). The international guide to speech acquisition. Clifton Park, NY: Thomson Delmar Learning. odabrana poglavlja.)
  3. Owens, R. E. (2016). Language development: An introduction (Ninth edition, global edition). Pearson. (poglavlja 3, 4 i 5)
  4. Saxton, M. (2010). Child language: acquisition and development. Los Angeles: SAGE Publications.
  5. Walley, A. C. (2005). Speech Perception in Childhood.U: D. B. Pisoni i R. E. Remez (ur.), The handbook of speech perception. Malden, MA: Blackwell Pub. 449-468.
  6. Dostupni testovi za procjenu razvoja jezika i govora (Test artikulacije, KORALJE, Peabody, PredČIP, TROG itd.)
Dopunska literatura
  1. Izbor recentnih članaka/poglavlja iz knjige s obzirom na obveze studenata.

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Klinička lingvistika i fonetika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1. semestar