Naziv
Statistika u psihologiji 1
Organizacijska jedinica
Odsjek za psihologiju
ECTS
5
Šifra
266229
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Vježbe u praktikumu
30
Kolegij je preduvjet za upis ili polaganje
Kolegij je potrebno položiti za

Cilj
Da studenti mogu objasniti temeljnu logiku statističkog pristupa u psihologijskim istraživanjima; izabrati i upotrijebiti adekvatne statističke postupke u procesu statističke obrade rezultata iz domene deskriptivne statistike te da mogu izabrati adekvatan statistički postupak pri testiranju nul-hipoteze u slučajevima s dva uzroka i odgovarajuće interpretirati dobivene rezultate. Cilj je da mogu razlikovati uvjete odabira adekvatnih statističkih postupaka s obzirom na vrstu podataka.
Sadržaj
  1. Korištenje statistike u psihologijskim znanstvenim istraživanjima i u praktičnom radu.
  2. Struktura rezultata psihologijskog opažanja i/ili mjerenja i model normalne distribucije.
  3. Smisao i značenje središnjih vrijednosti. Aritmetička sredina, centralna vrijednost, dominantna vrijednost.
  4. Mjere raspršenja rezultata: standardna devijacija, poluinterkvartilno raspršenje, indeks srednjeg raspršenja, totalni raspon, indeks relativnog raspršenja.
  5. Pravila i oblici tabličnog i grafičkog prikazivanja rezultata.
  6. Skala z-vrijednosti i skala decila (centila).
  7. Uzorak i populacija. Procjena parametara.
  8. Statistička nul-hipoteza i njeno testiranje.
  9. Testiranje statistički značajne razlike među aritmetičkim sredinama i proporcijama (t-test).
  10. Provjera oblika distribucije i razlika medu distribucijama (hi-kvadrat test).
  11. Statistički pokazatelji oblika distribucija rezultata. Transformacija rezultata u svrhu normalizacije distribucije.

Ishodi učenja
  1. Opisati karakteristike statističkog pristupa u psihologiji ali i u znanosti
  2. Objasniti izvor varijabiliteta u podacima i izračunati primjerene mjere varijabiliteta.
  3. Izražavati rezultate mjerenja na baždarnoj skali decila i skali z-vrijednosti. Nacrtati grafičke prikaze primjerene pojedinim koracima statističke analize.
  4. Objasniti logiku testiranja statističke nul-hipoteze.
  5. Primijeniti t-test pri testiranju statističke značajnosti razlika te primjereno interpretirati sve statitičke ishode primjene t-testa.
  6. Izabrati adekvatan postupak hi-kvadrat testa pri testiranju razlika među distribucijama rezultata, i interpretirati dobivene rezultate
Metode podučavanja
Predavanja i vježbe.
Metode ocjenjivanja
Pisani i usmeni ispit.

Obavezna literatura
  1. Petz, B., Kolesarić, V., Ivanec, D. (2012). Petzova statistika. Osnovne statističke metode za nematematičare. Naklada Slap.
  2. Kolesarić, V. i Petz. B. (2003). Statistički rječnik. Naklada Slap.
Dopunska literatura
  1. Aron, A. & Aron, E.N. (2002). Statistics for Psychology. Prentice Hall, Inc.
  2. Howell, D.C. (2010). Statistical Methods for Psychology. Cengage Learning.

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Psihologija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1. semestar