Naziv
Finska: povijest, politika i roman
Organizacijska jedinica
Katedra za skandinavistiku
ECTS
5
Šifra
280637
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Cilj je kolegija dati studentima pregled finske povijesti putem književnosti (tri romana) i jednog filma, a kroz prikaz politike te sociokulturnih i ekonomskih promjena tijekom 20. stoljeća. Studenti će naučiti kako historizirati fiktivna djela. Također, naučit će kako interpretirati i analizirati suvremenost kroz prošlost predstavljenu u pričama. Važnost – i fleksibilnost – nacionalnih priča koje čine nacionalni identitet postat će jasna. Politika je tijesno isprepletena s ekonomijom, društvenim pitanjima, klasom, kulturom, mobilnostima, klimom, demografijom, poviješću i još mnogo toga - sve se to može pronaći na stranicama romana koje će studenti proučavati.
Sadržaj
  1. Uvodne upute o sadržaju i zahtjevima predmeta.
  2. Pregled finske povijesti od 1809. do danas. Finska kao dio Švedskog i Ruskog Carstva, siromaštvo, građanski rat, neovisnost, Drugi svjetski rat, politika, socijalna država i neoliberalizam. Predstavljanje i podjela zadataka za roman The Red Line Ilmarija Kianta. Kako roman može biti politički?
  3. Od Kalevale preko ‘Finlandie’ do političkih autora. Historiziranje nacije(-države), izum finskosti, političko djelovanje, povijesni procesi (globalni/lokalni) i ekonomija. Nacija kao 'zamišljena zajednica' (Anderson).
  4. Militantna i obrambena demokracija, konstitucionalizam i legalističke zaštite. Povijesna analiza političkih temelja, načela i procesa u Finskoj u prvoj polovici 20. stoljeća. Pažljivo čitanje akademskoga rada (Rainio-Niemi 2019.) i komparativna analiza s Hrvatskom (ili drugom državom koju student dobro poznaje).
  5. Izlaganja studenata o romanu The Red Line, rasprava i donošenje povijesnih i političkih zaključaka iz literature. Teorijsko promišljanje i argumentiranje, razne vrste dokaza. Kako razviti esej.
  6. Uvod u roman Meek Heritage autora F. E. Sillanpää: klasa, ekonomija, građanski rat, ostracizam zbog nacionalne pripadnosti i umjetničke vizije pomirenja. Obrađivat ćemo antijunake, nepouzdane likove/pripovjedače, ironiju i satiru u političkoj literaturi. Usporedba s Na rubu razuma Miroslava Krleže.
  7. Socijalna povijest nezaposlenosti i siromaštva u Finskoj, 1860–2000. Gladne godine, prijelaz u 20. stoljeće, Velika depresija, nakon Drugog svjetskog rata do 1970-ih i kriza 1990-ih (Häkkinen i Peltola 2021). Sociološku/ekonomsku studiju primijenit ćemo na čitanje književnosti i politike.
  8. Odnos između ratova, nacionalnih narativa i izgradnje socijalne države. Kako su (verzije) nacionalnih povijesnih narativa korištene i u koje svrhe (Kettunen 2018).
  9. Usporedba: zadatak kreativnog pisanja o siromaštvu, klasi, povijesti i politici u Hrvatskoj (ili drugoj zemlji koju student dobro poznaje). Razvijanje kritičkog razmišljanja (umjesto da slijedimo hegemonističke narative).
  10. Studentske prezentacije o Meek Heritageu, rasprava i izvlačenje povijesnih i političkih zaključaka iz literature. Teorijsko promišljanje i argumentiranje, razne vrste dokaza. Kako razviti esej.
  11. Uvod u roman Unknown Soliders (Väinö Linna). Ideja 'Velike Finske', kritičko preispisivanje povijesti i politike, nacionalizam, studije maskuliniteta i militarizam (Kivimäki i Tepora 2012). Razvoj i korištenje sjećanja na rat: kultura sjećanja i današnje upotrebe Drugoga svjetskog rata (Kivimäki 2012). Rat kao nacionalni i sociokulturni konstrukt s manifestacijama u stvarnom životu. Tko priča, tko i što je izostavljeno. .
  12. Različiti odnosi Finske sa SSSR-om (i Rusijom) od Drugoga svjetskog rata do danas (NATO). Poveznice s trenutnim ratom u Ukrajini, trenutnim stavom Finske o militarizmu, geopolitici i Rusiji.
  13. Pregled finske povijesti i politike od Drugoga svjetskog rata: socijalna država, obrazovanje, egalitarizam, porezi (Bergman 2020) i ekonomija. Osvrnut ćemo se na gospodarsku recesiju 1990-ih, imigraciju, desničarske pokrete i populističku Finns Party, te trenutačnu vladu općenito. Film Akija Kaurismäkija Drifting Clouds (1996).
  14. Studentske prezentacije o romanu Unknown Soldiers. Povezivanje različitih razina: rata, ekonomije, politike, povijesnih procesa, geografije, demografije itd. Kako razviti esej.
  15. Zaključna razmatranja.

Ishodi učenja
  1. objasniti osnovne koncepte i metode povijesne i političke književne analize te opisati relevantne rasprave u historizaciji i politici Finske u 20. stoljeću
  2. primijeniti koncepte i metode povijesne i političke književne analize na književne tekstove i druge kulturne fenomene
  3. primijeniti književne, povijesne i političke koncepte i metode za usporedbu pojava iz različitih konteksta nacionalnih država
  4. napisati znanstveni tekst na engleskom jeziku u skladu s načelima akademske etike i usmeno na engleskom jeziku prezentirati stručna znanja i rezultate znanstvenoga rada.
Metode podučavanja
Metode ocjenjivanja

Obavezna literatura
  1. Kianto, Ilmari. The Red Line. Translated by Jaakko Mäntyjärvi, Kiannon Turjanlinna oy, 2014.
  2. Sillanpää, F. E. Meek Heritage. Translated by Alexander Matson. London: Putnam.
  3. Linna, Väinö. 2016. Unknown soldiers. New York: Penguin Press.
  4. Anderson, Benedict R. 1983. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism.
  5. Jameson, Fredric. 2002. The Political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act. New York, London: Routledge.
  6. Rainio-Niemi, Johanna. 2019. “Managing fragile democracy: Constitutionalist ethos and constrained democracy in Finland.” Journal of Modern European History, Vol. 17(4) 519–538.
  7. Kivimäki, Ville & Tuomas Tepora. 2012. “Meaningless Death or Regenerating Sacrifice? Violence and Social Cohesion in Wartime Finland.” In Finland in World War II: History, Memory, Interpretations. Edited by Kinnunen T. & Kivimäki V. History of Warfare, vol. 69.
  8. Kivimäki, Ville. 2012. “Between Defeat and Victory: Finnish memory culture of the Second World War.” Scandinavian Journal of History, 37(4), 482-504
  9. Häkkinen, Antti, and Jarmo Peltola. 2001. "12: On the Social History of Unemployment and Poverty in Finland 1860–2000." In Down from the heavens, Up from the ashes, 305–29.
  10. Kettunen, Pauli. 2018. "Wars, nation, and the welfare state in Finland." Warfare and welfare: military conflict and welfare state development in western countries. Oxford: Oxford University Press, 260-289.
  11. Bergman, Eric. 2020. “Facts and Feelings: Do Taxes Make Finnish People Happy?” This is Finland. Ministry of Foreign Affairs. https://finland.fi/life-society/facts-and-feelings-do-taxes-make-finnish-people-happy/
  12. Kaurismäki, Aki. 1996. Drifting Clouds.
Dopunska literatura
  1. Miroslav Krleža’s On the Edge of Reason
  2. Pesonen, Pertti & Olavi Riihinen. 2002. Dynamic Finland: The Political System and the Welfare State. Helsinki: Finnish Literature Society. Available here: https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/29744/9789522228222_dynamic_finland.pdf?sequence=1
  3. Sahlberg, Pasi. 2011. Finnish Lessons: What Can the World Learn from Educational Change in Finland? Teachers College Press. Available here: https://archive.org/details/FinnishLessons-Eng/page/n7/mode/2up

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Švedski jezik i kultura, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 5. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Zimski semestar