Naziv
Individualni i grupni postupci u kliničkoj lingvistici i fonetici
Organizacijska jedinica
Klinička lingvistika i fonetika
ECTS
4
Šifra
280651
Semestri
ljetni
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
Ciljevi predmeta su upoznati studente s specifičnostima individualnih i grupnih postupaka u rehabilitaciji osoba s oštećenjem sluha različite dobi te parametrima koji se prate kao indikatori uspješnosti rehabilitacije.
Sadržaj
  1. P: Uvodni sat S: Podjela projektnih zadataka i tema
  2. P: Posljedice slušnog oštećenja i problemi slušnog procesiranja i pamćenja; mjerljivi parametri koji se prate kao indikatori uspješnosti rehabilitacije: slušanje kod osoba s oštećenjem sluha te onih s problemima u slušanom procesiranju I pamćenju, govorno-jezični napredak kod osoba s oštećenjem sluha te kod logopata (artikulacija, gramatičnost, riječnik, strukturiranje, zaključivanje) S: Rasprava o odabranim nalazima na temelju relevantne literature
  3. P: Karakteristike faza slušanja djeteta rane dobi sa slušnim oštećenjem; razlike u razvoju govora kod djece sa slušni oštećenjem u odnosu govor kod djece sa zakašnjelim govorno-jezičnim razvojem i komunikacijskim teškoćama S: Odabir, demonstracija i usporedba različitih tipova materijala za razvijanje slušanja; rasprava o relevantnim primjerima (snimke / primjeri iz prakse / transkripti)
  4. P: Poticanje slušanja i komunikacije govorom i pokretom na primjeru različitih metoda s naglaskom na verbotonalnu metodu kroz primjenu brojalica i adekvatnih govorno-jezičnih materijala ovisno o kronološkoj dobi, slušnom i govorno-jezičnom statusu; savjeti roditeljima za poticanje govora i slušanja kod slušno oštećenog djeteta S: Prijedlog materijala za pojedini aspekt poticanja slušanja i komunikacije govorom; analiza relevantnih primjera
  5. P: Individualni rad s malim djetetom (do 3 godine): pristup, materijali S: Prijedlog materijala za poticanje slušanja i komunikacije govorom; analiza relevantnih primjera na temelju mjerljivih parametara koji se prate kao indikatori uspješnosti rehabilitacije
  6. P: Individualni rad s većim i/ili predškolskim djetetom (od 3 godine do polaska u školu) – pristup, materijali S: Prijedlog materijala za poticanje slušanja i komunikacije govorom; analiza relevantnih primjera na temelju mjerljivih parametara koji se prate kao indikatori uspješnosti rehabilitacije
  7. P: Individualni rad s mlađim školskim djetetom (niži razredi osnovne škole) – pristup, materijali S: Prijedlog materijala za poticanje slušanja i komunikacije govorom; analiza relevantnih primjera na temelju mjerljivih parametara koji se prate kao indikatori uspješnosti rehabilitacije
  8. P: Individualni rad sa starijim školskim djetetom i/ili adolescentima (viši razredi osnovne škole, srednja škola) – pristup, materijali S: Prijedlog materijala za poticanje slušanja i komunikacije govorom; analiza relevantnih primjera na temelju mjerljivih parametara koji se prate kao indikatori uspješnosti rehabilitacije
  9. P: Usklađivanje edukacijskih i rehabilitacijskih sadržaja u sustavu obrazovanja (vrtić i škola) S: Analiza plana rada vrtića i škole kroz edukacijske i rehabilitacijske zahtjeve za određenu dob
  10. P: Odrasle osobe s oštećenjem sluha: ciljane skupine, karakteristike S: Određivanje plana rehabilitacije kroz postupke i materijal za pojedino stanje klijenta a na temelju dijagnostičkih nalaza i bihevioralnog pristupa
  11. P: Odrasle osobe s oštećenjem sluha: ciljane skupine, karakteristike S: Određivanje plana rehabilitacije kroz postupke i materijal za pojedino stanje klijenta a na temelju dijagnostičkih nalaza i bihevioralnog pristupa
  12. P: Kvantitativna i kvalitativna evaluacija ishoda slušne i govorno-jezične rehabilitacije vrtićke djece kao temelj znanstvenog rada S: Prezentacija projektnih zadataka
  13. P: Kvantitativna i kvalitativna evaluacija ishoda slušne i govorno-jezične rehabilitacije djece školske dobi kao temelj znanstvenog rada S: Prezentacija projektnih zadataka
  14. P: Kvantitativna i kvalitativna evaluacija ishoda slušne i govorno-jezične rehabilitacije odraslih osoba kao temelj znanstvenog rada S: Prezentacija projektnih zadataka
  15. P: Završno predavanje, studentska anketa za evaluaciju nastavnike S: Prezentacija projektnih zadataka

Ishodi učenja
  1. 1. Pripremiti jezične, govorne i slušne metode i materijale s obzirom na razlike i specifičnosti rada u skupini i individualnog rada s korisnicima
  2. 2. Razlučiti metodološke postupke u kliničkoj lingvistici i fonetici na one primjenjive na rad u skupini i na one primjenjive u individualnom radu s korisnicima
  3. 3. Evaluirati uspjeh terapijskog procesa
Metode podučavanja
Predavanja i seminari.
Metode ocjenjivanja
Pohađanje nastave, seminarski zadatci i ispit.

Obavezna literatura
  1. Hickok, G. (2000). Speech perception, conduction Aphasia and the functional neuroanatomy of language. In: Y. Grodzinsky et al. (Eds.), Language and the Brain. San Diego: Academic Press. P. 86-102.
  2. Lice K. i Akrap Kotevski V. (2011). Afazija i druge teškoće u govoru i jeziku nastale kao posljedica oštećenja mozga, Poliklinika SUVAG, Zagreb, 2011.
  3. Müller, N. and Ball, M. (Eds.) (2013). Research Methods in Clinical Linguistics and Phonetics – A Practical Guide. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
  4. Paškvalin, M. i sur. (2005). Umjetna pužnica – Verbotonalni pristup. Zagreb: SUVAG Zagreb. Str. 5-114.
  5. Rulenkova, Lj. (2015). Kako malo gluho dijete naučiti slušati i govoriti primjenom verbotonalne metode, Zagreb: Poliklinika SUVAG.
  6. Smith, E. E, and Geva A.). (2000). Verbal working memory and its connections to language processing. In: Y. Grodzinsky et al. (Eds.), Langugage and the Brain. San Diego: Academic Press. P. 86-102.
  7. Izbor recentnih znanstvenih članaka
Dopunska literatura
  1. Bakota K., Dulčić A. (Ed.) (2016). Vrtuljak igara: verbotonalne edukacijske igre za poticanje kognitivnog i govorno-jezičnog razvoja djece od 6. do 13. godine, Zagreb: Školska knjiga. Dulčić, A. et al. (2018). Translacijski pristup u dijagnostici i rehabilitaciji slušanja i govora - 55 godina SUVAG-a, Zagreb: Poliklinika SUVAG. Dulčić, A e. (2013). Od teškoća do kaleidoskopa mogućnosti, Zagreb: ArTresor naklada. Herljević, I. (2011). Kućica u gljivi, Zagreb: Foma. Kutleša, M. (2011). Program koji slijedi dječje sklonosti, Zagreb: Poliklinika SUVAG.

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Klinička lingvistika i fonetika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 2., 4. semestar