Naziv
Naglasak u hrvatskome standardnom jeziku
Organizacijska jedinica
Odsjek za kroatistiku
ECTS
3
Šifra
280576
Semestri
ljetni
Nastavnici
Satnica
Seminar
30
Lektorske vježbe
15
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Temeljni je cilj kolegija usvajanje ortoepske norme hrvatskoga standardnog jezika.
Sadržaj
  1. Hrvatsko standardno naglašavanje prema naglasnim ustrojstvima hrvatskih narječja. (Studenti će moći objasniti značajke koje novoštokavsko naglašavanje razlučuju na organsko i standardnojezično te međusobni naglasni odnos čakavskoga, kajkavskoga i štokavskoga narječja.)
  2. Naglasak i zanaglasna dužina, tonemske i kronemske značajke hrvatskoga standardnog naglaska, obilježavanje naglasaka.
  3. Slušanje i raspoznavanje te pravilan izgovor standardnoga naglasnog novoštokavskog inventara; toničke i atoničke riječi.
  4. Pravila distribucije naglasaka i zanaglasne dužine u hrvatskome standardnom jeziku.
  5. Stjecanje sposobnosti korektnog naglašivanja govorene riječi (studenti slušaju i raspoznaju standardni novoštokavski naglasak, određuju naglasne cjeline i vježbaju pravilan izgovor riječī u hrvatskome standardnom jeziku).
  6. Stjecanje sposobnosti korektnog naglašivanja govorene riječi (studenti slušaju i raspoznaju standardni novoštokavski naglasak, određuju naglasne cjeline i vježbaju pravilan izgovor riječī u hrvatskome standardnom jeziku).
  7. Prenošenje naglaska na prednaglasnicu; vježbe proklize.
  8. Morfološko ustrojstvo jezika i naglasak (morfološko-naglasna tipologija).
  9. Leksičko ustrojstvo jezika i naglasak (naglasak i dužina kao razlikovna sredstva).
  10. Rečenična intonacija. Vježbanje rečeničnoga naglaska, rečeničnoga tempa, registra i jačine glasa, vježbe iskorištavanja stanki i vježbe rečenične melodije.
  11. Vježbe čitanja, pripovijedanja, recitiranja.
  12. Naglasak i višefunkcionalnost standardnoga jezika. (Studenti će na stilski različitim tekstovima analizirati vrijednost naglasaka – općejezični naglasci, regionalni, razgovorni, “učeni”, klasični, zastarjeli itd.; primijeniti stečena znanja u vlastitome čitanju i govorenju.)
  13. Odstupanja od naglasne norme u informativnim emisijama Hrvatske televizije. (Studenti će analizirati glavne uočene značajke govora novinara i profesionalnih spikera.)
  14. Jezični utjecaj velikih hrvatskih gradova. (Studenti će analizirati utjecaj regionalnih centara na hrvatsku propisanu naglasnu normu te različite sustave i podsustave koji u uzusu hrvatskoga jezika postoje, provesti jednostavnije istraživačke zadatke o naglasku većih hrvatskih gradova.)
  15. Suvremene tendencije hrvatske pravogovorne norme. Naglasna kolebanja u novijim rječnicima. Evaluacija kolegija.

Ishodi učenja
  1. Definirati temeljne akcentološke pojmove.
  2. Razlikovati naglasni sustav hrvatskoga standardnog jezika od naglasnoga sustava nestandardnih idioma.
  3. Bilježiti i razlikovati naglaske hrvatskoga standardnog jezika, čitati tekstove te samostalno izricati govor u skladu sa standardnom naglasnom normom.
  4. Analizirati hrvatsku naglasnu standardnojezičnu praksu i njezin odnos prema modelu standardne akcentuacije.
Metode podučavanja
Korištene metode: poučavanje, multimedijalna prezentacija, rasprava, analiziranje, sintetiziranje, istraživanje, rad na tekstu, studentsko izlaganje, slušanje uzornih govornika hrvatskoga standardnog jezika.
Metode ocjenjivanja
Praćenje i ocjenjivanje studenata:
pohađanje nastave, aktivnost u nastavi, seminarski rad, studentsko izlaganje, kontinuirana provjera rada (domaće zadaće), usmeni ispit.

Obavezna literatura
  1. Barić, E. i dr., 1995. (i novija izd.): Hrvatska gramatika, Školska knjiga, Zagreb (poglavlja: Prozodijski sustav, Uloga prozodijskih jedinica, Rečenična intonacija i rečenični naglasak, Pomicanje naglaska).
  2. Martinović, Blaženka; Pletikos Olof, Elenmari i Vlašić Duić, Jelena, 2021: Naglasak na naglasku, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Pula.
  3. Silić, Josip, 2004: Hrvatski jezik 1 (udžbenik za 1. razred gimnazije), Školska knjiga, Zagreb (poglavlja: Naglasak, dužina i (rečenična) intonacija kao razlikovna sredstva, Razlikovanje naglasaka, Mjesto naglaska u hrvatskome standardnom jeziku, Naglašene (toničke) i nenaglašene (atoničke) riječi, Rečenična intonacija, Fonostilistika, Vrednote govorenoga jezika).
Dopunska literatura
  1. Anić, V., 2004: Veliki rječnik hrvatskoga jezika, Novi Liber, Zagreb.
  2. Jojić, Ljiljana (gl. urednica), 2015: Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika, Školska knjiga, Zagreb.
  3. Kapović, Mate, 2004: Jezični utjecaj velikih gradova, Rasprave Instituta za hrvatski jezik i Jezikoslovlje, 30: 97–105.
  4. Klasici hrvatske književnosti: pjesništvo (CD-ROM, uredio Zvonimir Bulaja), 2000, Bulaja naklada, Zagreb.
  5. Škarić, I., 1998: U potrazi za izgubljenim govorom, Školska knjiga, Zagreb (poglavlje Temeljci suvremenog govorništva bez Retoričkih figura).
  6. Škarić, I. – Babić, Z. – Škavić, Đ. – Varošanec, G., 1987: Silazni naglasci na nepočetnim slogovima riječi, Govor, 4, 2: 139–152.
  7. Škarić, I. – Škavić, Đ. – Varošanec-Škarić, G., 1995: Kako se naglašavaju posuđenice, Jezik, 43, 4: 129–138.
  8. Težak, S., 1990: Govorne vježbe, Školska knjiga, Zagreb.
  9. Težak, S. – Klinžić, Z. – Crnković, Z., 2000: Slušamo i izgovaramo hrvatski. Zvučna vježbenica na CD-u i kaseti – pomoć pri svladavanju izgovora i prepoznavanju hrvatskih naglasaka, Školska knjiga, Zagreb.
  10. Vukušić, S. – Zoričić, I. – Grasselli-Vukušić, M., 2007: Naglasak u hrvatskome književnom jeziku (Velika hrvatska gramatika. Knjiga četvrta.), Nakladni zavod Globus, Zagreb (kazalo riječi).

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Kroatistika, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 4. semestar
  2. Kroatistika, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 2., 4. semestar