Naziv
Uvod u metodu ankete
Organizacijska jedinica
Odsjek za sociologiju
ECTS
4
Šifra
280542
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Upoznati polaznike/ice s osnovama metodologije anketnih istraživanja, uključujući: određivanje svrhe i ciljeva istraživanja; definiranje populacije istraživanja; odabir i provedba različitih tehnika anketiranja; upoznavanje s osnovnim vrstama anketnih pitanja i mjernih instrumenata; upoznavanje s koracima u konstrukciji indeksa i skala; poštivanje etičkih normi i standarda.
Osposobiti polaznike/ice za kritičko čitanje i evaluaciju radova u kojima se prezentiraju rezultati anketnih istraživanja.
Sadržaj
  1. U sklopu nastave obrađuju se sljedeće teme: pojam i određenje metode ankete kao znanstvene metode, vrste anketnih istraživanja; područja primjene metode ankete; prednosti i nedostaci metode ankete u odnosu na druge (kvalitativne i kvantitativne) metode sociološkog istraživanja, istraživanje osjetljivih tema i teško dostupnih populacija, struktura procesa istraživanja, nacrt anketnog istraživanja, pilotiranje anketnog upitnika, anketiranje i tehnike anketiranja, vrste instrumenata u anketnim istraživanjima, prednosti i nedostaci pojedinih tipova anketnih pitanja, tipične pogreške u postavljanju anketnih pitanja, etički standardi i profesionalne norme u anketnom istraživanju. Studenti će pojedine zadatke raditi na odabranim primjerima anketnih repozitorija i anketnih istraživanja te njihovih upitnika.

Ishodi učenja
  1. Definirati metodu ankete kao znanstvenu metodu i objasniti razliku znanstvenih i neznanstvenih anketa
  2. Objasniti razliku između pojedinih vrsta anketnih istraživanja i navesti primjere
  3. Nabrojati i objasniti prednosti i nedostatke metode ankete u odnosu na druge (kvalitativne i kvantitativne) metode istraživanja
  4. Opisati etičke standarde i profesionalne norme u anketnom istraživanju i primijeniti ih s obzirom na specifičnost teme istraživanja, populaciju na kojoj se istraživanje provodi te druge relevantne izvore rizika za različite aktere uključene u proces istraživanja
  5. Opisati strukturu procesa istraživanja i objasniti ulogu pojedinih etapa
Metode podučavanja
(1) Predavanja uz PowerPoint prezentaciju, video materijale, anketne upitnike i baze anketnih podataka
(2) Zadavanje i komentiranje kraćih zadataka/aktivnosti za aktivaciju polaznika/ica tijekom nastave
(3) Zadavanje i komentiranje zadaća koje polaznici/ice samostalno rješavaju
(4) Zadavanje i komentiranje seminarskih izlaganja
Metode ocjenjivanja
Ocjena se određuje na temelju:
(1) kvalitete pisanog rada
(2) kvalitete predanih zadaća

Obavezna literatura
  1. Babbie, E. (2011). The Basics of Social Research. Wadsworth, Cengage Learning. (odabrana poglavlja)
  2. Milas, G. (2005). Istraživačke metode u psihologiji i drugim društvenim znanostima. Jastrebarsko: Naklada Slap. (poglavlje 14)
  3. Pavić, Ž., Šundalić, A. (2021.) Uvod u metodologiju društvenih znanosti (2. izdanje). Osijek, Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera. (poglavlja 5, 7, i 8)
  4. Kelley, K.; Clark, B.; Brown, V. i Sitza, J. (2003). Good practice in the conduct and reporting survey research. International Journal for Quality in Health Care, 15 (3): 261-266.
  5. Loosveldt, G. (2008). Face-to-Face Interviews. U de Leeuw, E. D., Hox, J. J. i Dillman, D. A. (ur.) International Handbook of Survey Methodology Routledge (str. 201-220).
  6. Nastavni materijali (skripta) na Omegi
Dopunska literatura
  1. Babbie, E. (2013). The Practice of Social Research (13nd ed.). Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning. (odabrana poglavlja)
  2. de Leeuw, E. D., Hox, J. J., Dillman, D. A. (2008). The Cornerstones of Survey Research. International Handbook of Survey Methodology Routledge.
  3. Groves, R. M. (2011). Three Eras of Survey Research. Public Opinion Quarterly, 75(5), 861-871.
  4. Supek, R. (1981). Ispitivanje javnog mnijenja. Zagreb: SNL.
  5. Tourangeau R., Edwards B., Johnson T. P., Wolter K. M., Bates N. (2014). Hard-to-Survey Populations. Cambridge University Press, Cambridge.
  6. Vicente, P., Reis E. i Santos M. (2008). Using mobile phones for survey research. A comparison with fixed phones. International Journal of Market Research, 51(5): 613-366.

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Sociologija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 2., 4. semestar
  2. Sociologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 2., 4. semestar