Naziv
Analiza i pripremanje nastave njemačkog kao stranog jezika
Organizacijska jedinica
Odsjek za germanistiku
ECTS
2
Šifra
117546
Semestri
zimski
Satnica
Seminar
30

Cilj
Predstaviti studentima osnovne sastavnice nastave stranih jezika kao i faktore koji na nju utječu i time je određuju. Predstaviti im kategorije analize nastave stranih jezika i aspekte promatranja nastave. Na taj način osposobiti studente za samostalno planiranje, izvođenje i analizu nastave njemačkog kao stranog jezika.
Sadržaj
  1. Elementi nastave stranih jezika.
  2. Faktori koji utječu na nastavu stranih jezika.
  3. Obrazovni dokumenti za nastavu stranih jezika.
  4. Udžbenici i drugi nastavni materijali za nastavu njemačkog kao stranog jezika.
  5. Faze obrade gradiva u nastavi stranog jezika (faze pri posredovanju znanja i pri poticanju razvijanja komunikacijskih vještina).
  6. Ciljevi nastave stranih jezika.
  7. Višejezičnost - višejezični pristup u nastavi njemačkog jezika.
  8. Kurikulum za nastavni predmet Njemački jezik u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj, Zajednički europski referentni okvir za jezike. Europski jezični portfolio.
  9. Poticanje učenikove motivacije u nastavi njemačkog jezika.
  10. Strah od jezika.
  11. Sadržaji u nastavi stranoga jezika.
  12. Aspekti promatranja nastave (početak sata, prijelazi među fazama, postavljanje zadataka).
  13. Aspekti promatranja nastave (govor i verbalno ponašanje nastavnika, tehnika postavljanja pitanja, reakcije na odgovore i opaske učenika, interakcija s učenicima, ispravljanje pogrešaka i druge mogućnosti reagiranja pri pogreškama učenika).
  14. Aspekti promatranja nastave (neverbalno ponašanje nastavnika, npr. mimika, geste, govor tijela, odjeća i sl., korištenje medija).
  15. Protokol nastave (prikaz nastave prema kategorijama: ciljevi, faze i vrijeme; interakcija između učenika i nastavnika, sadržaji i djelatnosti; društveni oblici rada, mediji i nastavni materijali; didaktički komentar).

Ishodi učenja
  1. Navesti i objasniti elemente nastave stranih jezika.
  2. Analizirati nastavu pomoću stečenih znanja o elementima nastave i faktorima koji ju određuju.
  3. Planirati nastavu pomoću određenih didaktičkih kategorija.
  4. Služiti se obrazovnim dokumentima (npr. Kurikulum nastavnoga predmeta Njemački jezik u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj, Zajednički europski referentni okvir za jezike).
  5. Kritički analizirati vlastito i tuđe pedagoško djelovanje u osnovnim i srednjim školama te drugim odgojno-obrazovnim ustanovama.
  6. Svrsishodno se služiti medijima, uključivo i digitalnima.
Metode podučavanja
Izlaganje, razgovorno tumačenje, objašnjavanje gradiva uz pomoć slikokaza, uručaka i radnih listova; grupni rad, individualni rad, diskusija, analiza, istraživanje, usmene i pisane domaće zadaće, referati i seminarski radovi. Korištenje računala i interneta kod tih postupaka.
Metode ocjenjivanja
Praćenje rada studenata: kontinuirano komentiranje i ocjenjivanje njihova rada, izvršavanja zadataka, aktivnosti na satu i prinosa nastavi. Konačna se ocjena izvodi iz ocjena pojedinih izvršenih zadataka.

Obavezna literatura
  1. Koeppel, R. (2010): Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. Hohengehren: Schneider.
  2. Europarat & Goethe Institut München (2020): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen. lernen, lehren, beurteilen. Begleitband. Stuttgart: Ernst Klett Verlag.
  3. Brinitzer, Michaela et al. (2018): DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
  4. Surkamp, Carola (ur.) (2010): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Stuttgart, Weimar: Metzler
  5. Edmondson/House (2006): Einführung in die Sprachlehrforschung. Francke UTB, 3. izd.
Dopunska literatura
  1. Häussermann/Piepho (1996): Aufgaben-Handbuch Deutsch als Fremdsprache. Abriss einer Aufgaben- und Übungstypologie. München: iudicium.
  2. Heidemann, Rudolf: Körpersprache im Unterricht. Quelle & Meyer, 2003, 7. izd.
  3. Henrici/Riemer (ur.).(1996): Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache, mit Videobeispielen. Band 1 und 2. Baltmannsweiler: Schneider-Verl. Hohengehren.
  4. Odluka o donošenju predmetnog kurikuluma za nastavni predmet Njemački jezik za osnovne škole i gimnazije u Republici Hrvatskoj (2018) https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_01_7_141.html
  5. Ziebell, B./Schmidjell, A. (2012): Unterrichtsbeobachtung und kollegiale Beratung. Berlin itd.: Langenscheidt, Goethe-Institut.
  6. Heyd, Gertraude (1990): Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/M.: Diesterweg.
  7. Storch, Günther (2001): Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik. München: Fink, 2. izd.
  8. Odluka o donošenju predmetnog kurikuluma za nastavni predmet Njemački jezik za srednje strukovne škole na razini 4.2 u Republici Hrvatskoj (2018) https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_01_7_141.html
  9. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen (2001). Berlin usf.: Langenscheidt.

Obavezan predmet na studijima
Stari studiji
  1. Germanistika, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij