Naziv
Arheologija bioloških ostataka
Organizacijska jedinica
Odsjek za arheologiju
ECTS
3
Šifra
51096
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30

Cilj
Studenti će upoznati uzajamno djelovanje biologije u širem smislu; biljaka, životinja i čovjeka kroz vrijeme. Dat je poseban naglasak na promjene koje je takvo djelovanje donijelo ljudskoj vrsti. Dobiti će uvid u načine iščitavanja aktivnosti, prehrane i bolesti iz tragova na životinjskim i ljudskim kostima, te nove mogućnosti koje pruža arheobotanika, arheogenetika i geokemijske analize, upotpunjujući sliku predstavljenu osnovnim arheološkim nalazima.
Sadržaj
  1. Arheobotanika - uvod , domestikacija biljaka Staroga svijeta
  2. Palinologija i paleoklimatologija: biološke analize u arheologiji
  3. Biljka kao hrana i lijek: upoznavanje s dijelom etnobiologije u arheobotanici, miomirisne smole
  4. Arheozooalogija-uvod Domestikacija životinja
  5. Osnove animalne osteologije
  6. Morfometričke analize u arheozoologiji i statističke analize
  7. Koštani alati i oruđa: tragovi tehnologije
  8. Fizička/biološka antropologija - uvod
  9. Osnove humane osteologije
  10. Analize prehrane populacija u različitim arheološkim razdobljima
  11. Makromorfološke i morfometričke analize u antropologiji, paleodemografija
  12. Paleopatologija I: glad, ozljede i nasilna smrt
  13. Paleopatologija II: epidemije
  14. Znakovi radne aktivnosti na kosturu
  15. Drugačiji nalazi: mumije, fosili i koproliti.

Ishodi učenja
  1. Studenti će moći steći utvrditi tijesne veze između ljudi, životinja i biljaka tijekom arheoloških razdoblja, njihov razvoj i specifičnu uporabu.
  2. Studenti će moći bolje objasniti ulogu okoliša, kako se eksploatirao i oblikovao tijekom arheoloških razdoblja te kako se ti tragovi danas mogu rekonstruirati.
  3. Studenti će moći razlikovati i klasificirati osnove anatomske elemente humanog i animalnog kostura utvrditi je li uzorak animalnog ili humanog podrijetla
  4. Studenti će razlikovati i povezati metodologije i kriterije proučavanja biljnih, životinjskih i ljudskih ostataka korisnih za bolje upoznavanje ekoloških uvjeta, korištenja prirodnih resursa i utjecaja na život čovjeka.
Metode podučavanja
Tijekom predavanja koristit će se razni socijalno-djelatni oblici (narativni i vizualni): frontalni, individualni i grupni oblik te aktivnosti u paru. Prilikom predavanja koristit će se metode analitičkog promatranja, demonstracije, razgovora, usmenog izlaganja uz korištenje računala (PowerPoint prezentacija) i analize konkretnog materijala.
Metode ocjenjivanja
pismeni ispit

Obavezna literatura
  1. Larsen, C.S.,2010, Bioarchaeology: Interpreting behavior from the human skeleton. Cambridge University Press, Cambridge.
  2. Isçan, M.Y., Kennedy, K.A.R., 1989, Reconstruction of life from the skeleton. Alan R. Liss, Inc., New York.
  3. Burns, K.R., 2012, Forensic Anthropology Training Manual. Pearson Publishing, Cambridge.
  4. Greig, J., 1989, Archeobotany. Handbooks for Archaeologist, 4. European Science Fundation. Strasbourg
  5. Katzenberg, M.A., Saunders, S.R., 2000, Biological Anthropology of the Human Skeleton. Willey-Liss Inc., New York.
  6. Reitz, EJ, Wing, ES, 2008, Zooarchaeology. Cambridge University Press, Cambridge.
Dopunska literatura
  1. Scheuer, L., Black, S. (2000): Developmental Juvenile Osteology. Academic Press, San Diego, CA.
  2. Bahn, P., 2003, Written in Bones. Firefly Books Ltd., Toronto.
  3. -članci iz relevantnih znanstvenih časopisa

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Arheologija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 3. semestar
  2. Arheologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 3. semestar
Novi i reformirani studiji
  1. Arheologija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1. semestar