Naziv
Mediji i društvo
Organizacijska jedinica
Odsjek za sociologiju
ECTS
6
Šifra
36885
Semestri
zimski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
Upoznati studentice i studente s osnovnim teorijskim i istraživačkim pristupima u okviru medijskih studija. Osposobiti ih za razumijevanje medijsko-komunikacijskih fenomena u društvu iz primarno sociološke, ali i šire interdisciplinarne perspektive društvenih i humanističkih znanosti. Potaknuti da osvijeste značaj i ulogu medija u širem društvenom kontekstu.
Sadržaj
  1. Uvodno predavanje: Medijski studiji kao interdisciplinarni poduhvat i uloga sociologije u razvoju polja: mediji i društvo.
  2. Razvoj medijske teorije l: teorije masovnog društva
  3. Razvoj medijske teorije ll: znanstvena perspektiva
  4. Razvoj medijske teorije lll: kritički i kulturalni studiji
  5. Razvoj medijske teorije lV: perspektiva konstrukcije značenja
  6. Medijske reprezentacije i društveni svijet.
  7. Medijski sadržaji i formati.
  8. Medijske industrije/organizacije
  9. Profesionalno novinarstvo.
  10. Medijske tehnologije
  11. Medijske publike / korisnici
  12. Medijski sustavi.
  13. Medijske politike.
  14. Informativna funkcija medija, javnost i javne sfere.
  15. Zabava: kultura slavnih, tabloidizacija i senzacionalizam.

Ishodi učenja
  1. Analizirati i objasniti različite aspekte društvene uloge i funkcije medija.
  2. Identificirati i objasniti ključna obilježja medijskog sustava u Hrvatskoj.
  3. Identificirati i objasniti ključne koncepte u okviru medijskih studija.
  4. Razlikovati i objasniti ključne teorijske i istraživačke pristupe u području medijskih studija.
  5. Primijeniti ključne koncepte iz područja medijskih studija u analizi društvenog svijeta.
Metode podučavanja
Predavanja, seminari.
Metode ocjenjivanja
Usmeni ispit
.

Obavezna literatura
  1. Schroeder, Ralph (2018) Social Theory after the Internet: Media, Technology, and Globalisation. London: UCL Press.
  2. Baran J. Stanley i Davis K. Dennis (2020) Mass Communication Theory: Foundations, Ferment, and Future. Oxford: Oxford University Press (odabrana poglavlja).
  3. Milivojević, Snježana (2015) Mediji, ideologija i kultura. Beograd: REČ.
Dopunska literatura
  1. Bertrand, I., Hughes, P.: Media Research Methods, Palgrave Macmillan, 2004.
  2. Bourdieu, P.: ?O televiziji?, u Europski glasnik, Godište X., br. 10, Zagreb, 2005., str. 271-308.
  3. Castells, M.: Informacijsko doba: ekonomija, društvo, kultura, Golden marketing, Zagreb, 2000.
  4. Castells, M.: Internet galaksija: razmišljanja o internetu, poslovanju I društvu, Naklada Jesenski i Turk, Zagreb, 2003.
  5. Chomsky, N.: Mediji, propaganda i sistem, Što čitaš?, Zagreb, 2002. Dostupno na: http://www.zamirnet.hr/stocitas/
  6. Debray, R.: ?Uvod u mediologiju? u Europski glasnik, Godište X., br. 10, Zagreb, 2005., str. 323-337.
  7. Habermas, J.: The Structural Transformation of the Public Sphere, MIT Press, 1991.
  8. Hromadžić, H.: ?Subjekt, multiplativnost njegova karaktera i virtualno u odrazu Foucaultove teorije diskursa?, Filozofska istraživanja 85?86, god. 22, sv. 2?3, 2002, Zagreb, str. 357?372.
  9. Marcuse, H.: Čovjek jedne dimenzije, ?Veselin Masleša? ? ?Svjetlost? (Biblioteka Logos), Sarajevo, 1989.
  10. McLuhan, M.: Poznavanje opštila ? čovekovih produžetaka, Prosveta, Beograd, 1971.
  11. Morley, D.: Television, Audiences and Cultural Studies, Routledge, London, 1992.
  12. Shields, R.: Kulture interneta. Virtualni prostori, stvarne povijesti I živuća tijela, Naklada Jesenski i Turk, Zagreb, 2001.
  13. Silverstone, R., Hirsch, E.: Consuming Technologies: Media and Information in Domestic Spaces, Routledge, London & New York, 1992.
  14. Waisbord, Silvio (2014) Media Sociology: A Reapraisal. Cambridge: Polity Press.
  15. Williams, R.: Television. Technology and Cultural Form, Fontana, Glasgow, 1974.

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Sociologija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 5. semestar
  2. Sociologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 5. semestar
Novi i reformirani studiji
  1. Sociologija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1., 3. semestar
  2. Filozofija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar
  3. Sociologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1., 3. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Zimski semestar