Naziv
Govorna fluentnost
Organizacijska jedinica
Odsjek za fonetiku
ECTS
4
Šifra
225462
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Cilj je kolegija upoznati studente s obilježjima govorne fluentnosti u različitim govornim situacijama, npr. u spontanome govoru, javnom govoru, čitanju, govoru na stranom jeziku i sl., te ih osposobiti za prikupljanje i analizu različitih vrsta disfluentnosti u govoru i tumačenje rezultata u okviru psiholingvističkih teorija govorne proizvodnje.
Sadržaj
  1. Predavanje: Uvod u predmet; sadržaj, ciljevi, ishodi učenja, studentske obaveze, literatura Seminar: Podjela seminarskih zadataka i upute za njihovu izradu
  2. Predavanje: Definiranje govorne proizvodnje i govorne fluentnosti; oblici disfluentnosti u govoru: prazne stanke, duljenja glasnika, poštapalice, zvučne stanke i dr. Seminar: Identificiranje oblika disfluentnosti na govornom primjerima
  3. Predavanje: Teorije i modeli govorne proizvodnje Seminar: Mjerenje fluentnosti u spontanome govoru – rasprava o temi
  4. Predavanje: Modeli fonološkog kodiranja Seminar: Mjerenje fluentnosti u spontanom govoru na temelju govornih primjera
  5. Predavanje: Govorne pogreške – klasifikacija prema jezičnoj razini Seminar: Korpus govornih pogrešaka – načini prikupljanja pogrešaka
  6. Predavanje: Govorne pogreške – klasifikacija prema strukturi i smjeru Seminar: Načini analize govornih pogrešaka unutar korpusa
  7. Predavanje: Samoispravljanja u spontanome govoru; teorija govornog nadzora (monitoringa) Seminar: Analiza samoispravaka
  8. Predavanje: Neurobiološka osnova govorne fluentnosti Seminar: Analiza praznih stanki
  9. Predavanje: Kognitivne sposobnosti i govorna fluentnost Seminar: Analiza poštapalica
  10. Predavanje: Percepcija fluentnosti Seminar: Test percepcije fluentnosti
  11. Predavanje: Fluentnost i socijalne karakteristike govornika I: dob i spol Seminar: Analiza zvučnih stanki
  12. Predavanje: Fluentnost i socijalne karakteristike govornika II: regionalne razlike i stupanj obrazovanja Seminar: Usporedba obilježja (dis)fluentnosti u govornika različitih socijalnih skupina
  13. Predavanje: Govorna fluentnost u stranom jeziku Seminar: Analiza disfluentnosti s obzirom na položaj u izričaju
  14. Predavanje: Poremećaj fluentnosti; mucanje i brzopletost Seminar: Identificiranje oblika disfluentnosti u govornika s poremećajima disfluentnosti
  15. Predavanje: Završna razmatranja o govornoj fluentnosti Seminar: Evaluacija rada studenata. Studentska anketa

Ishodi učenja
Metode podučavanja
Predavanja, seminari, prezentacije, rasprava
Metode ocjenjivanja
Pohađanje nastave, kolokvij, seminarski rad, pisani i usmeni ispit; standardno vrednovanje

Obavezna literatura
  1. Fromkin, V. A. (1971). The non-anomalous nature of anomalous utterances. Language, 27-52.
  2. Horga, D., Liker, M. (2016). Artikulacijska fonetika: anatomija i fiziologija izgovora. Zagreb: Ibis grafika, 35-53.
  3. Levelt, W. (1989). Speaking: From intention to articulation. Cambridge, London: MIT, str. 1-23, 318-363, 458-499.
  4. Manning, W. H., & DiLollo, A. (2017). Clinical decision making in fluency disorders. San Diego: Plural Publishing, str. 41-81.
  5. Mildner, V. (2003). Govor između lijeve i desne hemisfere. Zagreb: IPC Grupa, 149-155.
  6. Tavakoli, P., & Wright, C. (2020). Second Language Speech Fluency: From Research to Practice (Cambridge Applied Linguistics). Cambridge: Cambridge University Press., 22-64, 126-146.
Dopunska literatura
  1. Kovač, M. M. (2020). Govorna fluentnost u stranom jeziku. Split: Sveučilište u Splitu – Filozofski fakultet.
  2. Levelt, W. J. (1999). Models of word production. Trends in cognitive sciences, 3(6), 223-232.
  3. Lickley, R. (2017). Disfluency in typical and stuttered speech. U: Bertini, C., Celata, C., Meluzzi, C., Lenoci, G., & Ricci, I. (Ur.), Fattori sociali e biologici nella variazione fonetica. Social and biological factors in speech variation. Milano: Officinaventuno, 373-387.
  4. Erdeljac, V. (2009). Mentalni leksikon. Zagreb:Ibis.
  5. Postma, A. (2000). Detection of errors during speech production: A review of speech monitoring models. Cognition, 77(2), 97-132.

Izborni predmet na studijima
  1. Fonetika, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1., 3., 5. semestar