Naziv
Prava djeteta u odgoju i obrazovanju
Organizacijska jedinica
Odsjek za pedagogiju
ECTS
4
Šifra
265593
Semestri
ljetni
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
Upoznavanje s legislativnim okvirom prava djeteta, teorijskim promišljanjima o ljudskim pravima/pravima djeteta i praksama prava djeteta u odgojno-obrazovnim ustanovama. Osvještavanje profesionalne odgovornosti za zastupanje prava djeteta i osnaživanje djece za uživanje prava u odgojno-obrazovnim ustanovama. Osposobljavanje za preuzimanje aktivne (profesionalne) uloge u razvoju odgojno-obrazovne ustanove temeljene na pravima djeteta.
Sadržaj
  1. Uvod u temu kolegija i razgovor o načinu realizacije kolegija.
  2. Osnovna pojmovna određenja i razgraničenja (ljudsko pravo, pravo djeteta i srodni pojmovi).
  3. Slika djeteta u različitim diskursima (teorijskim, političkim, javnim itd.) i njene implikacije za razumijevanje djeteta, prava djeteta i pozicije djeteta (pozicija različite djece) u društvu.
  4. Teorijska promišljanja o funkciji ljudskih prava i implikacije tih promišljanja za prava djeteta.
  5. Geneza ideje i povijest institucionalizacije prava djeteta.
  6. Normativno-pravna kategorija prava djeteta u međunarodnome ugovoru u području ljudskih prava (Konvencija o pravima djeteta).
  7. Elaboracija pojedinih (odabranih) prava djeteta (pravo na obrazovanje, participativna prava djeteta itd.) i kritička analiza njihove implementacije u odgojno-obrazovne ustanove 1.
  8. Elaboracija pojedinih (odabranih) prava djeteta (pravo na obrazovanje, participativna prava djeteta itd.) i kritička analiza njihove implementacije u odgojno-obrazovne ustanove 2.
  9. Gostujuće predavanje/terenska nastava.
  10. Odgojno-obrazovna ustanova temeljena na pravima djeteta (legislativni okvir, kultura ustanove, odnosi, posredovanje prava djeteta itd.) i uloga pedagoga u razvoju takve ustanove 1.
  11. Odgojno-obrazovna ustanova temeljena na pravima djeteta (legislativni okvir, kultura ustanove, odnosi, posredovanje prava djeteta itd.) i uloga pedagoga u razvoju takve ustanove 2.
  12. Pisanje eseja potaknuto gledanjem filma o pravima djeteta.
  13. Zastupanje prava djeteta i osnaživanje djece za uživanje prava kao dio profesionalne odgovornosti pedagoga.
  14. Kritički pristupi pravima djeteta.
  15. Zaključna razmatranja.

Ishodi učenja
  1. Opisati različite slike djeteta i analizirati poziciju djeteta (pozicije različite djece) u društvu.
  2. Definirati pojam pravo djeteta iz različitih perspektiva (političke, pravne, filozofijske, pedagogijske) i usporediti ga sa srodnim (pedagogijskim) pojmovima.
  3. Navesti, opisati i klasificirati pojedina prava djeteta.
  4. Prepoznati i analizirati primjere ugrožavanja i uvažavanja prava djeteta u odgoju i obrazovanju.
  5. Interpretirati ulogu pedagoga u razvoju odgojno-obrazovne ustanove temeljene na pravima djeteta.
  6. Isplanirati moguće oblike pedagoškoga djelovanja primjerene perspektivi prava djeteta.
Metode podučavanja
Predavanja, seminari, radionice, vježbe, samostalni rad, terenska nastava.
Metode ocjenjivanja
Bodovima se vrednuju različiti oblici rada u seminaru.
Konačnu ocjenu definiraju bodovi ostvareni u seminaru i bodovi ostvareni na pismenome ispitu.

Obavezna literatura
  1. Frödén, S. i Quennerstedt, A. (2020). The child as a gendered rights holder. Childhood, 27(2), 143-157. https://doi.org/10.1177/0907568219886641
  2. Polić, P. (2015). Što za pedagogiju znači pitanje o odnosu potreba i prava djeteta? Pedagogijska istraživanja, 12(1-2), 149-162.
  3. Quennerstedt, A. (2015). Education and children's rights. U: E. Desmet, S. Lembrechts, D. Reynaert i W. Vandenhole (ur.), Routledge International Handbook of Children's Rights Studies (str. 201-215). Routledge.
  4. Smith, A. (2007). Children and young people's participation rights in education. The International Journal of Children's Rights, 15(1), 147-164. https://doi.org/10.1163/092755607X181739
  5. Širanović, A. (2016). Pravo na obrazovanje: normativno određenje i stanje u hrvatskoj odgojno-obrazovnoj praksi. U: L. Luatti (ur.), Pravo na obrazovanje: obrazovanjem protiv siromaštva i isključenosti (str. 35-41). Tiskara MPS d.o.o.
  6. Verhellen, E. (2015). The Convention on the Rights of the Child: Reflections from a historical, social policy and educational perspective. U: E. Desmet, S. Lembrechts, D. Reynaert i W. Vandenhole (ur.), Routledge International Handbook of Children's Rights Studies (str. 43-59). Routledge.
Dopunska literatura

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Pedagogija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 2. semestar
  2. Pedagogija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 2. semestar