Naziv
Kritička pedagogija
Organizacijska jedinica
Odsjek za pedagogiju
ECTS
4
Šifra
265599
Semestri
ljetni
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
Upoznavanje studenata s teorijskim konceptima i modelima te praktičnim alatima kritičkoga pristupa teorijama, politikama i praksama odgoja i obrazovanja.
Sadržaj
  1. Uvod u temu kolegija i razgovor o načinu realizacije kolegija.
  2. Teorijska i pedagoško-praktična izvorišta kritičke pedagogije (Frankfurtska škola, pedagogija potlačenih, Progresivni obrazovni pokret itd.) 1.
  3. Teorijska i pedagoško-praktična izvorišta kritičke pedagogije (Frankfurtska škola, pedagogija potlačenih, Progresivni obrazovni pokret itd.) 2.
  4. Temeljne analitičke kategorije kritičke pedagogije (ideologija, hegemonija, društvena reprodukcija, kulturni kapital, skriveni kurikulum i sl.) 1.
  5. Temeljne analitičke kategorije kritičke pedagogije (ideologija, hegemonija, društvena reprodukcija, kulturni kapital, skriveni kurikulum i sl.) 2.
  6. Odabrani teoretičari (I. Shor, M. Apple, H. Giroux, P. Mclaren itd.) i teorijski koncepti i pristupi (oslobađajuća/dijaloška nastava, učitelj transformativni intelektualac, granična pedagogija, pedagogija otpora, revolucionarna pedagogija itd.) kritičke pedagogije 1.
  7. Odabrani teoretičari (I. Shor, M. Apple, H. Giroux, P. Mclaren itd.) i teorijski koncepti i pristupi (oslobađajuća/dijaloška nastava, učitelj transformativni intelektualac, granična pedagogija, pedagogija otpora, revolucionarna pedagogija itd.) kritičke pedagogije 2.
  8. Odabrani teoretičari (I. Shor, M. Apple, H. Giroux, P. Mclaren itd.) i teorijski koncepti i pristupi (oslobađajuća/dijaloška nastava, učitelj transformativni intelektualac, granična pedagogija, pedagogija otpora, revolucionarna pedagogija itd.) kritičke pedagogije 3.
  9. Odabrani teoretičari (I. Shor, M. Apple, H. Giroux, P. Mclaren itd.) i teorijski koncepti i pristupi (oslobađajuća/dijaloška nastava, učitelj transformativni intelektualac, granična pedagogija, pedagogija otpora, revolucionarna pedagogija itd.) kritičke pedagogije 4.
  10. Feminističke teorije kritičke pedagogije 1.
  11. Feminističke teorije kritičke pedagogije 2.
  12. Istraživanja odgoja i obrazovanja iz perspektive kritičke pedagogije.
  13. Kritičko-pedagoška odgojno-obrazovna praksa.
  14. Post-kritička pedagogija.
  15. Zaključna razmatranja.

Ishodi učenja
  1. Definirati polazišta kritičkoga pristupa odgoju i obrazovanju.
  2. Prepoznati i opisati temeljne analitičke kategorije kritičkoga pristupa odgoju i obrazovanju.
  3. Navesti prominentne kritičke pedagoge, opisati teorijske koncepte i modele svojstvene pojedinome kritičkom pedagogu i identificirati sličnosti i razlike u njihovim pristupima.
  4. Kritički analizirati ulogu škole u (re)produkciji društvene (ne)jednakosti i (ne)pravde.
  5. Zastupati kritičku perspektivu u analizi politika odgoja i obrazovanja, istraživanja odgoja i obrazovanja te analizi i razvoju odgojno-obrazovne prakse
Metode podučavanja
Metode ocjenjivanja

Obavezna literatura
  1. Apple, M. W. (2014). Obrazovanje na ''pravom putu'': tržišta, standardi, Bog i nejednakost. Fabrika knjiga. Poglavlje 2. Čija tržišta, čije znanje? (str. 53-78).
  2. Aronowitz, S. i Giroux, H. A. (2003). Education under Siege: The Conservative, Liberal and Radical Debate over Schooling. Taylor & Francis. Poglavlje 2. Teaching and the Role of the Transformative Intellectual (str. 23-45).
  3. Freire, P. (2002). Pedagogija obespravljenih. Odraz – održivi razvoj zajednice.
  4. Giroux, H. A. (1983). Theory and resistance in education. Begin & Garvey Publishers Inc. Poglavlje 1. Critical Theory and Educational Practice (str. 7-41).
  5. Mclaren, P. (2009). Critical Pedagogy: A Look at the Major Concepts. U: A. Darder, M. P. Baltodano i R. D. Torres (ur.), The Critical Pedagogy Reader (str. 61-83). Routledge.
  6. Weiler, K. (2009). Feminist Analysis of Gender and Schooling. U: A. Darder, M. P. Baltodano i R. D. Torres (ur.), The Critical Pedagogy Reader (str. 217-239). Routledge.
Dopunska literatura