Naziv
Kultura i civilizacija hispanskoga svijeta (Španjolska)
Organizacijska jedinica
Odsjek za romanistiku - Španjolski
ECTS
4
Šifra
265902
Semestri
zimski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Kolegij je preduvjet za upis ili polaganje
Kolegij je potrebno položiti za

Cilj
Upoznavanje s osnovama kulture, civilizacije, povijesnog razvoja, jezičnog identiteta i osnova književnosti iberskog prostora koji pomažu u daljnjem studiju španjolske filologije. Student će moći pokazati poznavanje razmjerno širokog spektra društvenih, kulturnih i povijesnih čimbenika konteksta relevantnih za usvajanje i aktivan odnos prema španjolskom jeziku, te umjetnosti, kulturi i društvu hispanskog svijeta; bit će kadar samostalno prikupljati i procjenjivati sve činjenice iz tog područja.
Sadržaj
  1. Kolegij se bavi analizom pojmovlja kulture i civilizacije općenito, a potom ih primjenjuje na konkretnom iberskom prostoru. Najveći dio sadržaja odnosi se na povijesnu građu ovih prostora od prapovijesti do kraja XVII. stoljeća koju prati povijest kulture i umjetnosti s posebnim naglaskom na književnost, od najranijih pisanih spomenika do najvećih dostignuća književnosti tzv. španjolskoga Zlatnog vijeka.
  2. Upoznavanje s pojmovljem: kultura, civilizacija, povijesna razdoblja i dr. Prostor koji prekriva i na kojem se govori španjolski jezik. Pojmovi Romanija, romanski jezici, iberskoromanski jezici, hispansko/ibersko/ američki/a/o. Sefardizam.
  3. Najstarija povijest Iberskog poluotoka. Rimsko osvajanje. Kraj rimskog gospodstva i rušenje carstva. Kršćanstvo. Dolazak germanskih plemena. Vizigotsko kraljevstvo.
  4. Arapsko osvajanje Iberskog poluotoka. Arapsko društvo i mjesto kršćana u njemu. Početak Reconquiste.
  5. Civilizacije i kulture nastale u tijeku gore navedenog povijesnog tijeka. Dominantne i subordinirane kulture. Miješanje kultura.
  6. Specifičnosti iberskog srednjevjekovlja u odnosu na srednjevjekovlje ostalih dijelova europskog Zapada uvjetovane povijesnim tijekom. Koegzistencija i sukobi triju kultura. Interkulturalnost. Pojam mentaliteta i imaginarija.
  7. Najranija pismenost i književnost na romanskim jezicima. Osnovne informacije o razvoju i rasprostranjenosti iberskoromanskih jezika u srednjem vijeku.
  8. Žanrovi i najvažnija djela ranosrednjevjekovne književnosti na latinskom i romanskim jezicima. Gdje nastaju književna djela i za koju publiku? Kako dolaze do čitatelja/slušatelja? Cantar de gesta, mester de clerecía, auto sacramental, počeci lirskog pjesništva, književne i znanstvene proze.
  9. Hodočasnička odredišta. Galješko-portugalska lirika. Alfons X. Mudri. Reconquista u XII. i XIII. stoljeću i znanstvena djelatnost na Alfonsovu dvoru.
  10. Kasno srednjevjekovlje: promjene u društvu i mentalitetima. Diversifikacija književnih žanrova. Visoko i nisko u kulturi i književnosti. Najvažnija književna djela.
  11. Veliki autori kasnog srednjeg vijeka: Arcipreste de Hita, Don Juan Manuel, Pero López de Ayala, Marqués de Santillana, Jorge Manrique i “Celestina” u civilizacijskom i kulturnom kontekstu.
  12. Crkva i Inkvizicija. Zastoj u Reconquisti u XV. stoljeću. Katolički vladarski par. Godina 1492.
  13. Otkriće Novoga svijeta i posljedice na Iberski poluotok. Habzburška dinastija na španjolskom prijestolju. Širenje vlasti na dijelove Europe. Odnos prema Osmanskom carstvu. Erazmo i erazmizam i njihova povezanost sa hispanskim svijetom.
  14. Početak Zlatnog vijeka španjolske kulture. Novi filološki studiji. Vrste romana i njihovi čitatelji i slušatelji. Povjesničari i moralisti. Španjolci u drugim dijelovima Europe. Humanisti i politička misao vezana uz humanizam.
  15. Termin rezerviran za studentska pitanja, pojašnjenja i kolokvij.

Ishodi učenja
  1. Opisati i analizirati na španjolskome jeziku književna djela španjolske i hispanskoameričke književnosti te kulturne pojave u kontekstu.
  2. Pokazati da poznaje i razumije temeljne pojmove i probleme historiografije Iberskog prostora od prapovijesti do kraja 17. stoljeća.
  3. Izložiti i objasniti osnovne povijesne, društvene, kulturne i ine čimbenike koji su u dugotrajnom povijesnom procesu oblikovali današnje društvo na Iberskom poluotoku.
  4. Prepoznati i objasniti književne fenomene u njihovom povijesnom kontekstu.
  5. Identificirati i objasniti društvene, kulturne i povijesne čimbenike konteksta relevantna za aktivan odnos prema jeziku, umjetnosti, kulturi i društvu hispanskog svijeta.
  6. Opisati najvažnije kulturne projekte i izdvojiti najvažnija književna djela nastala na Iberskom poluotoku do početka Zlatnog vijeka.
  7. Usporediti specifičnosti iberskog srednjevjekovnog svijeta s europskim srednjovjekovljem.
Metode podučavanja
Izravno poučavanje i interaktivno učenje. U realizaciji kolegija koristit će se i metode prezentacije uz pomoć suvremenih tehničkih pomagala (power point, dokumentarni filmovi i sl.).
Metode ocjenjivanja
Kontinuirano praćenje na seminarskoj nastavi. Provjera čitanja obvezatnih tekstova u obliku 2 pisana kolokvija tijekom semestra i završni pismeni ispit. Student može pristupiti pismenom ispitu tek nakon izvršenih obveza u okviru kolegija tj. savladane literature iz zbirke odabranih tekstova i predanih svih zadaća tijekom semestra.

Obavezna literatura
  1. Gordana Matić, Kronologija povijesnih i kulturnih događaja na Iberskom poluotoku od prapovijesti do kraja XVI. stoljeća (priručnik za studente hispanistike)
  2. Poema de Mio Cid, Clásicos adaptados, Anaya, Madrid, 2003.
  3. Fernand Braudel, Gramatika civilizacija, u Civilizacije kroz povijest, Globus, Zagreb 1990., str. 37.-64.
  4. Jacques Le Goff, Srednjevjekovni imaginarij, Antibarbarus, Zagreb, 1993. (uvod i jedno poglavlje)
  5. Juan Ruiz, Arcipreste de Hita, Libro de buen amor, Lectura Eli, Nivel 2, Recanati, 2014.
  6. La Celestina, Lecturas clásicas graduadas, Edelsa, Madrid, 2000.
  7. Valdeón, Pérez, Juliá: «La monarquía católica» u Historia de España, Espasa Calpe, Madrid, 2007. str. 273.-278. (hrvatski prijevod teksta)
Dopunska literatura
  1. Bajo Álvarez/Pecharromán, Historia de España, SGEL, Madrid, 2000.
  2. Historia de la literatura española, Vol. I, „Edad Media“, Everest, León, 2005.
  3. Fernand Braudel, Sredozemlje i sredozemni svijet u doba Filipa II., Antibarbarus, Zagreb, 1997.
  4. Djelo anonimnog autora, Lazarillo de Tormes, Mladost, Zagreb, 1951.
  5. Miguel de Cervantes: «Don Quijote» (10 prvih poglavlja) – bilo koje izdanje
  6. Pierre Vilar: Historia de España, Grupo editorial Grijalbo, Barcelona, 1981.: I. poglavlje: “El Medio Natural y los Orígenes del Hombre”
  7. Julio Valdeón: «Economía, sociedad e instituciones» u časopisu Cuadernos historia 16, El Califato de Córdoba, Br. 102, Madrid, 1985., str.18.-26.
  8. Julio Valdeón Baruque: «Entre la Antigüedad y la Edad Media: el reino visigodo» u La España Medieval, Actas Editorial, Madrid, 2003
  9. Ángel de Prado Moura: “El establecimiento del Santo Oficio en España”, u El tribunal de la Inquisición en España (1478-1834), Editorial Actas, Madrid, 2003.

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Španjolski jezik i književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar