Naziv
Suvremeni hispanski svijet
Organizacijska jedinica
Odsjek za romanistiku - Španjolski
ECTS
2
Šifra
265903
Semestri
zimski
Nastavnici
Satnica
Seminar
30

Cilj
Upoznati studente s konceptima „heterogenosti“, „transkulkturacije“, „kulturalne hibridnosti“, „hegemonije“, „drugosti“ i sl. i njihovom primjenom u hispanskom kontekstu. Upoznati se s kulturnim fenomenima, kao i problemima s kojima se suočava hispanski svijet od kojih su mnogi posljedica kolonijalne prošlosti hispanskoameričkih zemalja. Upoznati neke od reprezentativnih teorijskih tekstova iz područja latinskoameričkih kulturalnih studija, te usvojiti osnovne modele, metode i tehnike opisivanja i predstavljanja društveno-povijesnih i kulturalnih fenomena obrađenih u okviru kolegija.
Sadržaj
  1. Mapiranje hispanskog svijeta: rasprostranjenost španjolskog jezika i kulture u svijetu. Povijesni kontekst.
  2. Teme iz španjolske povijesti: Interkulturalni susreti. Arapsko osvajanje Iberskog poluotoka. Cortés i Azteci. Pizarro i Inke.
  3. Kulturalna hibridnost. Prvi kulturalni mestici: Malinche i Garcilaso de la Vega El Inca.
  4. Španjolski građanski rat i njegove posljedice u književnosti i izvedbenim umjetnostima.
  5. Hispanskoamerički književni boom. Magijski realizam, čudesno stvarno, fantastična stvarnost.
  6. Tranzicija u Španjolskoj: Pedro Almodóvar i „la movida“.
  7. Hibridne umjetničke forme: mudéjar, američki barok, meksički muralizam.
  8. Religijski sinkretizam u Hispanskoj Americi. La llorona.
  9. Vojni režimi u Hispanskoj Americi: Film No (2012) redatelja Pabla Laraína, Roberto Bolaño Nocturno de Chile (odabrani ulomci).
  10. Nasilje i narkosvijet u kulturi: narcocorridos, narconovela, narcocine.
  11. Granice u hispanskom svijetu. Problem migracija.
  12. Položaj žene i femicid u suvremenom hispanskom svijetu. Pogled kroz književnost i umjetnost.
  13. Gastroliteratura. Pepe Carvalho, detektiv-hedonist. Najbolja jela iz romana Kao voda za čokoladu (1989) Laure Esquivel.
  14. Uglazbljena poezija: Španjolski i latinskoamerički kantautori 20.-og stoljeća.
  15. Termin rezerviran za studentska izlaganja, pitanja i ponavljanje.

Ishodi učenja
  1. Opisati i protumačiti kulturne i društveno-povijesne fenomene koji su obilježili hispanska društva, povijest i kulturu tijekom 20. i 21. stoljeća.
  2. Smjestiti hispanske društveno-političke i kulturne fenomene u europski i svjetski kulturni i historiografski okvir.
  3. Prepoznati i vrednovati relevantne primarne i sekundarne izvore informacija i adekvatno ih koristiti u procesu razvijanja znanja i tumačenja tekstova, te ih moći prenijeti na druga srodna područja i probleme.
  4. Primijeniti koncepte poput „heterogenosti“, „transkulkturacije“, „kulturalne hibridnosti“, „hegemonije“, „drugosti“ i sl. u tumačenju specifičnih društveno-političkih i kulturalnih fenomena u hispanskom kontekstu.
  5. Prezentirati stručnjacima i laicima osnovne informacije iz područja hispanskih književnosti, lingvistike, kulture i društava.
Metode podučavanja
Izravno poučavanje na predavanjima i interaktivno vođeno učenje uz pomoć suvremenih tehničkih pomagala (power point, dokumentarni i igrani filmovi i sl.). Studenti na svakom predavanju dobivaju jednostavnije zadatke: provjeru određenih podataka, čitanje kraćih tekstova primarne i sekundarne literature i sl. Također dobivaju teme koje će proučavati tijekom semestra i na kraju ih usmeno predstaviti.
Metode ocjenjivanja
Uvjeti za pristupanje ispitu su redovito pohađanje nastave na seminarima (najviše 3 izostanka) te usmeno izlaganje odabrane teme. Ocjena usmenog izlaganja tvori 30% ocjene na predmetu, a uvjet je za izlazak na pismeni ispit. Aktivnost na satu može utjecati na konačnu ocjenu tj. može je uvećati do maksimalno 15%, ovisno o kvaliteti aktivnosti. Završni ispit sastoji se od pismenog ispita, koji nosi 70% ocjene, na kojemu student u dužim odgovorima na složena pitanja pokazuje koliko je ovladao propisanom građom.

Obavezna literatura
  1. Juan-Navarro, Santiago, Torres Pou Joan (eds.): Memoria histórica, géneros e interdisciplinariedad: Los estudios culturales hispánicos en el siglo XXI, Editorial Biblioteca Nueva, Madrid, 2008. (odabrani dijelovi).
  2. Szurmuk, Mónica, Mckee Irwin, Robert (coor.), Diccionario de estudios culturales latinoamericanos, Siglo XXI Editores, México, 2009. (odabrani dijelovi)
  3. During, Simon (ed.), The Cultural Studies Reader, Routledge, 2007
  4. Polić Bobić, Mirjana: Rađanje hispanskoameričkog svijeta, Naklada Ljevak, Zagreb 2008. (odabrani dijelovi).
  5. Ulomci iz raznih književnih tekstova u hrvatskom prijevodu.
  6. Diccionario de términos clave de ELE. Instituo Cervantes.
Dopunska literatura
  1. Casani, Daniel, La cocina de la escritura. Barcelona: Anagrama, 1995. Walsh, Catherine (ed.), Estudios culturales latinoamericanos. Retos desde y sobre la región andina, Universidad andina Simón Bolívar, Quito, 2003.

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Španjolski jezik i književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Zimski semestar