Naziv
Ortoepija hrvatskog jezika
Organizacijska jedinica
Odsjek za fonetiku
ECTS
4
Šifra
265955
Semestri
zimski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15
Govorne vježbe
15

Cilj
Cilj je kolegija da studenti steknu temeljno znanje o varijetetima hrvatskoga jezika na temelju suvremene ortoepske literature te da kritički promišljaju o specifičnim ortoepskim pitanjima u hrvatskome jeziku. Drugi je cilj kolegija da studenti na vježbama nauče prepoznati i ostvariti sve naglaske hrvatskoga standardnoga jezika te da usvoje opći hrvatski izgovor.
Sadržaj
  1. P1 Uvodno predavanje o kolegiju. Studentske obveze P2 Predstavljanje semestralnoga plana rada; Podjela seminarskih zadataka; raspoređivanje studenata u manje radne skupine V1 Studijsko akustičko snimanje studenata.
  2. P3 Govor i jezik; fonetska transkripcija govora; temeljna ortoepska terminologija. P4 Definiranje ortoepije i hrvatske ortoepske norme: svrha i ciljevi. V2 Transkripcija verificiranih zvučnih primjera govora (široka i uska analiza).
  3. P5 Standardni varijetet; elastična stabilnost; osnovica hrvatskoga standardnoga jezika. P6 Opća naglasna pravila 1 – distribucijska naglasna pravila hrvatskoga jezika. V3 Preliminarni slušni test prepoznavanja naglasaka hrvatskoga standardnoga jezika.
  4. P7 Ortoepska pravila u izgovoru suglasnika i samoglasnika. P8 Jezik kao prostor varijeteta – povijesni, regionalni, društveni i situacijski čimbenici. V4 Vježbe prepoznavanja naglasaka hrvatskoga standardnoga jezika na verificiranim zvučnim zapisima govora – primjeri s različitom razinom redukcije lingvističkoga materijala – razina 1.
  5. P9 Varijeteti hrvatskoga jezika: visoki i niski varijetet, neutralni varijetet. P10 Pogledi na naglasnu normu – tradicionalna, deskriptivna i centralna struja. V5 Vježbe prepoznavanja naglasaka hrvatskoga standardnoga jezika na verificiranim zvučnim zapisima govora – primjeri s različitom razinom redukcije lingvističkoga materijala – razina 2.
  6. P11 Razilaženja u normativnim priručnicima hrvatskoga standardnoga jezika. P12 Opća naglasna pravila 2: Paradigmatske promjene mjesta, tona i trajanja. V6 Vježbe prepoznavanja naglasaka hrvatskoga standardnoga jezika na verificiranim zvučnim zapisima govora – primjeri s različitom razinom redukcije lingvističkoga materijala – razina 3.
  7. P13 Ortoepska norma u javnome govoru – kodeks i uzus. P14 Pisani kolokvij – provjera slušne percepcije naglasaka hrvatskoga jezika. V7 Vježbe naglasne produkcije na unaprijed obilježenim primjerima (obilježeni naglasci i zanaglasne dužine) – leksička razina.
  8. S1 IPA uska i široka transkripcija: izgovor glasnika i naglasaka hrvatskoga jezika. S2 Naglasak i njegove funkcije; podjela jezika s obzirom na mjesto i ton naglaska. V8 Vježbe naglasne produkcije na unaprijed obilježenim primjerima (obilježeni naglasci i zanaglasne dužine) – rečenična razina.
  9. S3 Funkcionalni stilovi hrvatskoga standardnoga jezika. S4 Distribucijska naglasna pravila i odstupanja od njih – naglasne dvostrukosti, silazni ton nepočetnoga sloga. V9 Vježbe naglasne produkcije na neobilježenim primjerima – rečenična razina.
  10. S5 Ortoepska pravila u izgovoru suglasnika i samoglasnika i odstupanja od njih (tipičan govor: regionalnost, hipo- i hiperkorektnost; atipičan govor). S6 Standradni jezik i organski idiom. V10 Slušna procjena ortoepske norme u javnome govoru.
  11. S7 Neslaganja naglasne normativistike i prakse. S8 Sociofonetska istraživanja hrvatske ortoepske norme. V11 Prozodijske karakteristike glasnika, sloga i riječi.
  12. S9 Razilaženja u normativnim priručnicima hrvatskoga standardnoga jezika. S10 Opća naglasna pravila 2: Paradigmatske promjene mjesta, tona i trajanja. V12 Analiza verificiranih zvučnih govornih primjera paradigmatskih naglasnih promjena.
  13. S11 Analiza provedbe ortoepske norme u javnome govoru. S12 Analiza govornih snimki na početku i kraju kolegija. (međusobna evaluacija – 1. dio) V13 Studijsko akustičko snimanje studenata.
  14. S13 i S14 Pisani kolokvij – provjera teorijskoga znanja. V14 Analiza govornih snimki na početku i kraju kolegija. (međusobna evaluacija – 2. dio)
  15. P15 i S 15 Ishodi učenja na razini predmeta i programa; prijedlog konačnih ocjena. V15 Anketiranje studenata o aktivnostima i iskustvu sudjelovanja na kolegiju.

Ishodi učenja
  1. 1. Slušno prepoznati, izgovoriti i obilježiti hrvatske standardne naglaske i zanaglasnu dužinu.
  2. 2. Primijeniti znanja o paradigmatskim smjenama mjesta, tona i trajanja.
  3. 3. Analizirati provođenje ortoepske norme u javnom govoru.
  4. 4. Objasniti prozodijske karakteristike glasnika, sloga i riječi.
  5. 5. Primijeniti ortoepska pravila u izgovoru suglasnika i samoglasnika.
  6. 6. Kritički analizirati i uspoređivati naglasak u normativnim priručnicima hrvatskoga jezika.
  7. 7. Opisati neslaganja naglasne normativistike i prakse.
Metode podučavanja
predavanja, seminari i vježbe
Metode ocjenjivanja
Polaganje kolokvija – 70%
Seminarski rad – 30%
Ukupno: = 100%

Značenje ocjena: 60 – 70% = dovoljan (2); 71-80% = dobar (3); 81-90% = vrlo dobar (4); 91-100% = izvrstan (5)

Obavezna literatura
  1. Martinović, B. (2014). Na putu do naglasne norme (oprimjereno imenicama). Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada; Sveučilište Jurja Dobrile u Puli. (odabrana poglavlja).
  2. Škarić, I. (2006). Hrvatski govorili! Zagreb: Školska knjiga.
Dopunska literatura
  1. Vukušić, S. (2006.) Naglasak u hrvatskome književnom jeziku. Globus
  2. Barić et al. (1979). Priručna gramatika hrvatskoga književnog jezika. Zagreb: Školska knjiga.
  3. Lončarić, M. i Vukušić, S. (1998). Fonologija. U M. Lončarić (ur.), Hrvatski jezik, 75-90. Opole: Uniwersytet Opolski – Instytut Filologii Polskiej
  4. Magner, T. F., Matejka, L. (1971). Word accent in modern serbo-croatian. The Pennsylvania State University – University Park and London: The Pennsylvania State Univ. Press.
  5. Silić, J., Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika – sintaksa, morfologija, fonologija. Zagreb: Školska knjiga.
  6. Babić, S. (1991). Tvorba riječi u hrvatskom književnom jeziku. Zagreb: HAZU i Globus
  7. Barić, E. et al. (1999). Hrvatski jezični savjetnik. Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, Pergamena, Školske novine
  8. Barić, E. et al. (1995). Hrvatska gramatika. Zagreb: Školska knjiga
  9. Brabec, I., Hraste, M., Živković, S. (1970). Gramatika hrvatskosrpskoga jezika, IX izdanje. Zagreb: Školska knjiga.9. Brabec, I., Hraste, M., Živković, S. (1970). Gramatika hrvatskosrpskoga jezika, IX izdanje. Zagreb: Školska knjiga.
  10. Brozović, D. (1957/58). O normiranju književnih naglasaka. Jezik, 6, 65-72.
  11. Brozović, D. (1963/64). Prodor u naš ortoepski standard. Jezik, 11, 144-153.
  12. Škavić, Đ. (1996). Naglasci glagola na –avljati. Jezik 43, 139-142.
  13. Varošanec-Škarić, G. i Škavić, Đ. Neutralizacija kratkouzlaznoga i kratkosilaznoga naglaska u suvremenom hrvatskom prihvaćenom izgovoru. Govor XVIII, 2,87-104.
  14. Varošanec-Škarić, G. (2003). Prenošenje silaznih naglasaka na proklitiku u općem prihvaćenom hrvatskom izgovoru. Govor XX, 1-2, 469-489.
  15. Silić, J. (1997). Razgovorni stil hrvatskoga standardnoga jezika. Kolo, VI, 4, 483-495.
  16. Van der Hoorst, J. (2016). Propast standardnoga jezika: Mijena u jezičnoj kulturi Zapadne Europe. Zagreb: Srednja Europa.
  17. Martinović, B. (2014). Na putu do naglasne norme: oprimjerno imenicama. Pula: Hrvatska sveučilišna naklada, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.
  18. Martinović, B.; Pletikos Olof, E.; Vlašić Duić, J. (2021). Naglasak na naglasku. Pula: Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.
  19. Silić, J. (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.
  20. Bašić, I.; Grković, D. (2018). Naglašavanje posuđenica iz španjolskoga jezika kod vokalnih profesionalaca HRT-a. U: Jezik i njegovi učinci: Stolac, Diana; Vlastelić, Anastazija (ur.). Zagreb: Srednja Europa, HDPL, str. 33-46.
  21. Bašić, I; Grković, D. (2017). Naglašavanje posuđenica iz španjolskoga jezika u hrvatskim rječnicima. Govor, 34, 1; 71-90 doi:10.22210/govor.2017.34.04.
  22. Landau, E., Lončarić, M., Horga, D., Škarić, I. (1999). Croatian. U Handbook of the International Phonetic Association, Cambridge University press, 66-69.
  23. Martinović, B. (2017). Kodifikacija hrvatske naglasne norme (ili kako naši priručnici govore). Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, 43, 1; 95-106.
  24. Martinović, B.; Pletikos Olof, E.; Vlašić Duić, J. (2021). Naglasak na naglasku. Pula: Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.
  25. Sokolić, N.; Grković, D.; Pavić, I. (2016). Barselona ili Barfelona? U: Metodologija i primjena lingvističkih istraživanja: zbornik radova 29. međunarodnoga znanstvenog skupa Hrvatskoga društva za primijenjenu lingvistiku (HDPL-a): Udier, Sanda Lucija; Cergol Kovačević, Kristina (ur.). Zagreb: Srednja Europa; Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku, str. 409-425.

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Fonetika, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 3. semestar