Naziv
Jezik i neuroznanost
Organizacijska jedinica
Primijenjena kognitivna znanost
ECTS
5
Šifra
266310
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
30

Cilj
Kolegij Jezik i neuroznanost bavi se jezikom kao odrazom neuro-bioloških procesa u ljudskome mozgu koji su zaslužni za tvorbu
značenja u najširemu smislu. Jezik se ovdje promatra kao sustav čija je najvažnija sastavnica značenje. Kolegij uzima
značenjske odnose (antonimiju, sinonimiju, polisemiju) kao polazište za otkrivanje značenja, kako je ono proizvod cijelog
jezičnog sustava, ali i kako je ono odraz mišljenja. S obzirom na to, kolegij je pozicioniran u kognitivno-lingvistički teorijski okvir
koji se oslanja o neuroznanstvena istraživanja u koja je uključena jezična sastavnica kako bi se bolje razumjela spona jezika i
mišljenja. Polazeći od semantički utemeljenih značenjskih odnosa, kolegij propituje jezične znakove i strukture kao dijelove umreženoga sustava pojmova koji su proizvod neuro-biološke aktivnosti ljudskoga mozga. U tu svrhu se razmatraju različite
lingvističke i neuroznanstvene metode i alati (upitnici, EEG, MEG, fMRI, itd.) koji u sinergiji mogu ponuditi odgovore na široko
postavljena istraživačka pitanja o tome kako funkcionira jezik u ljudskome mozgu, i što bi nam takvi odgovori mogli reći o
čovjeku.
Sadržaj
  1. Uvod u kolegij.
  2. Jezik i značenje.
  3. Jezik i ljudski mozak.
  4. Kako ljudski mozak obrađuje jezik: polisemija i utjelovljenje.
  5. Kako ljudski mozak obrađuje jezik: metafora i metonimija.
  6. Jezik kao kognitivni proces: kategorizacija.
  7. Jezik kao kognitivni proces: antonimija.
  8. Prvi kolokvij.
  9. Metode i alati za istraživanje jezika 1.
  10. Metode i alati za istraživanje jezika 2.
  11. Studentski projekt: izrada poster prezentacije - odabir teme.
  12. Neuroznanstveni alati u istraživanju jezika 1.
  13. Neuroznanstveni alati u istraživanju jezika 2.
  14. Poster prezentacije.
  15. Završni kolokvij.

Ishodi učenja
  1. Objasniti ulogu jezika kao sustava u mišljenju te putem jezičnih međuodnosa preispitati povezanost određenih regija u ljudskom mozgu.
  2. Analizirati umreženost pojmova putem umreženosti jezičnih jedinica, osobito kroz semantički utemeljene značenjske odnose.
  3. Vrednovati različite uobičajene istraživačke metode i alate koji se rabe u lingvistici i neuroznanosti, a koji uključuju jezičnu sastavnicu.
  4. Samostalno prikupiti relevantnu znanstvenu i stručnu literaturu za postavljanje vlastitog multidisciplinarnog istraživačkog pitanja.
  5. Samostalno osmisliti vlastiti istraživački problem te odrediti načine njegovog propitivanja u skladu s uzusima i etičkim načelima znanstvenog istraživanja.
Metode podučavanja
predavanja, seminarska nastava
Metode ocjenjivanja
pohađanje nastave, dva kolokvija, poster prezentacija

Obavezna literatura
  1. Croft, William, Alan D. Cruse. 2004. Cognitive linguistics. Cambridge University Press
  2. Lakoff, George. 1987. Women, fire, and dangerous things: what categories reveal about the mind. The University of Chicago Press
  3. Varela, Francisco J., Evan Thompson, Eleanor Rosch. 1993. The embodied mind: cognitive science and the human experience. The MIT Press
  4. Cruse, Alan D. 2000. Meaning in language: an introduction to semantics and pragmatics. Oxford University Press
  5. Lakoff, George, Mark Johnson. 1980. Metaphors we live by. The University of Chicago Press
  6. Jones, Steven, M. Lynn Murphy, Carita Paradis, Caroline Willners. 2012. Antonyms in English: construals, constructions, and canonicity. Cambridge University Press
Dopunska literatura
  1. Withaker, Harry. 2010. Concise encyclopedia of brain and language. Elsevier Ltd.
  2. Bookheimer, Susan. "Functional MRI of language: new approaches to understanding the cortical organization of semantic processing". In: Annual Review of Neuroscience 2002.25:151-188

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Primijenjena kognitivna znanost, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 3. semestar