Naziv
Psiholingvistički modeli i teorije
Organizacijska jedinica
Klinička lingvistika i fonetika
ECTS
5
Šifra
266243
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Predmetu je cilj temeljni pregled aktualnih istraživanja u psiholingvistici – proučavanje psiholoških/neuropsiholoških aspekata ljudskog jezika. Istražit će se proizvodni i perceptivni modeli mentalne obrade jezika bazirani na podacima o obradi jezika i govornoj izvedbi kod osoba s jezičnim poteškoćama (u usporedbi s podacima za osobe s urednim jezičnim statusom). Nadalje će se upoznati osnovna potpodručja psiholingvistike, uključujući biološke osnove jezika, percepciju govora, mentalni leksikon, obrada riječi i rečenice itd. Ispitat će se metode korištene u psiholingvističkim istraživanjima i interpretirati rezultati koji su takvim metodama dobiveni te prodiskutirati na koji način ti podaci pridonose razvoju glavnih teorija i modela u psiholingvistici.
Sadržaj
  1. PREDAVANJE: Načela psiholingvističkog pristupa jeziku – jezična upotreba SEMINAR: Upoznavanje sa seminarskim načinom rada; pristup literaturi i različitim tipovima seminarskih zadataka
  2. PREDAVANJE: Jezična produkcija i recepcija – modaliteti jezične upotrebe SEMINAR: Ciljana rasprava temeljena na pročitanom zadanom tekstu
  3. PREDAVANJE: Metode psiholingvističkih istraživanja, varijable i učinci SEMINAR: Demonstracija odabrane psiholingvističke metode
  4. PREDAVANJE: Modeli pamćenja SEMINAR: Demonstracija odabrane psiholingvističke metode
  5. PREDAVANJE: Modularnost ili interaktivnost SEMINAR: Podjela tema i pripadajuće literature za pisani seminarski rad
  6. PREDAVANJE: Modeli prepoznavanja riječi – leksički priziv (govorena vs. pisana riječ) SEMINAR: Vođena raprava na temelju zadanog teksta
  7. PREDAVANJE: Proizvodni modeli il leksikalizacija SEMINAR: Vođena rasprava na temelju zadanog teksta
  8. PREDAVANJE: Mentalni leksikon – centralna komponenta u procesiranju prirodnog jezika SEMINAR: Vođena rasprava na temelju zadanog teksta
  9. PREDAVANJE: Unutarnja struktura mentalnog leksikona SEMINAR: Kratka izlaganja pisanih seminarskih radova i diskusija
  10. PREDAVANJE: Jedinice pohranjivanja i procesiranja; razine organizacije SEMINAR: Kratka izlaganja pisanih seminarskih radova i diskusija
  11. PREDAVANJE: Poteškoće u razumijevanju jezika (afazije, ...) SEMINAR: Odabir teme i podjela zadataka za projektni zadatak
  12. PREDAVANJE: Poteškoće u jezičnoj proizvodnji – govorne pogreške SEMINAR: Priprema jezičnog/govornog materijala za testiranje ciljane skupine ispitanika
  13. PREDAVANJE: Govorne pogreške – klasifikacija SEMINAR: Priprema sociodemografskog upitnika i obrasca za informirani pristanak za sudjelovanje u istraživanju
  14. PREDAVANJE: Govorne pogreške – korpusi i eksperimentalni pristup SEMINAR: Analiza i interpretacija dobivenih rezultata
  15. PREDAVANJE: Interpretacija pogrešaka u okviru modela govorne proizvodnje SEMINAR: Prikaz provedenog istraživanja/projektnog zadatka

Ishodi učenja
  1. Analizirati aktualne teorije i modele jezične i govorne percepcije i produkcije
  2. Argumentirano procijeniti prednosti i nedostatke psiholingvističkih teorija i modela u kontekstu različitih jezično-govornih atipičnosti
  3. Primijeniti psiholingvističke metode u istraživanju jezičnih i govornih poteškoća djece i odraslih
  4. Integrirati fonetske tehnike u istraživanju psiholingvističkih aspekata jezičnih i govornih poteškoća djece i odraslih
Metode podučavanja
Predavanja, seminari i samostalni zadatci.
Metode ocjenjivanja
Pohađanje nastave, izrada seminarskih zadataka, polaganje ispita.

Obavezna literatura
  1. Erdeljac:, V. (2009). Mentalni leksikon: modeli i činjenice, Ibis grafika d.o.o., Zagreb. 61-273.
  2. Levelt, W. J. (1989). Speaking: From intention to articulation. Cambridge: MIT press. 318-363.
  3. Warren, P. (2013). Introducing Psycholinguistics, Cambridge University Press, N.Y.
  4. Poulisse, N. (1999). Slips of the tongue: Speech errors in first and second language production (Vol. 20). John Benjamins Publishing. 5-33.
  5. Baars, B. J. (1992). A dozen competing-plans techniques for inducing predictable slips in speech and action. In Experimental slips and human error). Springer, Boston, MA. 129-150
  6. Stemberger, J. P. (1992). The reliability and replicability of naturalistic speech error data. U: Experimental slips and human error. Springer, Boston, MA. 195-215.
Dopunska literatura
  1. Končan izbor dopunske literature ovisit će o odabranim seminarskim temama.

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Klinička lingvistika i fonetika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1. semestar