Naziv
Temelji govornih znanosti
Organizacijska jedinica
Primijenjena kognitivna znanost
ECTS
5
Šifra
266253
Semestri
zimski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Govorne vježbe
15

Cilj
Ciljevi predmeta su upoznati studente s govorom stavljajući ga u kontekst međudisciplinarnih pristupa (fonetskog, lingvističkog, psihološkog, biološkog i motoričkog, neuroznanstvenog itd.); prikazati temeljne metode i načine analize govora; upoznati studente s osnovama percepcije, proizvodnje i razvoja govora te njihovom ulogom u kognitivnoj znanosti; osvijestiti osnovna istraživačka pitanja unutar govornih znanosti te potencijalnim mogućnostima njihova rješavanja uz uporabu tehnologije u međudisciplinarnim istraživačkim ili tehnološkim timovima.
Sadržaj
  1. P: Određenje govora. Proučavanje govora iz različitih disciplina. S: Upoznavanje s načinom rada, aktualnom zbirkom članaka za seminarske rasprave. V: Posjet laboratorijima za proučavanje govora.
  2. P: Tradicionalni i suvremeni pristupi proučavanju govora. Odnos govora i jezika. S: Rasprava na temu: Osnove fonetike. V: Alati za analizu govora.
  3. P: Akustička analiza govora – parametri. S: Rasprava na temu: Što se u govoru objektivno mjeri? V: Bilježenje govornog signala.
  4. P: Percepcija govora. S: Rasprava o aktualnim istraživanjima iz percepcije govora. V: Perceptivni eksperimenti.
  5. P: Kognitivna znanost o slušanju S: Rasprava na temu: Pojava kognitivne znanosti o slušanju /Slušnog kognitivnog okvira V: Procjena sluha i slušanja.
  6. P:Psihoakustika S: Rasprava na temu o povezanosti psihoakustike i kvalitete života. V: Demonstracije različitih psihoakustičkih fenomena.
  7. P: Istraživačka pitanja iz područja percepcije govora S: Rasprava na temu o odnosu percepcije i novih tehnologija V: Objektivne i subjektivne metode procjene sluha.
  8. P: Proizvodnja govora S: Rasprava na temu iz područja proizvodnje govora. V: Osvještavanje motoričkih sposobnosti govornog trakta.
  9. P: Instrumentalne metode i tehnike istraživanja proizvodnje govora S: Rasprava na temu o primjeni i prednostima instrumentalnih metoda za istraživanje govora. V: Demonstracije instrumentalnih metoda.
  10. P: Istraživačka pitanja iz područja proizvodnje govora S: Rasprava na temu iz područja proizvodnje govora. V: Primjena instrumentalnih metoda u istraživanjima i praksi.
  11. P: Razvoj govora – razvoj perceptivnih kategorija i reprezentacija te razumijevanja S: Rasprava na temu iz područja razvoja percepcije. V: Ispitivanje razvoja percepcije i razumijevanja.
  12. P: Razvoj govora – razvoj i usklađivanje motoričkih i kognitivnih sustava. S: Rasprava na temu o odnosu (dinamičkih) sustava tijekom razvoja govora. V: Studija slučaja.
  13. P: Istraživačka pitanja iz područja razvoja govora S: Rasprava o aktualnim istraživačkim pitanjima. V: Studija slučaja (2)
  14. P: Poremećaji govora i slušanja. S: Rasprava o temi slušnog procesiranja. V: Studija slučaja (3).
  15. P: Primjena tehnologije kod slušnih i govornih poremećaja. S: Rasprava o različitim slušnim i govornim pomagalima. V: Prikazi uporabe slušnih pomagala.

Ishodi učenja
  1. Objasniti govor iz perspektiva različitih disciplina.
  2. Opisati načine proizvodnje i primanja govora.
  3. Objasniti proces razvoja govora.
  4. Nabrojati akustičke parametre za analizu govornog zvuka i povezati ih s percepcijom govora.
  5. Nabrojati aktualna istraživačka pitanja iz područja percepcije, proizvodnje i razvoja govora.
  6. Opisati istraživačke metode u govornim znanostima i mogućnosti njihove primjene u izradi ciljanih tehnoloških rješenja.
Metode podučavanja
Predavanja, seminari, vježbe, mješovito e-učenje, laboratorij
Metode ocjenjivanja
Pisani i usmeni ispit. Sudjelovanje u seminarskim raspravama. Sudjelovanje na vježbama.

Obavezna literatura
  1. Hardcastle, W. J., & Gibbon, F. E. (Eds.). (2013). The handbook of phonetic sciences (2. ed.,). Wiley-Blackwell. Selected chapters
  2. Holt, L. L., & Lotto, A. J. (2008). Speech Perception Within an Auditory Cognitive Science Framework. Current Directions in Psychological Science, 17(1), 42–46. https://doi.org/10.1111/j.1467-8721.2008.00545.x
  3. Laver, J. (1994). Principles of phonetics. Cambridge University Press. Selected chapters
  4. Müller, N., & Ball, M. J. (Eds.). (2013). Research methods in clinical linguistics and phonetics: A practical guide. John Wiley & Sons.
  5. Styler, W. (2023). Using Praat for linguistic research. Version 1.9.2. Retrieved from: 0 http://savethevowels.org/praat
  6. Pisoni, D. B., & Remez, R. E. (2005). The handbook of speech perception. Blackwell Pub. Selected chapters.
Dopunska literatura
  1. Reader collection for seminar discussions. Updated each academic year.

Obavezan predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Primijenjena kognitivna znanost, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 3. semestar