Naziv
Prevencija jezično-govornih poteškoća i poboljšanje kvalitete života
Organizacijska jedinica
Klinička lingvistika i fonetika
ECTS
4
Šifra
266260
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Naučiti studente nabrojiti i prepoznati prediktore za jezične, govorne i slušne teškoće.
Naučiti studente osmisliti vježbe za očuvanje glasa, odražavanje govornog aparata zdravim te vježbe za razvoj općih kognitivnih i intelektualnih sposobnosti.
Naučiti studente izraditi mišljenje i prijedlog daljnjega postupanja u radu s osobama s potencijalnim jezičnim, govornim i/ili slušnim teškoćama.
Naučiti studente povezati jezične, govorne i slušne sposobnosti s općim biomehaničkim, intelektualnim, kognitivnim i emocionalnim procesima i sposobnostima.
Naučiti studente prepoznati čimbenike koji utječu na kvalitetu života osobe s obzirom na vrstu jezične, govorne i/ili slušne teškoće.
Sadržaj
  1. 2P – Osnovne informacije o kolegiju (obveze studenata: pohađanje nastave, način testiranja znanja kod studenata, literatura, način izvođenja nastave). 1S – Predstavljanje nastavnika koji će sudjelovati na kolegiju s kratkim uvodom u teme koje će biti obrađene na kolegiju.
  2. 2P – Jezični korelati za određene poremećaje i teškoće. 1S – Vođeni razgovor na temu jezičnih koralata za određene poremećaje i teškoće – primjeri u tekstualnom i auditivnom obliku zapisa.
  3. 2P – Prevencija jezičnih poteškoća, predstavljanje vježbi za razvijanje općih kognitivnih i intelektualnih sposobnosti. 1S – Vođeni razgovor na temu kvalitete života osoba s jezičnim teškoćama – ciljevi, očekivanja, standardi i brige osobe s jezičnim teškoćama.
  4. 2P – Fiziološko i patološko starenje slušno-govorne funkcije, čimbenici rizika i važnost rane dijagnostike oštećenje, organsko i funkcijsko odstupanje. 1S – Vođeni razgovor na temu slušnih korelata za određene poremećaje i teškoće – primjeri u tekstualnom i auditivnom obliku zapisa.
  5. 2P – Prevencija slušnih poteškoća, predstavljanje vježbi za razvijanje slušanja i općih kognitivnih i intelektualnih sposobnosti. 1S – Vođeni razgovor na temu kvalitete života osoba sa slušnim teškoćama – ciljevi, očekivanja, standardi i brige osobe sa slušnim teškoćama, kvaliteta života roditelja djece sa slušnim teškoćama.
  6. 2P – Govorni korelati za određene poremećaje i teškoće. 1S – Vođeni razgovor na temu govornih korelata za određene poremećaje i teškoće – govorne mane, govorni poremećaji.
  7. 2P – Razvoj slušanja i govorno-jezičnih sposobnosti u djeteta – fiziologija i patofiziologija, uloga slušne i govorne funkcije/osjetila u sustavu za osjet prostora, spaciocepciji te njihov odnos s ostalim osjetilima/funkcijama u tom sustavu. 1S – Vođeni razgovor na temelju auditivnih snimki govora osobe s govornim teškoćama, prijedlog vježbi za razvijanje govornih sposobnosti.
  8. 2P – Utjecaj različitih biomehaničkih procesa u razvoju (a)tipičnoga govora. 1S – Vođeni razgovor na temu prevencije različitih govorno-jezičnih teškoća – EPG snimke, audio snimke.
  9. 2P – Prevencija govorno jezičnih teškoća, kvaliteta života osoba s govorno-jezičnim teškoćama. 1S – Vođeni razgovor na temu vježbi za prevenciju i korekciju govora osoba s govorno-jezičnim teškoćama.
  10. 2P – Glasovne poteškoće i njihova prevencija, utjecaj životnih navika na zdravlje glasa i vokalnog trakta, savjeti za očuvanje glasa. 1S – Vođeni razgovor na temu glasovnih poteškoća – auditivni i vizualni primjeri (na temelju različitih instrumentalnih metoda).
  11. 2P – Predstavljanje vježbi za očuvanje zdravoga glasa, vježbe disanja, vježbe za snaženje fonacije i preciznost dikcije. 1S – Kvaliteta života osoba s glasovnim teškoćama.
  12. 2P – Projektni zadatak – 1. dio - na temelju pisanog teksta, snimke govora ili snimke ponavljanja govornog materijala studenti trebaju izdvojiti i raspraviti jezične, govorne i slušne korelate određenog poremećaja. 1S – Vođeni razgovor na temu projektnih zadataka – studentske međusobne analize projektnih zadataka.
  13. 2P – Projektni zadatak – 2. dio - predlaganje i skraćena demonstracija vježbi na temelju 1. dijela projektnoga zadatka 1S – Vođeni razgovor na temu projektnih zadataka (2. dio)
  14. 2P - Kolokvij 1S – Predaja mišljenja i prijedloga o daljnjem postupanju na temelju odrađenoga projektnoga zadatka.
  15. 2P – Ishodi učenja na razini predmeta, prijedlozi konačnih ocjena na temelju studentskih aktivnosti i obveza na kolegiju. 1S – Ishodi učenja na razini predmeta, prijedlozi konačnih ocjena na temelju studentskih aktivnosti i obveza na kolegiju.

Ishodi učenja
  1. 1. Izdvojiti prediktore za jezične, govorne i slušne teškoće.
  2. 2. Osmisliti vježbe primjerene za svakodnevno vježbanje u svrhu održavanja govornog aparata zdravim te vježbe usmjerene na razvoj općih kognitivnih i intelektualnih sposobnosti.
  3. 3. Povezati jezične, govorne i slušne sposobnosti s općim biomehaničkim, intelektualnim, kognitivnim i emocionalnim procesima i sposobnostima.
Metode podučavanja
Predavanja i seminari.
Metode ocjenjivanja
Pohađanje nastave, projektni zadatci, kolokviji, ispiti.

Obavezna literatura
  1. Boone, D. R., McFarlane, S. C., Von Berg, S. L., Zraick, R. I. (2020). The Voice and Voice Therapy, 10th edition. New Jersey, NY: Pearson. (p. 144-151, 243-290).
  2. Varošanec-Škarić, G. (2010). Fonetska njega glasa i izgovora. Zagreb: FF press. (p. 32-39, 44-48, 56-98, 146-185).
  3. Runjić, N. (2003). Neurofiziološke osnove verbotonalne rehabilitacije slušanja i govora. Govor: 20, 1-2, 379-386.
  4. Jackson, C. W, Wegner, J. R. and Turnbull, A. P.: Family quality of life following early identification of deafness. Language, speech and hearing services in schools, 41, 2, 194-205.
  5. Rvachew, S and Grawburg, M. (2006). Correlates of phonological awareness in preschoolers with speech sound disorders. Journal of Speech, Hearing and Language Research. 74-87.
  6. Bellis, T. J. When the brain can't hear. (2002). New York: Pocket Books. 291-316.
  7. Jacks, A. (2009). Acoustic correlates of prosodic abnormality in acquired apraxia of speech. Perspectives on Neurophysiology and Neurogenic Speech and Language Disorders. 19, 3, 83-89.
Dopunska literatura
  1. 1. Angadi, V.; Croake, D.; Stemple, J. (2019). Effects of Vocal Function Exercises: A Systematic Review. Journal of Voice 33, 1: 124.e13-124.e34. 2. Van Houtte, E.; Claeys, S.; Wuyts, F.;Van Lierde, K. V. (2010). The Impact of Voice Disorders Among Teachers: Vocal Complaints, Treatment-Seeking Behaviour, Knowledge of Vocal Care, and Voice-Related Absenteeism. Journal of Voice, 25, 5: 570-575. 3. Pansini, M. (2000). Spaciocepcija i rehabilitacija slušanja. Zagreb: Poliklinika SUVAG. 4. Runjić N. (2005). Starenje i transfer optimalnog slušnog polja. Okrugli stol "Rehabilitacijske optimale". Zagreb, Poliklinika SUVAG. 5. Gibbon, F. E. (2004). Abnormal patterns of tongue-palate contact in the speech of individuals with cleft palate. Clinical Linguistics and Phonetics, 18 (4-5): 285-311. doi: 10.1080/02699200410001663362. 6. Lee, A., Gibbon, F. E., Oebels, J. (2015). Lateral bracing of the tongue during the onset phase of alveolar stops: An EPG study, Clinical Linguistics & Phonetics, 29:3, 236-245, DOI: 10.3109/02699206.2014.991449. 7. Bumber, Ž. et al. (2004). Otorinolaringologija. Zagreb: Sveučiliše u Zagrebu. 49-60, 89-102. Recent scientific papers from reputable journals relevant to the course.

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Klinička lingvistika i fonetika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 4. semestar