Naziv
Afektivnost u govoru i jeziku
Organizacijska jedinica
Klinička lingvistika i fonetika
ECTS
5
Šifra
280650
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
Ciljevi predmeta su osposobiti studenta da na objektivan i subjektivan način procjeni afektivnost u govoru i jeziku na temelju različitih parametara te koristi afektivnost u praktičnom radu kao temelj za osmišljavanje vježbi za glas i izgovor govornih profesionalaca ili osoba s oštećenjem sluha i govorno-jezičnim te komunikacijskim poteškoćama.
Sadržaj
  1. P: Uvodni sat S: Podjela projektnih zadataka i tema
  2. P: Biomehanika ljudskog tijela. Disanje. S: Samoanaliza biomehanike vlastitog tijela i disanja temeljena na relevantnoj literaturi.
  3. P: Biomehanika ljudskog tijela. Disanje. S: Samoanaliza biomehanike vlastitog tijela i disanja temeljena na relevantnoj literaturi.
  4. P: Biomehanika produkcije i percepcije govora. S: Samoanaliza biomehanike produkcije i precepcije govora temeljena na relevantnoj literaturi.
  5. P: Emocije, govor i jezik; pokret. S: Samoanaliza i analiza primjera promjene jednog od spomenutih faktora na temelju relevantne literature.
  6. P: Izražavanje emocija u govoru i percepcija emotivnih stanja govornika. S: Analiza intenziteta, f0 i tempa na snimljenim rečenicama različitih emotivnih stanja.
  7. P: Govor u različitim proksemijskim odnosima i percepcija. S: Analiza intenziteta, f0 i dr. akustičkih parametara na rečenicama snimljenim u raznim proksemijskim uvjetima.
  8. P: Glas, disanje, pokret i emocije. S: Praktičan rad na varijaciji četiri spomenuta čimbenika, samoanaliza i analiza primjera na temelju čitanog/izgovorenog teksta i samonaliza
  9. P: Univerzalnost pokreta u različitim aktivnosti i njezina povezanost s govorom i emocijama. S: Praktičan rad na različitim tipovima pokreta i analiza primjera na temelju relevantne literature
  10. P: Pamćenje, govor i jezik, emocije. S: Analiza utjecaja atipičnosti nekog od četiri spomenuta čimbenika na afektivnost u govor
  11. P: Analiza i varijabilnost afektivnosti u govoru i pokretu - primjena u verbotonalnoj metodi (rehabilitacija). S: Praktičan rad na odabranom problemskom zadatku i analiza primjera na temelju relevantne literature.
  12. P: Analiza i varijabilnost pokreta u govoru i pokretu - primjena u verbotonalnoj metodi (govor na stranom jeziku i korekcija izgovora). S: Praktičan rad na odabranom problemskom zadatku i analiza primjera na temelju relevantne literature.
  13. P: Vježbe za glas i izgovor – osobe s oštećenjem sluha te govorno-jezičnim i komunikacijskim poteškoćama. S: Prezentacija seminarskih zadataka.
  14. P: Vježbe za glas i izgovor – govorni profesionalci. S: Prezentacija seminarskih zadataka.
  15. P: Završno predavanje, studentska anketa za evaluaciju nastavnike S: Prezentacija seminarskih zadataka

Ishodi učenja
  1. Analizirati akustičke i perceptivne korelate različitih razina afektivnosti u govoru
  2. Analizirati akustičke i percpetivne korelate govora u različitim proksemijskim uvjetima (udaljenost, broj sugovornika, raspored u prostoru, izgled i veličina prostora)
  3. Usporediti temeljnu biomehaniku tijela i biomehaniku produkcije i percepcije govora
  4. Koristiti karakteristike temeljne biomehanike cijelog tijela u osmišljavanju materijala i praktičnoj primjeni verbotonalne metode
  5. Korisiti pokret i položaj tijela u različitim fizičkim aktivnostima kao podlogu za rad na jeziku, govoru i emocijama u govoru te osmisliti vježbe za glas i izgovor koristeći se emocijama i prostorom.
Metode podučavanja
Predavanja i seminari
Metode ocjenjivanja
Studenti su obavezni pohađati nastavu, izraditi praktične seminarske zadatke, prezetnirati seminarski rad

Obavezna literatura
  1. Bukovski, A. and Dobrić, A. (2017). Vowels in Croatian as foreign language – example of native Slavic speakers. In M. Sovilj and M. Subotić (eds.) Proceedings of Speech and Language 2017 – 6th International Conference on Fundamental and Applied Aspects of Speech and Language, 334-341. Belgrade: Life Activities Advancement Center and The Institute for Experimental Phonetics and Speech Pathology.
  2. Koch, S. (2012). Body memory, metaphor and movement. Amsterdam: John Benjamins Pub. Odabrana poglavlja.
  3. Löfqvist, L. (2010). Voice source variation and its communicative functions. U: W. J. Hardcastle and J. Laver: Handbook of Phonetics. Malden, Ma. : Wiley-Blackwell, p.
  4. Melzer, A., Shafir, T., & Tsachor, R. P. (2019). How do we recognize emotion from movement? Specific motor components contribute to the recognition of each emotion. Frontiers in Psychology 10, 1389.
  5. Pansini, M. (2005). Spaciocepcijske vježbe za razvoj govora. U: M. Pansini: Umjetna pužnica – Verbotonalni pristup. Zagreb: SUVAG Zagreb. Str. 81-93.
  6. Pulkki, V. and Karjalainen, M. (2015). Communication Acoustics: An Introduction to Speech, Audio and Psychoacoustics, John Wiley & Sons. p. 219 – 248.
  7. Shafir, T., Taylor, S.F, Atkinson, A.P, Langenecker, S.A., Zubieta. J-K. (2013) Emotion regulation through execution, observation, and imagery of emotional movements. Brain and Cognition, 82, 219-227.
  8. Shafir, T., Tsachor, R. P. and Welch, K. (2016). Emotion regulation through movement: Unique sets of movement characteristics are associated with and enhance basic emotions. Frontiers in Psychology 6, 2030, 1-15.
  9. Tsachor, R. P., & Shafir, T. (2019). How Shall I Count the Ways? A Method for Quantifying the Qualitative Aspects of Unscripted Movement with Laban Movement Analysis. Frontiers in Psychology, 10(572).
  10. Vlašić Duić, J. (2013). U Abesiniju za fonetičara: govor u hrvatskom filmu.Zagreb: Hrvatski filmski savez, Filozofski fakultet. str. 121-150.
Dopunska literatura
  1. Greasley, P. i sur. (2000). Emotion in language and speech: Methodological issues in naturalistic approaches. Language and Speech 43, 4, str. 355-375. Hall, Edward T. (1963). A System for the Notation of Proxemic Behavior. American Anthropologist, New Series, Vol. 65, No. 5, str. 1003-1026. Horga, D. i Liker, M. (2015). Artikulacijska fonetika. Zagreb: Ibis grafika. Mildner, V. (2003). Govor između lijeve i desne hemisfere. Zagreb: IPC grupa. Studd, K. A. and Cox, L. L. (2013). Everybody is a body. Indianapolis: Dog Ear Publishing. Vlašić Duić, J. i Pletikos Olof, Elenmari (2015). Govorne interpretacije Šegrta Hlapića. U: "Šegrt Hlapić" od čudnovatog do čudesnog, Majhut, Berislav; Narančić Kovač, Smiljana; Lovrić Kralj, Sanja (ur.). Zagreb - Slavonski Brod: Hrvatska udruga istraživača dječje književnosti i Ogranak Matice hrvatske Slavonski Brod. str. 303-318.

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Klinička lingvistika i fonetika, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 1., 3. semestar