Naziv
Osnove specijalne pedagogije
Organizacijska jedinica
Odsjek za pedagogiju
ECTS
5
Šifra
66639
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
Cilj je predmeta omogućiti studentima navođenje polazišta inkluzije u kontekstu obrazovnih politika, bitnih pretpostavki i dimenzija inkluzivnoga odgoja i obrazovanja, osnovne terminologije i klasifikacije različitih odgojno-obrazovnih potreba te naposljetku detaljno tematiziranje skupina vrsta teškoća (oštećenja vida, oštećenja sluha, oštećenja jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifične teškoće u učenju, oštećenja organa i organskih sustava, intelektualne teškoće itd.).
Sadržaj
  1. Uvod u kolegij: orijentacijski tjedan
  2. Djeca i učenici s posebnim potrebama: kratak povijesni pregled
  3. Kritička analiza pojmova prava, potrebe i privilegije u kontekstu odgoja i obrazovanja te koncepata socijalne isključenosti, integracije i inkluzije
  4. Djeca i učenici s posebnim potrebama danas: zakonska regulativa, vrste posebnih potreba, orijentacijska lista vrsta teškoća
  5. Djeca i učenici s intelektualnim teškoćama
  6. Djeca i učenici s oštećenjima vida
  7. Djeca i učenici s oštećenjima sluha
  8. Djeca i učenici s oštećenjima jezično-govorne-glasovne komunikacije
  9. Djeca i učenici sa specifičnim teškoćama u učenju
  10. Djeca i učenici s oštećenjima organa i organskih sustava
  11. Djeca i učenici s poremećajima aktivnosti i pažnje
  12. Djeca i učenici s poremećajima iz autističnoga spektra
  13. Djeca i učenici s poremećajima u ponašanju
  14. Darovita djeca i učenici
  15. Zaključna razmatranja i evaluacija rada profesorice i studenata

Ishodi učenja
  1. Sažeti temeljna znanja i shvatiti cjelovit i sustavan uvid u inkluzivnu pedagogiju, njezino utemeljenje i terminologiju
  2. Učinkovito i djelotvorno konstruirati odgojno-obrazovni kontekst kao poticajno-razvojni, po mjeri svih učenika, u odnosu na njihove sposobnosti, mogućnosti, potrebe i interese te na tim osnovama ostvarivati inkluzivnu odgojno-obrazovnu praksu
  3. Samostalno konstruirati, implementirati i evaluirati inkluzivni kurikulum u okviru diferenciranog pristupa učenicima s posebnim potrebama
  4. Prosuditi kritički odnos prema aktualnim dosezima inkluzivne pedagogije i integrativne odgojno-obrazovne prakse
  5. Razviti sposobnost kreiranja pedagoški osmišljenih aktivnosti koje su u funkciji inkluzije učenika s posebnim potrebama
Metode podučavanja
Predavanja, seminari, radionice, terenska nastava.
Metode ocjenjivanja
Da bi uspješno položili ovaj predmet, studenti moraju redovno pohađati nastavu, održati grupno seminarsko izlaganje, predati samostalni pismeni rad te položiti dva kolokvija ili pismeni ispit.

Obavezna literatura
  1. Bouillet, D. (2010). Izazovi integriranog odgoja i obrazovanja. Školska knjiga.
  2. Zrilić, S. (2022). Djeca s teškoćama u inkluzivnom vrtiću i školi: suvremeni pristup i metode učenja. Hrvatska sveučilišna naklada i Sveučilište u Zadru.
  3. Zrilić, S. (2011). Djeca s posebnim potrebama u vrtiću i nižim razredima osnovne škole. Sveučilište u Zadru.
  4. Kostelnik, M., Onaga, E., Rohde, B., Whiren, A. (2004). Djeca s posebnim potrebama. Educa.
Dopunska literatura
  1. Blažević Simić, A. (2012). Obrazovne politike i pristupi promicanju raznolikosti. U: Posavec, K., Sablić, M. (ur.), Pedagogija i kultura, sv. 3. Hrvatsko pedagogijsko društvo, str. 31-38.
  2. Lozančić, A.(2008), To be different – inclusive programs of early education. U: Cindrić, M., Domović, V., Matijević, M. (ur.), Pedagogy and the Knowledge Society. Zadar: ECNSI Učiteljski fakultet Sveučilište u Zagrebu, str. 137-145.
  3. Jensen, E. (2004). Različiti mozgovi, različiti učenici, Educa.

Obavezan predmet na studijima
Stari studiji
  1. Pedagogija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 5. semestar
  2. Pedagogija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 5. semestar