Naziv
Alternativni svjetovi u suvremenoj britanskoj književnoj prozi
Organizacijska jedinica
Odsjek za anglistiku
ECTS
6
Šifra
95288
Semestri
zimski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
15
Seminar
30
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija

Cilj
Produbljivanje spoznaja o književnim trendovima u okviru suvremene britanske književnosti te učenje osnova fantastične književnosti.
Sadržaj
  1. Društveno-povijesni kontekst nakon Drugog svjetskog rata: književne reakcije na razdoblje nakon Drugog svjetskog rata; desetljeće nakon „Mladih gnjevnih ljudi“; distopijska reakcija; feministički roman nakon V. Woolf (drugi val feminizma; postfeminizam); roman i rod; roman i kraj Imperija; regionalni glasovi; pitanje pripadanja i trans/nacionalnog identiteta)
  2. Povijest utopije/distopije u književnosti (Republic; Utopia; New Atlantis); utopija/distopija i znanstveno fantastični roman (Brave New World; We) Michel Foucault. “Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias” Peter Fitting. “A Short History of Utopian Studies”
  3. George Orwell. Nineteen Eighty-Four (1949) (distopija i kontrola) Patrick Parrinder. Nation & Novel, str. 314-320. (o Orwellu) Adam Roberts. Science Fiction: Chapter 1: “Defining science fiction” Darko Suvin. “On the Poetics of the Science Fiction Genre”
  4. Nineteen Eighty-Four nastavak
  5. Nineteen Eighty-Four. (1984) red. Michael Radford i Brazil (1985) red. Terry Gilliam.
  6. Anthony Burgess. A Clockwork Orange (1962); (distopija i nasilje)
  7. A Clockwork Orange (1971) red. Stanley Kubrick
  8. Feminizam i znanstvena fantastika (razvoj žanra: Mary Shelley, Ursula K. Le Guin, Marge Piercy, Joanna Russ, Margaret Atwood; žena kao spasitelj svemira; androfobija; androginija) Adam Roberts. Poglavlje 3 “Gender” u Science Fiction
  9. Jeanette Winterson. The.PowerBook (2000): rod, metafikcija, pripovjedač/ica Brian McHale. Poglavlje “Chinese-box worlds” u Postmodernist Fiction.
  10. Magijski realizam: teorija žanra Wendy B. Faris. “Scheherezade’s Children: Magical Realism and Postmodern Fiction.”
  11. Angela Carter. Nights at the Circus (1984): postmodernizam, metafikcija, feminizam; Viktorijana i “side-shows”; Freaks (1932) dir. Ted Browning Brian Finney. Poglavlje 9 “Angela Carter: Nights at the Circus” u English Fiction since 1984: Narrating a Nation.
  12. Nights at the Circus nastavak
  13. Najrazlikovnija britanska regionalna književnost: škotski novi val (Gray, Kennedy, Kelman…) Alasdair Gray. “Wellbeing: A Fiction” in Why Scots Should Rule Scotland (1997): postmodernizam, fantastika, škotski identitet Richard Bradword. Poglavlje 10 “Scotland” u The Novel Now. Contemporary British Fiction.
  14. Alasdair Gray nastavak
  15. Zaključna rasprava

Ishodi učenja
  1. Izdvojiti i analizirati relevantne obrasce književno-povijesnih razdoblja i individualnih književnih djela engleskoga govornog podrucja
  2. Kriticki prosuđivati o pojedinim književnim pojavnostima engleskoga govornog podrucja u odnosu na društveno-povijesni kontekst
  3. Prepoznati, objasniti i upotrijebiti osnovnu kriticku aparaturu znanosti o književnosti – osnovne književnokriticke pojmove nužne za analizu književnoga djela
  4. Primijeniti naučenu književnokriticku aparaturu i temeljne spoznaje o književnostilskim formacijama u analizi i tumačenju književnih djela
  5. Usporediti i komentirati kulturne, društvene i povijesne procese u zemljama engleskoga govornog podrucja
Metode podučavanja
Predavanje (u učionici ili on-line, ovisno o prilikama), rasprave, grupni rad, individualni rad, kraći pisani radovi
Metode ocjenjivanja
Kontinuirana evaluacija

Obavezna literatura
  1. George Orwell. Nineteen Eighty-Four (1949)
  2. Anthony Burgess. A Clockwork Orange (1962)
  3. Jeanette Winterson. The.PowerBook (2000)
  4. Alasdair Gray. “Wellbeing: A Fiction” in Why Scots Should Rule Scotland (1997)
  5. Bradford, Richard. The Novel Now. Contemporary British Fiction. Blackwell Publishing: Oxford, 2007: Ch. 10.
  6. Faris, Wendy B. “Scheherezade’s Children: Magical Realism and Postmodern Fiction.” Magical Realism Theory, History, Community, Lois Parkinson Zamora i Wendy B. Faris (eds). Duke University Press: Durham & London. 2005 (1995): 163-190.
  7. Fitting, Peter. “A Short History of Utopian Studies”. Science Fiction Studies, Vol. 34, No. 1, 2009: 121-131.
  8. McHale, Brian. Postmodernist Fiction, Routledge: London/NY, 2004 (1987): Chap. 8.
  9. Foucault, Michel. “Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias”, 1967.
  10. Roberts, Adam. Science Fiction. 2nd ed, Routledge: London/New York, 2006: Ch. 1 and 3
  11. Suvin, Darko. “On the Poetics of the Science Fiction Genre.” College English, Vol. 34, No. 3, 1972: 372-382.
Dopunska literatura
  1. Finney Brian. English Fiction Since 1984: Narrating a Nation. Palgrave: NY, 2006: Ch. 9.
  2. Head, Dominic. Modern British Fiction, 1950-2000. Cambridge University Press: Cambridge, 2002.
  3. Parrinder, Patrick. Nation & Novel. Oxford: Oxford University Press, 2006 (selection on Orwell)

Izborni predmet na studijima
  1. Anglistika, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 3., 5. semestar