Naziv
Psihologija roda i spola
Organizacijska jedinica
Odsjek za psihologiju
ECTS
4
Šifra
80915
Semestri
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Objasniti ulogu roda u doživljavanju i ponašanju pojedinaca u različitim životnim razdobljima i u različitim područjima života. Studenti će razlikovati teorijske pristupe tumačenju roda i moći će primijeniti odgovarajuće metode i tehnike u istraživanjima rodne problematike. Studenti će moći prepoznati i uvažavati rodne i spolne specifičnosti u različitim područjima rada psihologa: u obrazovanju, radnoj organizaciji, pružanju psihosocijalne pomoći.
Sadržaj
  1. Uvod u kolegiji i obaveze studenata. Povijest borbe za ženska prava. Istraživanje rodne diskriminacije u RH.
  2. Definicije glavnih pojmova.
  3. Razlike između muškaraca i žena.
  4. Teorijska objašnjenja rodnih razlika. Prednosti i nedostaci svakog teorijskog pristupa.
  5. Socijalizacija rodnih uloga.
  6. Seksualna orijentacija i seksualni identitet. Položaj homoseksualnih osoba u Hrvatskoj.
  7. Rodni stereotipi.
  8. Metodologija istraživanja. Primjeri mjernih instrumenata.
  9. Uloga medija u stvaranju i održavanju rodnih uloga i stereotipa. Psihološki mehanizmi u podlozi medijskog utjecaja.
  10. Prezentacije grupnih seminara koji analiziraju ulogu različitih medijskih utjecaja (informativne emisije; igrani filmovi i serije; dječji program, crtići, filmovi; reklame; videoigrice; časopisi).
  11. Rod i spol u obrazovanju. Neravnopravni tretman muškaraca i žena u obrazovanju i školstvu.
  12. Rod i spol u obitelji. Neravnopravni tretman muškaraca i žena u obitelji.
  13. Rod i spol na poslu/tržištu rada. Neravnopravni tretman muškaraca i žena na poslu/tržištu rada.
  14. Implikacije spoznaja o rodu i spolu za rad psihologa u praksi. Prezentacija grupnih uradaka i završna rasprava o rodnoj osjetljivosti.
  15. Strategije smanjivanja rodnih predrasuda/diskriminacije – prezentacija radionica.

Ishodi učenja
  1. Razlučiti područja/specifična obilježja u kojima su pokazane značajnije/veće razlike između muškaraca i žena.
  2. Kritički prosuđivati istraživački pristup koji naglašava rodne razlike.
  3. Objasniti, usporediti i evaluirati glavne teorijske pristupe objašnjenju razlika između muškaraca i žena.
  4. Kritički prosuđivati i odabrati prikladne instrumente za ispitivanje rodnih stereotipa i stavova, te rodnih uloga.
  5. Objasniti mehanizme razvoja i održavanja rodnih uloga i stereotipa, te procijeniti mogućnosti djelovanja na smanjivanje rodnih stereotipa.
  6. Raščlaniti psihološke mehanizme kojima mediji oblikuju sliku o muškarcima i ženama.
  7. Odrediti ključna područja rodne problematike u obrazovanju, obitelji i na poslu/tržištu rada, s posebnim naglaskom na implikacijama za praktični rad psihologa.
  8. Kreirati edukaciju s ciljem povećanja rodne osjetljivosti za laike/stručnjake u praksi.
Metode podučavanja
Ex-catedra predavanja.
Grupne rasprave i interakcija sa studentima.
Seminari
Individualni i grupni domaći uratci.
Metode ocjenjivanja
Pismeni kolokvij.
Ocjene iz domaćih uradaka
Ocjena iz individualnog seminara
Ocjena iz grupnog seminara
Ocjena iz grupne prezentacije
Pismeni ispit

Obavezna literatura
  1. Archer, J. i Lloyd, B. (2002). Sex and Gender. Cambridge University Press.
  2. Lippa, R. A. (2005). Gender - Nature and Nurture. Lawrence Erlbaum Associates.
  3. Rogers, W. S. i Rogers, R. S. (2001). The Psychology of Gender and Sexuality. Open University Press.
  4. Eagly, A. H., Beall, A. E. i Sternberg, R. J. (2004). The Psychology of Gender. Guilford Press .
Dopunska literatura
  1. Canary, D. J. i Emmers-Sommer, T. M. (1997). Sex and gender differences in personal relationships. he Guilford Press.
  2. Gilligan, C. (1993). In a different voice. Harvard University Press.
  3. Lips, H. M. (2006). A New Psychology of Women – gender, culture, and ethnicity. McGraw Hill.
  4. Oosten, N. van i Vlugt, I. van der (2004). Rod i spol u psihosocijalnom radu. Društvo za psihološku pomoć.
  5. Radovi iz tekuće znanstvene i stručne periodike.