Naziv
Razdoblja i vrste slovenske književnosti
Organizacijska jedinica
Odsjek za južnoslavenske jezike i književnosti
ECTS
4
Šifra
77970
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15

Cilj
Cilj je kolegija upoznavanje studenata s tendencijama modernizma, uključujući avangardu i socijalni realizam, u slovenskoj književnosti prve polovice 20. stoljeća, kroz primjere iz poezije, proze i drame. Kolegij je namijenjen prvenstveno studentima studija južne slavistike u svrhu proširenja korpusa tekstova iz slovenske književnosti i njihova kompetentnog tumačenja, ali nudi se i kao izborni kolegij zainteresiranim studentima drugih studijskih grupa. U seminarima se analiziraju važniji tekstovi autora i vrsta slovenskoga modernizma, komentiraju prijevodi i studenti održavaju seminarska izlaganja o kanonskim pjesničkim, proznim i dramskim djelima nastalima od 1900. do 1950. godine.
Sadržaj
  1. Uvodno predavanje
  2. Pregled razdoblja od 1900. do 1950. godine: neoromantizam, naturalizam, simbolizam i impresionizam, ekspresionizam i avangarda, novi i socijalni realizam. Okvirni dogovor oko tema seminarskih izlaganja; prikazivanje i komentar obavezne i dopunske literature. (pitanja periodizacije, glavni predstavnici i djela, rodovi i vrste.
  3. Ivan Cankar i Hiša Marije Pomočnice – početak analize romana.
  4. Ivan Cankar: nastavak analize romana Hiša Marije Pomočnice.
  5. Rana modernistička (impresionistička i simbolistička) poezija i Oton Župančič: prikaz poetike i analiza izabranih pjesama.
  6. Alojz Gradnik: prikaz poetike i analiza izabranih pjesama. Impresionizam, simbolizam ili ekspresionizam?
  7. Poredbeno čitanje Župančiča i Gradnika: pomaci prema ekspresionizmu?
  8. Ekspresionizam, avangarda i Srečko Kosovel: uvod u Integrale '26.
  9. Analiza i tumačenje Kosovelovih Integrala.
  10. Ekspresionistička drama: Slavko Grum i Dogodek v mestu Gogi: analiza i tumačenje
  11. Slovenska dječja književnost - Tone Seliškar: Bratovščina Sinjega galeba, analiza i tumačenje.
  12. Slovenska međuratna i ratna (2. svj.) novelistika: socijalni realizam na primjeru novele "Samorastniki" Prežihova Voranca.
  13. Alamut Vladimira Bartola: povijesni kontekst, tumačenje
  14. Poezija Edvarda Kocbeka između međuratne i poslijeratne književnosti.
  15. Sinteza i zaključak kolegija.

Ishodi učenja
  1. klasificirati i opisati književnopovijesna razdoblja, definirati stilske formacije, periode i pravce
  2. opisati i tumačiti osnovne kanonske tekstove slovenske književnosti prve polovice 20. stoljeća
  3. objasniti sličnosti i razlike te odnose slovenske književnosti prema južnoslavenskima
  4. integrirati steneča znanja iz metodologije književne povijesti u praksu interpretacije
  5. povezati stečena znanja sa znanjima iz druge književnosti na studiju i/ili iz druge studijske grupe
  6. objasniti dinamiku razdoblja i vrsta u pojedinom periodu kao i u duljem vremenskom razdoblju
  7. klasificirati i opisati književnopovijesna razdoblja i osnovne književnostilske formacije u odabranim južnoslavenskim književnostima, pa i u književnosti druge studijske grupe
  8. opisati i analizirati temeljne kanonske tekstove odabranih južnoslavenskih književnosti, odnosno književnosti slobodno izabrane studijske kombinacije
  9. prepoznati i objasniti sličnosti i razlike te odnose između odabranih književnosti u njihovu južnoslavenskom kontekstu
Metode podučavanja
Naročita pozornost u predavanjima posvećuje se povijesti slovenske književnosti, s naglaskom na suodnose razdoblja, književnih opusa i vrsta, kanonskih tekstova, i na kontekst južnoslavenskih i europskih književnosti istog razdoblja. U seminarima se zajednički analiziraju tekstovi pojedinih autora i studenti dobivaju priliku izlagati pred kolegama na temu izabranih djela.
Metode ocjenjivanja
Semestralnim kolokvijem testira se početno poznavanje novije slovenske književnosti, a prilozima za seminarsku interpretaciju (kraćim referatima) prati se čitanje i tumačenje analiziranih tekstova. Oba načina kontrole u funkciji su intenzivnijega studiranja te pomažu određivanju obostranih očekivanja studenata i nastavnika.
Ispitne obaveze: Održan referat (predan pisani koncept ili prezentacija) te usmeni ispit iz gradiva analizirana u seminarima (najmanje 5 do 8 pisaca, odnosno ključnih djela ili ciklusa pjesama).

Obavezna literatura
  1. Janko Kos, Pregled slovenskega slovstva, DZS, 2002. (str. 195-358).
  2. Franc Zadravec, Slovenski roman 20. stoletja, I-III, Murska Sobota-Ljubljana, 1997., 2002. i 2005. (selektivno – o analiziranim romanima)
  3. Irena Novak Popov, Sprehodi po slovenski poeziji, Maribor: 2003. (o Župančiču i Edvardu Kocbeku)
Dopunska literatura
  1. Jože Pogačnik i Franc Zadravec, Istorija slovenačke književnosti, Nolit, Beograd, 1973.
  2. Klemen Lah/Andreja Inkret, Slovenski literarni junaki, Mali leksikon, Ljubljana, Mladinska knjiga, 2002.
  3. Izabrane slovenske drame, Izbor Branko Hećimović, Znanje, Zagreb, 1982.
  4. Krešimir Nemec, Svet brez maske, U: Juš Kozak, Novele, Slovenska matica, Ljubljana, 1984.
  5. Irena Novak Popov, Sprehodi po slovenski poeziji, Litera, Maribor, 2003.
  6. Nova slovenska lirika (Radoslav Dabo/Janko Kos), Konzor, Zagreb, 2002. (izabrani tekstovi)
  7. Aleksandar Flaker, „Avangarda i romantizam”, iz knjige Poetika osporavanja, Školska knjiga, Zagreb, 1982. ili 1984
  8. Slovenski roman, Mednarodni simpozij Obdobja – Metode in zvrsti, Ur. Miran Hladnik in Gregor Kocijan, Ljubljana, 5.-7. december 2002., Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik, Ljubljana, 2003. (selektivno – o analiziranim romanima), kao i na: http://www.centerslo.net/l2.asp?L1_ID=4&L2_ID=38&LANG=slo
  9. Alojzija Zupan Sosič, Na pomolu sodobnosti ali o književnosti in romanu, Maribor: Litera, 2011. (Poglavlje o romanu Alamut)

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Arheologija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1., 3., 5. semestar
  2. Arheologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1., 3., 5. semestar
  3. Švedski jezik i kultura, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 5. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Zimski semestar