Naziv
Švedska književnost i film 2
Organizacijska jedinica
Katedra za skandinavistiku
ECTS
6
Šifra
184297
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Pružiti studentima uvide u povijesni razvoj švedske književnosti od ''Modernog prodora'' u 19 st., te ih upoznati s nekim od najznačajnijih filmskih ostvarenja novije švedske kinematografije. Kolegij se nadovezuje na književne i filmske teme obrađivane u kolegiju Švedska književnost 1. Osim upoznavanja s književnim pravcima i djelima švedskog književnog kruga u razdoblju od prijelaza stoljeća do suvremene književne produkcije, te analize filmova nastalih od 1970-ih do danas, studenti će radom u kolegiju nastaviti razvijati i književni i filmsko-teorijski analitički aparat te jezičnu kompetenciju.
Sadržaj
  1. Novi val i ''politički film’’: Vilgot Sjöman "Jag är nyfiken", Bo Widerberg i dr.
  2. Mai Zettterling i „feministički film“.
  3. Moderna švedska poezija.
  4. Suvremena švedska poezija.
  5. (Auto)biografija, memoari. Neoromantizam i "sekelskiftet": čitanja romana H. Söderberga "Dr. Glas".
  6. Fyrtiotalisterna i Pär Lagerkvist: "Dvärgen".
  7. Pär Lagerkvist: "Dvärgen", analiza, interpretacije.
  8. Pär Lagerkvist i modernistička proza.
  9. Fyrtiotalisterna i distopije: Stig Dagerman, K. Boye "Kallocain", Lena Andersson "Duck City", Nini Holmqvist: "Enhet".
  10. Književnost i "folkhemmet": Soc-krimić. Sjöwall i Wahlöö, H. Mankell, S. Larsson, Roslund&Hellström.
  11. Književnost i "folkhemmet": P. C. Jersild "Calvinols resa genom världen"; Tage Danielsson "BokBok", P. O. Enquist.
  12. Postmodernizam, historijska metafikcija: Jonas Gardell, Stig Larsson "Autisterna", Sara Stridsberg.
  13. "Imigrantska“ književnost i film: J. H. Khemiri, J. Holmström, M. Niemi itd. Novi realisti i "Novellboom“: M. Unge, Hans Gunnarsson, Jens Liljestrand.
  14. Suvremeni švedski film: Roy Andersson.
  15. Suvremeni švedski film: Ruben Östlund, Gabriela Pichler i dr.

Ishodi učenja
  1. nabrojati i komentirati glavna razdoblja, pravce, autore i djela skandinavske, naročito švedske književnosti
  2. kritički komentirati razvoj švedskog filma te pojedina ostvarenja švedske filmske umjetnosti sagledati u skandinavskom i širem europskom kulturnom kontekstu
  3. prepoznati i objasniti temeljnu kritičku aparaturu znanosti o filmu te je primijeniti pri analizi pojedinih filmskih ostvarenja
  4. prepoznati i objasniti osnovnu kritičku aparaturu znanosti o književnosti i kulturne teorije te je primijeniti pri analizi i interpretaciji pojedinih djela
  5. procijeniti vlastite interese i kompetencije i odabrati odgovarajuća područja za nastavak obrazovanja
  6. vrednovati i koristiti se primarnim i sekundarnim izvorima informacija te ih adekvatno primijeniti u procesu razvijanja znanja
  7. sudjelovati u razgovoru na švedskom jeziku o općim temama, kao i o stručnim temama u pojedinim skandinavističkim područjima
Metode podučavanja
Predavanja, seminari, usmena izlaganja, filmske projekcije
Metode ocjenjivanja
Obaveza je studenata redovno dolaziti na predavanja te aktivno sudjelovati u radu seminara. Aktivno sudjelovanje podrazumijeva pripremu u skladu s prethodnim uputama (pribavljanje i čitanje predviđene literature, pronalaženje relevantnog materijala i dr.), izlaganje pripremljenog pred ostalim polaznicima seminara (dva izlaganja tijekom semestra) te uključivanje u diskusiju.
Po završetku semestra studenti polažu pismeni i usmeni ispit. Završna ocjena za ovaj kolegij odražava sve tri komponente: doprinos seminarima, kvalitetu izlaganja te uspješnost na ispitu.

Obavezna literatura
  1. a) Primarna 1. Hjalmar Söderberg: Doktor Glas
  2. 2. Pär Lagerkvist: Dvärgen
  3. 3. Dva naslova (po izboru) iz sljedeće skupine (jedno djelo treba čitati na švedskom tj. ne smije postojati u hrvatskom prijevodu): L. Andersson: Duck City ili drugo djelo autorice, M. Axelsson: Aprilhäxan, Alexander Ahndoril: Regissören, S. Alakoski: Svinlängorna, Hjälmar Bergman: Markurells i Wadköping, K. Boye: Kallocain, Dagerman, Stieg: Noćne igre, T. Danielsson: BokBok, K. Ekman: Händelser vid vatten, P. O. Enqvist: Legionärerna, Livläkarens besök ili Boken om Blanche och Marie, Jonas Gardell: roman po izboru, Hans Gunnarsson: Negdje drugdje u Švedskoj, N. Holmqvist: Enhet/Potrošni, J. Holmström Anđeli s asfalta, P. C. Jersild: Calvinols resa genom världen ili Babels hus, E. Johnsson: Än en gång, kapten!, Jonas Hassen Khemiri: knjiga po izboru (Oko crveno, Sve čega se ne sjećam; Zovem svoju braću), S. Larsson: trilogija Millennium, S. Lagerlöf: roman po izboru, J. H. Khemiri: knjiga po izboru, J. Liljestrand: Paris-Dakar, T. Lindgren: Merabs skönhet ili Hladetina, H. Mankell: roman po izboru, E. Mattson: Zimsko drvo, H. Nesser: Skuggorna och regnet, M. Niemi: Populärmusik från Vittula ili Svalhålet, B. Ohlsson: Gregorius, M. Sjöwall i P. Wahlöö: jedan od romana iz serije Roman om ett brott, S. Stridsberg: Drömfakulteten, Backomberga ili Happy Sally, A. Strindberg: Služavkin sin ili Inferno, R. Swartz: Room Service, M. Unge: Brorsan är mätt, K. Westö: Ovuda smo nekada hodali ili Privid 1938. (Moguće proširenje i na druge naslove, po dogovoru)
  4. 4. odabrani kraći tekstovi obrađivanih autora
  5. b) sekundarna Hägg, Göran (2001.) Den svenska litteraturhistorien. Stockholm: Wahlström & Widstrand. (dostupna i na Omegi)
  6. + izbor filmova i tekstova o pojedinim filmskim i književnim temama (Omega)
Dopunska literatura
  1. Algulin, I. (1989.) A History of Swedish Literature. The Swedish Institute, Stockholm. Björkman, Stig (1977.) Film in Sweden: The New Directors, London: The Tantiv Press/South Brunswick and New York: AS Barnes and Co. (šved.: Björkman, Stig (1978.) Nya bilder och dagsljus: tio svenska regissörsporträtt, Stockholm: PAN/Norstedt) Björkman, S., Sahlin, F., Lindblad, H. (ur.) (2002) Fucking Film – The New Swedish Film. Stockholm: AlfabetaAnamma. Edquist, S.-G. &. Söderblom, I. (1998) Svenska Författare Genom Tiderna. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Furhammar, L. (1991) Filmen i Sverige: En Historia i Tio Kapitel. Höganäs: Wiken. Marklund, Anders i Larsson, Mariah (2010.): Swedish Film: An Introduction and Reader, Lund: Nordic Academic Press. Mcllroy, B. (1986) World Cinema 2: Sweden. London: Flicks Books. Olsson, B. i Algulin, I. (1991. i kasnija izdanja) Litteraturens historia i Sverige. Stockholm: Norstedts. Soila, T. et al. (1998) Nordic National Cinemas. London: Routledge. Tigerstedt, E. N. (1971) Svensk litteraturhistoria. Stockholm: Natur och Kultur. Warme, L. G. (ur.) (1996.) A History of Swedish Literature. The University of Nebraska Press. + zbirke elektroničkih časopisa: http://www.knjiznice.ffzg.hr/ecasopisi
  2. Priručnici i pojmovnici: Abrams, M. H. (1999.) A Glossary of Literary Terms. New York: Holt, Rinehart and Winston. Biti, V. (2000.) Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije. Zagreb: Matica hrvatska. Kragić, B. et al. (2003) Filmski leksikon: A-Ž. Zagreb: LZMK. Macey, David. (2001.) Dictionary of Critical Theory. London: Penguin Books. Peterlić, A. (ur.) (1986-1990) Filmska enciklopedija 1-2. Zagreb: LZMK. Zuck, V. (ur.) (1990.) Dictionary of Scandinavian Literature. Westport: Greenwood Press.

Obavezan predmet na studijima
  1. Švedski jezik i kultura, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 5. semestar