Naziv
Tokovi i autorske poetike 20. stoljeća u mađarskoj književnosti
Organizacijska jedinica
Katedra za hungarologiju
ECTS
4
Šifra
124325
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
15
Seminar
30

Cilj
Dublje upoznavanje glavnih tokova mađarske književnosti i kulture 20. stoljeća i njihovih glavnih predstavnika te stručna analiza pojedinačnih djela. Uz kritičkom ocjenjivanju žanrovske problematike, studenti će steči kompetencije za kritičku analizu pojedinačnih književnih djela, estetskih načela te formiranja (i transformacije) literarnog kanona u modernoj mađarskoj književnosti.
Sadržaj
  1. Sudbina i lirski subjekt (pjesništvo Endrea Adya)
  2. Klasicizam, modernizam, agnosticizam (pjesništvo Mihalya Babitsa)
  3. Estetska i moralna načela / homo aestheticus i ethicus (književno stvaralaštvo Dezsőa Kosztolányia)
  4. Egzistencijalizam i novi expresionizam (pjesništvo Attile Józsefa)
  5. Tradicija i nestanak tradicije (Miklós Radnóti, Milán Füst, Sándor Márai)
  6. Poetika bezjezičnosti (János Pilinszky)
  7. Pokušaji na obnovu tradicije realizma u prozi (Zsigmond Móricz, Dezső Kosztolányi, Gyula Illyés)
  8. Sječanje i sudbina u prozi druge polovice 20-og stoljeća (Imre Kertész, Péter Nádas)
  9. Novi roman (Miklós Mészöly)
  10. Očevi i sinovi (Géza Ottlik i Péter Esterházy)
  11. Postmodernizam i epimodernizam u lirici (István Kemény)
  12. Etički pokret (Pjesništvo Jánosa Téreya i proza Jánosa Háya)

Ishodi učenja
  1. Studenti će biti u stanju svjesno i promišljeno razlikovati različite znanstvene smjerove i metodologije u istraživanju klasične mađarske književnosti
  2. - istraživati i kritički prosuditi razvoj literarnog razmišljanja (literary criticism) u 20-om stoljeću
  3. - opisati i kritički prosuditi specifičnost povijesnog razvoja mađarskoga nacionalnog identiteta u modernos i suvremenoj mađarskoj književnosti
  4. - primijeniti naučenu književnokritičku aparaturu i temeljne spoznaje o književnostilskim formacijama u ocjenjivanju problematike "modernizma" i "postmodernizma" u europskoj i u mađarskoj književnosti
Metode podučavanja
Predavanje: u centru pažnje je odnos prema tradiciji, reflektirana selekcija prošlosti. Tematski interes pada na rekonfiguraciju "nacionalnog pripovijedanja” (grand récit) u estetski terminima; na formiranje "urbanog" i "narodnog" smjerova u književnoj kritici; na kasno-, post- i epimodernizam u drugoj polovici 20-og i u prvim desetljećima 21-og stoljeća; na povezanost mađarske književnosti i književnika u svijetu (prijevodi).

Seminarski rad: seminar obuhvaća važnije tokove i autorske poetike mađarske književnosti 20. stoljeća od moderne do postmoderne, među njima i one o kojima ranije nije bilo riječi. U većim tematskim cjelinama predstavlja dotičnog razdoblja – dječja književnost (proza I. Csukása i E. Lazara), žensko pismo M. Kaffke, R. Erdősa, M. Szabóa te suvremenih autorica te uspješne recepcijske primjere djela pojedinih autora (B. Hamvas, S. Márai, A. Szerb) s posebnim osvrtom na njihovu hrvatsku recepciju.
Metode ocjenjivanja
Završna ocjena na temelju seminarskg rada i usmenog ispita.

Obavezna literatura
  1. Lajos Grendel: A modern magyar irodalom története: Magyar líra és epika a 20. században, Pozsony, 2010.
  2. Digitalna književna akademija (sa bogatim izborom primarnih tekstova i stručne literature)
  3. Magyar irodalomtörténet, uredili Iván Horváth, Mihály Balázs, István Margócsy i Ágnes Zsófia Bartók (digitalna edicija, Budapest, Gépeskönyv, 2020-2021)
Dopunska literatura
  1. Új magyar irodalmi lexikon I–III. (gl. ur. László Péter), Budapest, 1994.
  2. Kulcsár-Szabó Ernő: A magyar irodalom története: 1945–1991, Budapest, 1994.

Obavezan predmet na studijima
Stari studiji
  1. Hungarologija, sveučilišni diplomski dvopredmetni studij, 2. semestar