Naziv
Filmologija: Uvod u filmologiju
Organizacijska jedinica
Odsjek za komparativnu književnost
ECTS
6
Šifra
50877
Semestri
zimski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Omogućiti studentima slojevit uvid u teoriju filmskoga medija i teoriju filmske umjetnosti, razviti sposobnosti analize filmske forme i specifičnosti filmskoga medija.
Sadržaj
  1. Konstituiranje kolegija. Orijentacijsko upoznavanje sa ispitnom literatura, metodama rada, studentskim obvezama i područjem obuhvaćenim kolegijem.
  2. Filmologija kao znanstvena disciplina. Film i kinematografija. Počeci teorijskog razmišljanja o filmu kao novom mediju. Teorijska uporišta filmološkog istraživanja. Prve projekcije filmova i analiza primjera ranog nijemog filma
  3. Temeljna svojstva filma I: čimbenici razlike i pitanje filma kao umjetnosti.
  4. Temeljna svojstva filma II: čimbenici sličnosti i pitanje filmskog realizma.
  5. Film i srodni mediji (televizija, nijemi film, animirani film, interaktivni mediji).
  6. Oblici filmskoga zapisa (OFZ) i uvod u formalnu analizu filma. Filmski okvir i filmski prostor. Filmski kadar i vremenske odrednice filmskog zapisa
  7. Točka promatranja (objektivna, subjektivna i autorska) i pripovjedna perspektiva
  8. Filmski planovi, varijabilna točka promatranja i prikaz ljudskog lica na filmu
  9. Kutovi snimanja (horizontalni i vertikalni), statična i dinamična točka promatranja. Vožnja i panorama.
  10. Slikovni OFZ: boja, osvjetljenje, kompozicija slike, objektivi, mizanscena i ostale slikovne odrednice filma
  11. Zvuk kao OFZ: šum, govor i filmska glazba
  12. Montaža: temeljne pretpostavke montaže i važnost za filmsku teoriju; definicija, klasifikacija i uporaba raznih tipova montaže u umjetničkom stvaranju. Montažne spone, paralelna i izmjenična montaža
  13. Funkcije montaže (narativna, asocijativna i ritmička) i tipovi filmskoga izlaganja.
  14. Prikazivanje i analiza filma u dogovoru sa studentima ili prezentacija studentskih seminarskih radova i analiza filmova.
  15. Evaluacija kolegija (test, anketa).

Ishodi učenja
  1. primijeniti filmskoteorijsku aparaturu i metodologiju u analizi i tumačenju filmskih djela
  2. prepoznati i opisati karakteristične filmske postupke te način njihove uporabe
  3. objasniti temeljna svojstva film i njihovu povezanost s filmskom teorijom
  4. definirati oblike filmskog zapisa i njihove tipične funkcije
Metode podučavanja
Predavanje, seminar (analiza teorijskih tekstova i ulomaka, kao i filmskih inserata uz raspravu), .
Metode ocjenjivanja
Ispit iz obvezene i izborne literature te ocjena pisane analize filma.

Obavezna literatura
  1. Ante Peterlić, 2001, Osnove teorije filma, Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada
Dopunska literatura
  1. A Companion to Film Theory, 1999, ed. T. Miller, R. Stam, Malden-Oxford: Blackwell, str. 9 – 145. Andrew, J. Dudley, 1980, Glavne filmske teorije, Beograd: Institut za film. Arnheim, Rudolf, 1962, Film kao umetnost, Beograd: Narodna knjiga. Bazin, André, 1967, [Bazen, Andre] Šta je film? I: Ontologija i jezik, Beograd: Institut za film. Bordwell, David & Thompson, Kristin, 1985, Film Art: An Introduction (i kasnija izdanja) Bordwell, David, 2005, O povijesti filmskoga stila, Zagreb: HFS Bordwell, David, 2009, Narration in the Fiction Film, London i New York: Routledge. Buckland, Warren, 2000, The Cognitive Semiotics of Film, Cambridge: CUP. Burch, Nöel, 1972, Praksa filma, Beograd, Institut za film. Carroll, Noël, 1988, Mistifying Movies: Fads and Fallacies in Contemporary Film Theory Carroll, Noël, 1988, Philosophical Problems of Classical Film Theory, Princeton, New Jersey: Princeton University Press. Casetti, Francesco, 1998, Inside the Gaze: The Fiction film and Its Spectator, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press. Czeczot-Gawrak, Zbigniew [Čečot-Gavrak, Zbignjev], 1982, O počecima filmologije, Beograd: Institut za film. Czeczot-Gawrak, Zbigniew [Čečot-Gavrak, Zbignjev], 1984, Istorija filmske teorije do 1945. godine, Beograd: Institut za film. Gilić, Nikica, 2007, Filmske vrste i rodovi, Zagreb; AGM. Gilić, Nikica, 2007, Uvod u teoriju filmske priče, Zagreb: Školska knjiga. Laffay, Albert [Lafe, Alber], 1971, Logika filma, Beograd: Institut za film. Lotman, Jurij, 1976, Semiotika filma, Beograd: Institut za film. Metz, Christian, 1973, Ogledi o značenju filma I, Beograd: Institut za film. Metz, Christian, 1978, Ogledi o značenju filma II, Beograd: Institut za film. Peterlić, Ante, 1983, Ogledi o devet autora, Zagreb: Centar za kulturnu djelatnost. Peterlić, Ante, 2002, Studije o devet filmova, Zagreb: Hrvatski filmski savez. Russian Formalist Film Theory, 1981, ur. Herbert Eagle, Michigan Slavic Materials, No. 19, University of Michigan. Singer, Irving, 1998, Reality Transformed: Film as Meaning and Technique, Cambridge – London: The MIT Press. Stam, Robert, 2000, Film Theory: An Introduction, Malden – Oxford: Blackwell Suvremena teorija filma: kognitivistički pristup, Hrvatski filmski ljetopis, br. 19/20, str. 5-62. Teorija filma, 1979, ur. D. Stojanović, Beograd: Nolit – izabrati 2 dijela/2 bloka tekstova Tudor, Andrew, 1979, Teorije filma, Beograd: Institut za film. Turković, Hrvoje, 1986, Metafilmologija, strukturalizam, semiotika, Zagreb: Filmoteka 16. Turković, Hrvoje, 1988, Razumijevanje filma. Ogledi iz teorije filma, Zagreb: Grafički zavod Hrvatske. Turković, Hrvoje, 1996, Umijeće filma. Esejistički uvod u film i filmologiju, Zagreb: Hrvatski filmski savez. Turković, Hrvoje, 2008, Retoričke regulacije. Stilizacije, stilske figure i regulacija filmskog i književnog izlaganja, Zagreb: AGM. Turković, Hrvoje, 2010, Nacrt filmske genologije, Zagreb: Matica hrvatska. Wollen, Peter, 1972, Znaci i značenje u filmu, Beograd: Institut za film. 3) Pomoćna Filmska enciklopedija, 1986-1990, ur. Ante Peterlić, Zagreb: Jugoslavenski leksikografski zavod «Miroslav Krleža». Filmski leksikon, 2003, ur. B. Kragić i N. Gilić, Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža. (http://film.lzmk.hr/projekt.aspx) The Film Encyclopedia, 1994, ur. Ephraim Katz, New York: HarperPerennial. Hrvatski filmski ljetopis, arhiva brojeva 9-60: http://www.hfs.hr/hfs/ljetopis_list_pdf.asp www.imdb.com

Izborni predmet na studijima
  1. Arheologija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1., 3., 5. semestar
  2. Komparativna književnost, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1. semestar
  3. Povijest, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1., 3., 5. semestar
  4. Arheologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1., 3., 5. semestar
  5. Komparativna književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar
  6. Portugalski jezik i književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1., 3., 5. semestar
  7. Povijest, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1., 3., 5. semestar
  8. Švedski jezik i kultura, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1., 5. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Zimski semestar