Naziv
Hrvatska dječja književnost
Organizacijska jedinica
Odsjek za kroatistiku
ECTS
5
Šifra
160762
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15

Cilj
Upoznati studentice i studente s povijesnim, stilskim i ideološkim značajkama hrvatske dječje književnosti te istraživačkim pristupima dječjoj književnosti. Potaknuti studente da se kroz samostalan rad i zajedničku raspravu kritički odrede prema ključnim pojmovima i problemima istraživanja dječje književnosti.
Sadržaj
  1. Uvod u kolegij: upoznavanje sa strukturom kolegija, načinom rada i literaturom.
  2. Definicije dječje književnosti: osnovni pojmovi, povijesna dinamika, prijepori i tendencije. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Ivana Kušana Koko i duhovi te film Daniela Kušana Koko i duhovi.
  3. Povijest djetinjstva i dječja književnost: odrednice dječje književnosti i specifičnosti povijesti dječje književnosti. Proizvodnost i proizvedenost dječje književnosti. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Sunčane Škrinjarić Ulica predaka.
  4. Polje dječje književnosti: Nakladnici, nagradne knjige, lektira. Književna nagrade. Kanon dječje književnosti. (Auto)cenzura. Procesi specijalizacije i profesionalizacije u području dječje književnosti i istraživanja dječje književnosti. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Pipi Duga Čarapa Astrid Lindgren.
  5. Autor i čitatelj. Autorstvo, anonimnost, kolektivno autorstvo (autor i ilustrator, autor i prevoditelj), varijantnost. Historiografija i etnografija čitanja, čitanje i književna teorija (teorija čitateljskog odgovora, implicitni čitatelj, interpretativne zajednice). Transmedijalnost i transtekstualnost dječje književnosti: ilustracija, slikovnica i dr. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Mate Lovraka Vlak u snijegu.
  6. Žanr: dječja književnost kao žanrovska književnost, žanrovi dječje književnosti. Pripovijetka, igrokaz i strip. Dječja književnost i popularna kultura. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Koralina Neila Gaimana.
  7. Slikovnica: povijesne, poetičke i ideološke odrednice žanra. Odnos slikovnice i ilustrirane knjige, naratološki i semiotički pristupi. U okviru seminarske nastave analizirat će se slikovnice Svjetlana Junakovića Velika knjiga portreta i Mauricea Sendaka Where the Wild Things Are.
  8. Dječji roman: povijesne, poetičke i ideološke odrednice žanra. Pustolovni roman, roman o siročetu, roman o dječjoj družbi i dr. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Čudnovate zgode šegrta Hlapića Ivane Brlić-Mažuranić.
  9. Bajka: povijesne, poetičke i ideološke odrednice žanra. Bajka i priča, bajka i usmena književnost, bajka i institucije dječje književnosti i dr. U okviru seminarske nastave analizirat će se bajke Ivane Brlić Mažuranić Šuma Striborova i Kako je Potjeh tražio istinu.
  10. Dječja poezija: povijesne i poetičke odrednice dječje poezije. U okviru seminarske nastave analizirat će se sljedeća djela: Strašna djeca Gorana Babića, Kako živi Antuntun Grigora Viteza i Tomislava Torjanca.
  11. Animalistička dječja književnost: Povijesne, poetičke i ideološke odrednice basne, priče o životinjama, animalističkog romana, animalističke poezije i dr. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Božidara Prosenjaka Divlji konj.
  12. Adolescentska književnost: povijesne, poetičke i ideološke odrednice, žanrovi, mediji. U okviru seminarske nastave analizirat će se roman Jože Horvata Sedmi be.
  13. Sinteza i evaluacija: dječja književnost kao kompleksno, dinamično i analitički zahtjevno istraživačko područje i kulturna praksa.
  14. Kolokvij.
  15. Diskusija o seminarskim radovima

Ishodi učenja
  1. analizirati, razlikovati, raščlaniti te kritički prosuđivati vrste tekstova pisane i usmene književnosti različite namjene
  2. kritički prosuđivati vezu između književnog teksta i društveno-povijesnog konteksta
  3. povezati književne sadržaje s ostalim srodnim umjetničkom, znanstvenim i općekulturnim sadržajima na sinkronijskoj i dijakronijskoj razini
  4. prepoznati, objasniti i upotrijebiti osnovne pojmove i teorije znanosti o književnosti nužne za analizu književnog djela
Metode podučavanja
Predavanje, raspravljanje, analiza i multimedijalna prezentacija.
Metode ocjenjivanja
Pismeni i usmeni ispit, seminarski rad.

Obavezna literatura
  1. Hameršak, Marijana i Dubravka Zima (2015) Uvod u dječju književnost. Zagreb: Leykam International.
Dopunska literatura
  1. Batinić, Štefka i Berislav Majhut. 2001. Od slikovnjaka do Vragobe: hrvatske slikovnice do 1945. Zagreb: Hrvatski školski muzej.
  2. Crnković, Milan 1978. „Dječja poezija“. U Hrvatska dječja književnost do kraja XIX stoljeća. Zagreb: Školska knjiga, str. 52-100.
  3. Hameršak, Marijana. 2004. „Desetljeća Arièsove povijesti djetinjstva”. Časopis za suvremenu povijest 36/3: 1061-1078.
  4. Hameršak, Marijana. 2013. „Autor dječje književnosti: perspektive jedne drugosti”. Detinjstvo 39/1: 3-16.
  5. Majhut, Berislav. 2005. Pustolov, siroče i dječja družba: hrvatski dječji roman do 1945. Zagreb: FF press (poglavlja: „Dječje vrijednosti“ i „Zaključak“).
  6. Zima, Dubravka. 2012. Kraći ljudi: povijest dječjeg lika u hrvatskom dječjem romanu. Zagreb: Školska knjiga.

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Komparativna književnost, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 6. semestar
  2. Kroatistika, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 6. semestar
  3. Komparativna književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 6. semestar