Naziv
Neeksperimentalna psihologijska metodologija
Organizacijska jedinica
Odsjek za psihologiju
ECTS
6
Šifra
215558
Semestri
ljetni
Satnica
Predavanja
30
Seminar
15
Auditorne vježbe
15

Cilj
Studenti će upoznati metode psihologije, a koje nisu eksperimentalne. Moći će analizirati i usporediti različite istraživačke nacrte. Razvit će kritičan pristup u izboru metode, te će moći uspostaviti vezu između istraživačkih metoda i praktičnog rada psihologa. Studenti će ovladat glavnim tehnikama prikupljanja i analize kvalitativnih podataka. Moći će izabrati odgovarajuću kvalitativnu tehniku u istraživanjima.
Sadržaj
  1. Načini spoznavanja i paradigma procesa istraživanja. Višestruke operacionalizacije.
  2. Izvori ugrožavanja unutarnje valjanosti u neeksperimentalnim pristupima. Postupci smanjivanja nevaljanosti. Ugrožavanje vanjske valjanosti.
  3. Neeksperimentalni nacrti koji ne omogućuju i koji omogućuju uzročno-posljedično zaključivanje. Kvazieksperimentalni pristup i istraživački nacrti.
  4. Korelacijski pristup i zaključivanje.
  5. Kauzalno-komparativni nacrt.
  6. Metoda ankete. Načini prikupljanja anketnih podataka. Problem uskraćivanja odgovora i manjkavih podataka. Kontrola prikupljanja podataka pri anketiranju.
  7. Izrada ankete i anketnog upitnika.
  8. Probabilističko i neprobabilističko uzorkovanje.
  9. Kvalitativni istraživački pristup. Osobine kvalitativnih istraživanja i usporedbe s kvantitativnim pristupom.
  10. Koraci u kvalitativnom istraživanju i izrada nacrta kvalitativnog istraživanja.
  11. Vrste kvalitativnih istraživanja.
  12. Uzorci u kvalitativnim istraživanjima.
  13. Istraživački intervju i vrste intervjua. Postavljanje pitanja u intervjuu. Ponašanje intervjuera.
  14. Fokusna grupa kao forma grupnog intervjua. Izrada vodiča za razgovor u fokusnoj grupi. Regrutiranje i motiviranje sudionika. Uloga i zadaci moderatora.
  15. Obrada kvalitativnih podataka.

Ishodi učenja
  1. Opisati metode istraživanja u psihologiji, a koje nisu eksperimentalne.
  2. Analizirati i usporediti različite neeksperimentalne istraživačke nacrte.
  3. Analizirati djelovanje izvora ugrožavanja unutarnje i vanjske valjanosti u istraživanju i primijeniti odgovarajuće postupke kako bi ih smanjili ili izbjegli.
  4. Izraditi anketni upitnik i provesti malo anketno istraživanje.
  5. Primijeniti glavne tehnike prikupljanja i analize kvalitativnih podataka.
  6. Kritički vrednovati i odabrati kvalitativni istraživački nacrt i odgovarajuću metodu kvalitativnog istraživanja.
  7. Izraditi kvazieksperimentalni istraživački nacrt primjeren cilju istraživanja.
  8. Pripremiti i moderirati razgovor u fokusnoj grupi.
Metode podučavanja
Ex-catedra predavanja.
Grupne rasprave i interakcija sa studentima.
Seminari.
Vježbe.
Individualni i grupni domaći uratci.
Individualne i grupne prezentacije.
Suradničko učenje.
Metode ocjenjivanja
pismeni kolokviji
ocjene iz individualnih i grupnih domaćih uradaka
pismeni ispit

Obavezna literatura
  1. Milas, G. (2005). Istraživačke metode u psihologiji i drugim društvenim znanostima. Naklada Slap.
  2. Ajduković, D. (2008). Odgovornost istraživača i valjanost kvalitativne metodologije. U: N. Koller-Trbović i A. Žižak (ur.) Kvalitativni pristup u društvenim znanostima (str.39-53). Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet.
  3. Silverman, D. (2005). Doing qualitative research. Sage.
Dopunska literatura

Obavezan predmet na studijima
Stari studiji
  1. Psihologija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 6. semestar