Naziv
Akademske vještine
Organizacijska jedinica
Odsjek za anglistiku
ECTS
4
Šifra
266062
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
30

Cilj
Omogućiti studentima stjecanje generičkih akademskih vještina nužnih za uspješno studiranje i kasniji profesionalni rad. Upoznati studente s prirodom i načinima izgradnje znanstvenoga znanja, s izvorima i načinima pronalaženja relevantnih informacija te osobitostima i konvencijama akademske komunikacije i akademskih žanrova s kojima će se susretati u studiju i kasnijem profesionalnom radu. Uz svaku obrađenu tematsku cjelinu aktivirati i utvrditi stečena teorijska znanja pomoću praktičnih zadataka koji uključuju čitanje, pisanje, usmeno izlaganje i slušanje akademskih tekstova.
Sadržaj
  1. Uvod. Opći jezik i jezik za akademske potrebe. Akademska komunikacija i njezine funkcije; vertikalna i horizontalna akademska komunikacija; akademski žanrovi. Kumulativna priroda znanstvenoga znanja i intertekstualnost u akademskim tekstovima; specifičnost znanstvenih informacija; izvori znanstvenih informacija; vrste znanstvenih i stručnih publikacija; elektroničke baze podataka. ZADATAK: rad na isječcima tekstova, prepoznavanje žanra akademskog teksta.
  2. Akademska čestitost i izbjegavanje plagiranja; upućivanje na izvor informacija u tekstu, citiranje i parafraziranje; citatni stilovi u društveno-humanističkim znanostima, izrada bibliografskih jedinica i popisa literature. ZADATAK: preoblika zadanog popisa literature u dva različita citatna stila.
  3. Intelektualni vokabular i stručna terminologija. ZADATAK: rad na tekstu, izdvajanje stručnih termina i provjera njihovog značenja u rječniku, enciklopediji, terminološkoj bazi; prepoznavanje znanstvene discipline kojoj tekst pripada.
  4. Retoričke konvencije u znanstvenom tekstu; postizanje uvjerljivosti u znanstvenom tekstu; retoričko konstruiranje objektivnosti; načini predstavljanja informacija u znanstvenom tekstu i njihovi učinci – predstavljanje informacija iz osobne i neosobne perspektive, predstavljanje informacija iz perspektive drugih autora, predstavljanje informacija iz perspektive istraživačkog procesa. ZADATAK: rad na tekstu, prepoznavanje signalnih izraza kojima se postiže učinak objektivizacije/subjektivizacije teksta.
  5. Akademska uljudnost i poniznost; kritička procjena informacija; ograđivanje i isticanje u akademskom tekstu. ZADATAK: rad na tekstu, prepoznavanje signalnih izraza akademske uljudnosti i procjene informacija.
  6. Razumijevanje i sažimanje pročitanog akademskog teksta. Izdvajanje ključnih informacija iz teksta, poredak i organizacija informacija na logičan i smislen način (uvod, razrada, zaključak), povezivanje dijelova teksta uporabom primjerenih kohezivnih sredstava, točno i precizno parafraziranje i navođenje informacija iz teksta uporabom primjerenih retoričkih sredstava. ZADATAK: pisanje sažetka teksta u zadanom broju riječi.
  7. ZADATAK: kolegijalna procjena tuđih radova prema zadanim kriterijima (jasna struktura i organizacija teksta, logičan slijed i povezanost dijelova teksta, točna interpretacija i parafraza osnovnih ideja izvornog teksta, primjeren jezik i stil, primjerena duljina).
  8. Koncipiranje vlastitoga akademskog teksta (seminarskog rada). Odabir teme. Pretraživanje literature u elektroničkim bazama podataka, pretraga prema ključnim riječima, odabir relevantnih izvora. Vođenje bilježaka primjenom citatnog stila primjerenoga znanstvenoj disciplini. Definiranje cilja i postavljanje polazišne teze i glavnih ideja teksta. ZADATAK: izrada okvirnog nacrta teksta, s polazišnom tezom i razradom prema ključnim idejama te popisom korištene literature.
  9. ZADATAK: Rad na nacrtu teksta.
  10. Usmeno izlaganje u akademskom okruženju. Primjeren jezik i stil; jasna artikulacija; primjeren ritam i tempo govora; uspostavljanje kontakta s publikom; jasna struktura i ciljevi izlaganja; poštivanje vremena izlaganja. Alati za izradu prezentacija; primjeren dizajn prezentacije, primjerena količina teksta, preglednost.
  11. ZADATAK: izlaganje nacrta seminarskog rada prema zadanim uputama (u 5 minuta predstaviti temu i istraživački problem, pretražene izvore, ciljeve i očekivani doprinos rada te osnovne postavke i globalnu strukturu rada)
  12. ZADATAK: kolegijalna procjena uspješnosti izlaganja prema zadanim kriterijima (primjeren jezik i stil; jasna artikulacija; primjeren ritam i tempo govora; uspostavljanje kontakta s publikom; jasna struktura i ciljevi izlaganja; poštivanje vremena izlaganja; primjerena upotreba alata za prezentiranje).
  13. ZADATAK: izlaganje nacrta seminarskog rada i kolegijalna procjena prema zadanim kriterijima
  14. ZADATAK: izlaganje nacrta seminarskog rada i kolegijalna procjena prema zadanim kriterijima
  15. Rezime kolegija i kompetencija stečenih u kolegiju.

Ishodi učenja
  1. prepoznati kojem akademskom žanru pripada određeni tekst i imenovati osnovne odrednice žanra
  2. izdvojiti stručne termine u akademskom tekstu, provjeriti njihovo značenje u rječniku ili terminološkoj bazi te prepoznati kojoj znanstvenoj disciplini pripadaju
  3. prepoznati retoričke signale akademske uljudnosti, akademske poniznosti, objektivizacije i subjektivizacije iskaza u akademskom tekstu
  4. napisati sažetak pročitanog akademskog teksta prema zadanim uputama
  5. pretraživati literaturu u elektroničkim bazama podataka prema ključnim riječima, razlikovati vrste publikacija i procijeniti relevantnost izvora
  6. voditi bilješke o pročitanom akademskom tekstu koristeći odabrani citatni stil
  7. precizno citirati te vjerno i točno parafrazirati tuđe navode u vlastitom tekstu koristeći odabrani citatni stil
  8. pripremiti i pred kolegama usmeno izložiti nacrt seminarskog rada prema zadanim uputama
  9. procijeniti tuđe akademsko izlaganje prema zadanim kriterijima
Metode podučavanja
Predavanje, individualni zadaci, suradničko učenje
Metode ocjenjivanja
kontinuirano vrednovanje seminarskih zadataka

Obavezna literatura
  1. Bašić, Ivana. 2020. Dokazivanje i odnos prema znanju u jeziku znanosti. Hrvatska sveučilišna naklada. (odabrani dijelovi)
  2. Hebrang Grgić, I. 2016. Časopisi i znanstvena komunikacija. Zagreb: Naklada Ljevak. (odabrani dijelovi)
  3. Hyland, K. 2011. „Disciplines and Discourses: social interactions in the construction of knowledge“, u Starke-Meyerring et al. (ur.) Writing in Knowledge Societies. str. 193-214. West Lafayette, IN, U.S.A.: Parlor Press and the WAC Clearinghouse.
  4. Oraić Tolić, D. 2011. Akademsko pismo: strategije i tehnike klasične retorike za suvremene studentice i studente. Zagreb: Naklada Ljevak. (odabrani dijelovi)
  5. Škarić, I. 2000. Temeljci suvremenog govorništva. Zagreb: Školska knjiga. (odabrani dijelovi)
  6. Hyland, Ken. 2009. Academic Discourse: English in a Global Context. London: Continuum. (odabrani dijelovi)
Dopunska literatura
  1. Swales, J.M. 2004. Research Genres: Explorations and Applications. Cambridge: Cambridge University Press.
  2. Booth, W. C. et al. 2008. The Craft of Research. Third edition. Chicago: The University of Chicago Press.

Izborni predmet na studijima
Novi i reformirani studiji
  1. Anglistika, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 3. semestar