Naziv
Osnove informacijske pismenosti
Organizacijska jedinica
Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti
ECTS
4
Šifra
266149
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
30

Cilj
Cilj je kolegija upoznati studente s konceptom informacijske pismenosti i njegovim značajkama u različitim sredinama (formalno obrazovanje, radno mjesto, svakodnevni život).
Sadržaj
  1. Pristupi istraživanju informacijske pismenosti. Metodologije i teorijski koncepti.
  2. Modeli informacijske pismenosti: metamodeli i kontekstualizirani modeli.
  3. Informacijska pismenost u formalnom obrazovanju i cjeloživotnom učenju
  4. Informacijska pismenost na radnom mjestu
  5. Informacijska pismenost u svakodnevnom životu i zajednici (community information literacy).
  6. Standardi informacijskog opismenjivanja.
  7. Razvoj i koncipiranje standarada. Kritika standardizacije.
  8. Novi pristupi u informacijskoj pismenosti: polazišni koncepti (novi okvir IP)
  9. Informacijska pismenost u okruženju Weba 2.0
  10. Problemi vrednovanja. Kredibilnost informacija i istraživanje kredibilnosti
  11. Programi informacijske pismenosti
  12. Izvedba i vrednovanje.
  13. Kritička analiza koncepta i budućnost.
  14. Značajke suvremenih informacijskih okruženja i fenomeni informacijskih okruženja: disintermedijacija, algoritmizacija, informacijska anksioznost, heterogenost
  15. Pozicija informacijske pismenosti u rasteru suvremenih pismenosti; medijska pismenost, transpismenost, metapismenost, digitalna pismenost, informatička pismenost.

Ishodi učenja
  1. Definirati koncept informacijske pismenosti
  2. Objasniti razlike između informacijske pismenosti i drugih tipova pismenosti
  3. Koncipirati istraživanje informacijske pismenosti
  4. Opisati značajke programa informacijske pismenosti i elemente programa
  5. Objasniti značaj informacijske pisemnosti u suvremenim informacijskim okruženjima
  6. Kritički tumačiti razvojne karakteristike informacijske pismenosti u odnosu na informacijsko okruženje
Metode podučavanja
Predavanje, seminarsko istraživanje, problemski zadaci.
Metode ocjenjivanja
Ispit, pismeni. Seminarsko istraživanje. Rješavanje problemskih zadataka.

Obavezna literatura
  1. Špiranec, S.; Banek Zorica, M. Informacijska pismenost: teorijski okvir i polazišta. Zagreb: Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2008
  2. Haider, J., & Sundin, O. Paradoxes of Media and Information Literacy: The Crisis of Information. Taylor & Francis, 2022.
  3. Špiranec, S.; Banek Zorica, M. Information Literacy 2.0: hype or discourse refinement?. // Journal of documentation. 66(2010)1, str. 140-153.
  4. Špiranec, Sonja; Kos, Denis; Michael, George Searching for critical dimensions in data literacy // Information research, 24 (2019), 4; 1922, 12
  5. Lloyd, A. (2010). Information literacy landscapes: Information literacy in education, workplace and everyday contexts. Elsevier.
  6. Hicks, A., & Lloyd, A. (2022). Reaching into the basket of doom: Learning outcomes, discourse and information literacy. Journal of Librarianship and Information Science, 09610006211067216.
Dopunska literatura
  1. Sundin, O. Negotiations on information seeking expertise: a study of Web-based tutorials for information literacy. Journal of Documentation. 64, 1, 2008, str. 24-44
  2. Špiranec, S. Information literacy practices and student protests: mapping community information landscapes. Information research, 18 (2013), 3.
  3. Lasić-Lazić, J.; Špiranec, S.; Banek Zorica, M. Izgubljeni u novim obrazovnim okruženjima – pronađeni u informacijskom opismenjivanju. Medijska istraživanja, 18 (2012), 1; 125-143.

Izborni predmet na studijima
Stari studiji
  1. Informacijske znanosti, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 3., 5. semestar
  2. Informacijske znanosti, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 3., 5. semestar
Novi i reformirani studiji
  1. Informacijske znanosti, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1. semestar