Naziv
Prava djeteta u odgoju i obrazovanju
Organizacijska jedinica
Odsjek za pedagogiju
ECTS
5
Šifra
117646
Semestri
zimski
Nastavnici
Satnica
Predavanja
30
Seminar
30

Cilj
Upoznati studente s konceptom prava djeteta, posebice s pravom na odgoj i obrazovanje kao pretpostavkom uživanja svih drugih prava; izgraditi stav o važnosti poštivanja, zaštite i promicanja prava djeteta; razvijati svijest o osobnoj i profesionalnoj odgovornosti u pogledu prepoznavanja i uklanjanja svih oblika diskriminacije u obrazovanju; osposobiti za rad u području odgoja i obrazovanja za prava djeteta.
Sadržaj
  1. Uvod.
  2. Kontekstualizacija prava djeteta: međunarodni ugovor u području ljudskih prava.
  3. Dijete, djetinjstvo i prava djeteta.
  4. Teorije ljudskih prava i prava djeteta.
  5. Povijest prava djeteta I.
  6. Povijest prava djeteta II.
  7. Adultizam, childism, ephebiphobia: može li se govoriti o dobnoj diskriminaciji djece?
  8. Pravo djeteta na odgoj i obrazovanje.
  9. Participativna prava djeteta I.
  10. Participativna prava djeteta II.
  11. Pravobranitelj (ombudsman) za djecu.
  12. Film o pravima djeteta.
  13. Prava djeteta u istraživanjima.
  14. Prema kritičkome pristupu pravima djeteta.
  15. Zaključna razmatranja.

Ishodi učenja
  1. Analizirati poziciju djeteta u povijesnom i društvenom kontekstu.
  2. Navesti prava djeteta prema Konvenciji o pravima djeteta.
  3. Generalizirati stanje prava djeteta u RH.
  4. Prepoznati situacije ugrožavanja prava djeteta.
  5. Razviti ponašanje kojim se poštuju prava djeteta.
  6. Definirati pravo djeteta na odgoj i obrazovanje te ilustrirati primjerima četiri područja toga prava.
  7. Obrazložiti moguće situacije ugrožavanja prava djeteta u odgoju i obrazovanju te preporučiti načine njihova uklanjanja.
  8. Organizirati odgojno-obrazovni rad u skladu s pravima djeteta.
Metode podučavanja
Predavanja, seminari, radionice, vježbe, samostalni rad, terenska nastava.
Metode ocjenjivanja
Bodovima se vrednuju različiti oblici rada u seminaru.
Konačnu ocjenu definiraju bodovi ostvareni u seminaru i bodovi ostvareni na pismenome ispitu.

Obavezna literatura
  1. Frödén, S. i Quennerstedt, A. (2020). The child as a gendered rights holder. Childhood, 27(2), 143-157. https://doi.org/10.1177/0907568219886641
  2. McMellon, C. i Tisdall, E. K. M. (2020). Children and Young People’s Participation Rights: Looking Backwards and Moving Forwards. International Journal of Children’s Rights, 28(1), 157-182. https://doi.org/10.1163/15718182-02801002
  3. Polić, P. (2015). Što za pedagogiju znači pitanje o odnosu potreba i prava djeteta? Pedagogijska istraživanja, 12(1-2), 149-162.
  4. Tomaševski, K. (2001). Human rights obligations: making education available, accessible, acceptable and adaptable. Right to education primers no. 3. The Swedish International Development Cooperation Agency, SIDA.
  5. Verhellen, E. (2015). The Convention on the Rights of the Child: Reflections from a historical, social policy and educational perspective. U: E. Desmet, S. Lembrechts, D. Reynaert, i W. Vandenhole (ur.). Routledge International Handbook of Children's Rights Studies. Routledge, 43-59.
Dopunska literatura

Obavezan predmet na studijima
Stari studiji
  1. Pedagogija, sveučilišni diplomski jednopredmetni studij, 3. semestar