Naziv
Psihologija osoba s invaliditetom
Organizacijska jedinica
Odsjek za psihologiju
ECTS bodovi
4
Šifra
131598
Semestri izvođenja
zimski
Jezik izvođenja
hrvatski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
30
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Upoznati studente s psihološkim značajkama osoba s invaliditetom te s postupcima dijagnostike, tretmana i rehabilitacije u tom području.
Sadržaj
  1. Mentalna retardacija - Definicija, etiologija, klasifikacije, najvažniji sindromi. Karakteristike ponašanja, obrazovni problemi. Skrb za osobe s mentalnom retardacijom. Inkluzija, integracija
  2. Tjelesna invalidnost - Definicija, etiologija, klasifikacije. Najvažnije vrste. Psihičke reakcije na gubitak tjelesnih funkcija, proces prilagodbe na invalidnost. Psihosocijalna (re)integracija u društvo. Rehabilitacija u zajednici.
  3. Gluhoća i nagluhost – Etiologija. Patološki i kulturološki modeli. Znakovni jezik, komuniciranje s gluhim i nagluhim osobama. Metode obrazovanja. Emocionalni, socijalni, jezični i kognitivni razvoj, razvoj identiteta; duševno zdravlje. Kohlearna implantacija. Savjetovanje i psihoterapija.
  4. Sljepoća i slabovidnost - Etiologija. Emocionalni, socijalni, jezični i kognitivni razvoj, razvoj identiteta, kompenzacijski mehanizmi. Odgoj, obrazovanje i rehabilitacija. Edukacijska integracija. Odnosi članova obitelji, obrazovnih institucija i društva prema slabovidnima/slijepima. Savjetovanje i psihoterapija.
  5. Djeca oboljela od cerebralne paralize – Definicija. Rizični faktori za razvoj. Psihodijagnostika – teškoće i odstupanja od standardnog postupka. Klasifikacija motoričkih poremećaja, pridružena oštećenja. Rana dijagnostika i terapija: rad s djetetom, uloga roditelja i obitelji. Dječji vrtić, škola – integracija ili izdvajanje; školovanje: zakonske odredbe, radno osposobljavanje.Teškoće u odrasloj dobi.

Ishodi učenja
  1. Opisati nastanak i razvoj sljepoće, gluhoće, cerebralne paralize, mentalne retardacije i tjelesnog invaliditeta
  2. Opisati načine dijagnostike mentalne retardacije, stupnja gluhoće i sljepoće te cerebralne paralize.
  3. Analizirati psihološke značajke osoba s različitim vrstama invaliditeta.
  4. Kritički prosuđivati postupke rehabilitacije osoba s invaliditetom.
  5. Objasniti teškoće u obrazovanju i zapošljavanju osoba s invaliditetom.
  6. Analizirati i kritički procjenjivati radove iz područja psihologije osoba s invaliditetom.
Metode podučavanja
Predavanja, seminari i radionice; odlazak studenata u ustanove koje skrbe o osobama s invaliditetom
Metode ocjenjivanja
Pismeni ispit

Obavezna literatura
  1. CEREBRALNA PARALIZA: 1.Andreson, N.B. i Shames, G., H. (2006). Human Communication Disorders. Boston: allyn & Bacon. (531–541) 2. Houghton Davis, H. (1998). Pomozimo bolesnoj djeci. Jastrebarsko:Naklada Slap. (19-57) 3. Kirk, S. A. i Gallagher, J. J.(1989). Educating Exceptional Children. Boston: Houghton Mifflin Co. 4. Mardešić, D. (2000). Pedijatrija. Zagreb: Školska knjiga. (804–809)
  2. GLUHOĆA: 1. Ivasović, V. (1999). Vizualno sekvencijalno pamćenje prelingvalno gluhih. Neobjavljeni magistarski rad. Zagreb: Filozofski fakultet. (1-51) 2. Lane, H., Hoffmeister, R. i Bahan, B. (1996). Evaluating deaf people. U: A Journey into the Deaf World. San Diego: Dawn Sign Press (315-334) 3. Pollard, R.Q. (1996). Professional Psychology and Deaf People: Emergence of a discipline. American Psychologist, 51( 4), 389-396.
  3. MENTALNA RETARDACIJA I TJELESNI INVALIDI: 1. Havelka, M. (2002). Zdravstvena psihologija. Jastrebarsko: Naklada Slap. (99–103,105–112,122–137) 2. Kocijan Hercigonja, D., Došen, A., Folnegović-Šmalc, V. i Kozarić -Kovačić, D. (2000). Mentalna retardacija. Jastrebarsko: Naklada Slap. 3. Ribić, K. (1991). Psihofizičke razvojne teškoće. Zadar: ITP Forum. (7–17, 44–69, 73–94, 178–179)
  4. SLIJEPI: 1.Herman van Dyck (1999). Ne tako, nego ovako. Zagreb: Centar za odgoj i obrazovanje "Vinko Bek". 2. Stančić, V. (1991). Oštećenja vida-biopsihosocijalni aspekti. Zagreb: Školska knjiga. (moguće posuditi u Centru "Vinko Bek" gdje se odvija dio nastave)
Dopunska literatura
  1. CEREBRALNA PARALIZA: 1.Grgin, T. (1997.). Edukacijska psihologija (11. poglavlje). Naklada Slap. 2. Nikolić, S. (1988.). Mentalni poremećaji u djece i omladine 1. Školska knjiga. Zagreb (str. 390–397), 3.Mussen, P. H., Conger, J. J., Kagan, J., Huston, A. C. (1990.). Child Development and Personality. Harper and Row Publishers. New York (str. 77-81), 4.Pospiš, M. (ur.) (2001.). Starenje i cerebralna paraliza. III hrvatski simpozij o CP. Zbornik (odabrani radovi). Varaždinske Toplice.
  2. GLUHOĆA/NAGLUHOST: 1.Ridgeway, S. (1998,). A Deaf Personality? U: S.Gregory, P.Knight, W. McCracken, S.Powers i L.Watson (Ur.): Issues in Deaf Education. London: David Fulton Publishers., 2.Pollard, R.Q. (1996.). Conceptualizing and Conducting Preoperative Psychological Assessments of Cochlear Implant Candidates. Journal of deaf Studies and Deaf Education, 1:1 Winter, str. 17.-28., 3.Pollard, R.Q. (1998.). Psychopathology. U: M.Marschark i D.Clark (ur.). Psychological Perspectives on Deafness, Volume 2. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, Inc., 4.Siple, P. (1996.). Universals, Generalizability, and the Acquisition of Signed Languages. U: M.Marschark, P.Siple, D.Lillo-Martin, R.Campbell, V.S. Everhart, (ur.). Relations of Language and Thought: The View from Sign Language and Deaf Children. New York: Oxford University Press.
  3. MENTALNA RETARDACIJA I TJELESNI INVALIDI: 1. Garett, J.F. i Levine, E.S. (1970.). Psihološka praksa s fizičkim invalidima, Beograd (1–39), 2.fotokopije separata iz knjige "Psihološka praksa s fizičkim invalidima"
  4. SLIJEPOĆA/SLABOVIDNOST: 1.Bonamie, E. (1995.). A different family, having a visually impaired chaild and the developments in a family, European Conference on Education of Visually Impaired, Budapest, Hungary,16.-23., 2.Gringhuis, D. (1995.). Social competence in visually impaired children and youth, European Conference on Education of Visually Impaired, Budapest, Hungary, 111.-116., 3.Housby-Smith, C. i Thomas, R. (1995.). Information technology in further education curriculum accessing the Windows graphical user interface, European Conference on Education of Visually Impaired, Budapest, Hungary,176.-180., 4.Laakso, R. i Nurmi, P.(1995.). Group training courses for parents with visually impaired children, European Conference on Education of Visually Impaired, Budapest, Hungary, 36.-38., 5.Shorters, J. (1995.). A multi-professional approach to a developmental curriculum for multi-disabled visually impaired children, European Conference on Education of Visually Impaired, Budapest, Hungary, 52.-59., 6. Sonksen, P. i Stiff, B. (1999.). Pokaži mi kaj vidiš, Centar za slijepe i slabovidne, Ljubljana

Izborni predmet na studijima
  1. Psihologija, sveučilišni preddiplomski jednopredmetni studij, 1., 3., 5. semestar