Naziv
Sintaksa švedskog jezika
Organizacijska jedinica
Katedra za skandinavistiku
ECTS
3
Šifra
97421
Semestri
zimski
Satnica
Predavanja
15
Seminar
15
Preduvjeti za upis i polaganje kolegija
Za upis kolegija se moraju

Cilj
Cilj je kolegija uputiti studente u osnove teorijske sintakse kako bi se mogli snalaziti u znanstvenoj literaturi o sintaksi, primijeniti temeljne analitičke modele te se samostalno ili u daljnjem školovanju pobliže upoznavati s pojedinim lingvističkim teorijama.
Sadržaj
  1. Definicija sintakse i njezina područja, razgraničenje prema drugim jezičnim razinama. Relacijska i konstituentska strukftura.
  2. Sintaktička teorija. Formalni i funkcionalni pristupi.
  3. Sintaktička teorija. Formalni i funkcionalni pristupi.
  4. Pojam sintaktičkog konstituenta. Leksičke kategorije. Testovi konstituencije.
  5. Obilježja pojedinih vrsta fraza. Diskontinuirani konstituenti.
  6. X'-shema. DP-hipoteza. Aux/TP.
  7. CP – zavisne rečenice.
  8. Vježbanje izrade konstituentskog stabla. Koordinacija, subordinacija i tzv. katataksa
  9. Pojam sintaktičke funkcije i problem njihova definiranja. Svojstva kodiranja i svojstva ponašanja. Subjekt: ekspletivni subjekt
  10. Objekti.
  11. Predikativ. Priložne oznake. Atribut.
  12. Vježbanje analize rečenice po konstituentskoj strukturi i sintaktičkim funkcijama. Sintaktička i semantička valencija. Razlikovanje dopuna i dodataka.
  13. Semantičke uloge.
  14. Informacijska struktura – danost, tema i rema odnosno topik i komentar, fokus. Kontrastivni topik, kontrastivni fokus.
  15. Interakcija informacijske strukture i reda riječi. Topološki modeli rečenice u odnosu na generativistički. Konstrukcije uvjetovane informacijskom strukturom u švedskom.

Ishodi učenja
  1. moći objasniti osnovne lingvističke pojmove i upotrijebiti odgovarajući metajezik u analizi sintakse švedskoga jezika;
  2. u skladu sa suvremenim gramatičkim pristupima moći opisati i objasniti sintaktičke kategorije u švedskome jeziku, ukazati na njihove komunikacijske učinke te ih usporediti s odgovarajućim hrvatskim kategorijama;
  3. razlikovati formalne i funkcionalne pristupe sintaksi;
  4. nacrtati i protumačiti dijagram konstituentske strukture za švedske rečenice;
Metode podučavanja
poučavanje izlaganjem, poučavanje instrukcijom, rasprava
Metode ocjenjivanja
pismeni ispit

Obavezna literatura
  1. Andersson, Erik. (1993). Grammatik från grunden, En koncentrerad svensk satslära, Hallgren & fallgren. str. 54-172
  2. Bolander, Maria. (2005). Funktionell svensk grammatik. Liber, Stockholm. poglavlja 6-7
  3. Dahl, Östen. (1994). Grammatik. Lund: Studentlitteratur. poglavlja 2-3, 6-8
  4. Van Valin, Robert D. (2001). An Introduction to Syntax. Cambridge: Cambridge University Press. poglavlja 1-4
Dopunska literatura
  1. Yule, G. (1996). The Study of Language. 2nd ed. Cambridge University Press, str. 86-113
  2. Carnie, A. (2012). Syntax: A generative introduction (Vol. 18). Hoboken: John Wiley & Sons.
  3. Faarlund, J. T. (2019). The Syntax of Mainland Scandinavian. Oxford: Oxford University Press.
  4. Givón, T. (2001a). Syntax: An Introduction. Vol. 1 Amsterdam: Benjamins.
  5. Givón, T. (2001b). Syntax: An introduction. Vol. 2 Amsterdam: Benjamins.
  6. Krifka, M. i Musan, R. (2012). Information structure: Overview and linguistic issues. u: The expression of information structure (Krifka, M. i Musan, R., ur.), 1-43, Berlin: Walter de Gruyter.
  7. Platzack, C. (1998). Svenskans inre grammatik -- det minimalistiska programmet: En introduktion till modern generativ grammatik. Lund: Studentlitteratur.
  8. Platzack, C. (2010). Den fantastiska grammatiken: En minimalistisk beskrivning av svenskan (1. uppl). Stockholm: Norstedts.
  9. Teleman, U., Hellberg, S. i Andersson, E. (1999b). Svenska Akademiens grammatik 3: Fraser. Stockholm: Svenska Akademien. https://svenska.se/SAG_Volym_3.pdf
  10. Teleman, U., Hellberg, S., i Andersson, E. (1999c). Svenska Akademiens grammatik 4: Satser och meningar. Stockholm: Svenska Akademien. https://svenska.se/SAG_Volym_4.pdf
  11. Brown, E. K. i J. E. Miller (ur.). 1996. Concise encyclopedia of syntactic theories. Oxford; New York: Pergamon.
  12. Everaert, M. i H. C. Riemsdijk (ur.). (2017). The Wiley Blackwell Companion to Syntax, Second Edition. Wiley. https://doi.org/10.1002/9781118358733.
  13. Haspelmath, M. i I. Hartmann. (2015). 3. Comparing verbal valency across languages. u: A. Malchukov i B.Comrie (ur.), Valency Classes in the World’s Languages. Volume 1: Introducing the Framework, and Case Studies from Africa and Eurasia, 41–72. Berlin: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110338812-006.
  14. Matić, D. (2015). Information Structure in Linguistics. u: International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 95–99. Amsterdam: Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.53013-X.
  15. Teleman, U., Hellberg, S. & Andersson, E. (1999a). Svenska Akademiens grammatik 1: Inledning; Register. Stockholm: Svenska Akademien. https://svenska.se/SAG_Volym_1.pdf
  16. Van Valin, R. D., i R. J. LaPolla. (1997). Syntax: structure, meaning, and function. Cambridge textbooks in linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.

Obavezan predmet na studijima
  1. Švedski jezik i kultura, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 5. semestar
Izborni predmet na studijima
  1. Arheologija, sveučilišni prijediplomski jednopredmetni studij, 1., 3., 5. semestar
  2. Arheologija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1., 3., 5. semestar
  3. Filozofija, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 1. semestar
  4. Portugalski jezik i književnost, sveučilišni prijediplomski dvopredmetni studij, 5. semestar
Fakultetska ponuda
  • Prijediplomski studij: Zimski semestar